Byggahus.se
Nyfniken Nyfniken skrev:
Kan du då förklara varför man över huvud taget skrivit något alls om U-värde och brandklassning på fönstren i kontraktet? Enligt dig så är det där stycket inte vatten värt.
Jag vet inte. Det är det enkla svaret. Samma kontraktsmall som till generalentreprenad?

A
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad har det med saken att göra? Har man beställt en produkt så ska man få den produkten. Fönstren är specificerade. Punkt.
Jag håller med. Jämförelsen med laminat istället för parkett ju rätt bra Eller som när man väljer den dyra spisen, micron, köksluckor mm. Det är inte enbart det praktiska som behöver vägas in i ett val av produkt eller lösning.

• Gilla
MrXman
  • Laddar…
Eller så är det så enkelt att allt som är specificerat i beställningen skall levereras.

Edit: Jag svarade Bart

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Eller så är det så enkelt att allt som är specificerat i beställningen skall levereras.

Edit: Jag svarade Bart
Absolut kan det vara så. Jag är bara inte säker på det.

Erik_Hansson skrev:
Jag håller med. Jämförelsen med laminat istället för parkett ju rätt bra Eller som när man väljer den dyra spisen, micron, köksluckor mm. Det är inte enbart det praktiska som behöver vägas in i ett val av produkt eller lösning.
Grejen här är att TS inte valt eller beställt fönsterna med den här specifikationen.

Edit: jo beställt har TS gjort eftersom att de stod med i avtalet. Det är dock en specifikation gjord av leverantören för att leva upp till kraven på slutprodukten. Klarar de sig med en annan specifikation utan att förändra specifikationen på slutprodukten borde de leva upp till beställd slutprodukt.

A
Bart Bart skrev:
Jag vet inte. Det är det enkla svaret. Samma kontraktsmall som till generalentreprenad?
Ja, om de lovat något måste de ju hålla det. Vad annars har man du avtal för? Det är ju inte TS fel.

Sedan kan man även ta det funktionella planet.

Har du faktiskt specificerat ett fönster med med låga uvärdet? Eller är det något som du såg och kom ut upp nu när du lusläst kontraktet iom att ni har en tvist?

• Gilla
1
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Grejen här är att TS inte valt eller beställt fönsterna med den här specifikationen.
Hur menar du? Det står ju i avtalet. Då är det det som entreprenören och TS kommit överens om.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Sedan kan man även ta det funktionella planet.

Har du faktiskt specificerat ett fönster med med låga uvärdet? Eller är det något som du såg och kom ut upp nu när du lusläst kontraktet iom att ni har en tvist?
Det spelar väl mindre roll. Jag har betalat x antal miljoner för huset och enligt kontraktet ska jag ha de specade produkter. Om jag skriver dit den eller om entreprenören har skrivit dit den innan avtalet skrivs under spelar inte roll. Det är fortfarande avtalet som gäller, som båda har skrivit under.

• Gilla
Petter Forsen och 9 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Det är dock en specifikation gjord av leverantören för att leva upp till kraven på slutprodukten.
Leverantören får väl skylla sig själv om han har kladdat in en massa löften om U-värden och brandklasser i kontraktet i onödan. Nu står de där.

• Gilla
Petter Forsen och 5 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Läs under "Styrd Totalentreprenad"

[länk]
Jo, jag tog upp det tidigare. Därav frågan om fönsterna var specificerade i förfrågningsunderlaget. Vilket de inte var som jag förstod det. TS upptäckte specifikationerna när denne gick igenom avtalet.

Tro mig jag är på din sida i det här fallet! Byggare som är småaktiga är det värsta jag vet.
I en tvist så kommer du säkerligen att vinna. Det jag syftade på var om du redan i ett tidigt stadie yrkade på att ha lågenergifönster så skulle det var ett starkare fall.

A atomlab skrev:
Tro mig jag är på din sida i det här fallet! Byggare som är småaktiga är det värsta jag vet.
I en tvist så kommer du säkerligen att vinna. Det jag syftade på var om du redan i ett tidigt stadie yrkade på att ha lågenergifönster så skulle det var ett starkare fall.
Fråga är då hur man bevisar att jag ville ha lågenergifönster från början? Finns ju inget nedskrivit om just detta.

Jag lider med dig TS. Att känna sig lurad i en så stor affär är riktigt jobbigt.

Jag skulle ta diskussionen med byggaren att du som enkel lekman naturligtvis förväntar dig att få det avtalet specar. Tvist vill ingen ha så hur kan ni mötas och var?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.