58 483 läst · 281 svar
58k läst
281 svar
Husbyggaren lurar mig!
Totalentreprenad där husbyggaren står för allt från pålning, markarbete, plattan och huset. Till ett fastpris som vi kom överens om innan där materialval, kök, badrumsinredning med mera står med.Bart skrev:
Bör inte KA ha koll på u-värde när det gäller fönster? Min personliga åsikt är ju att KA ska kontrollera såna saker men jag har säkert felA Alias_Olle skrev:
Vid totalentreprenad har entreprenören ett projekterings- och funktionsansvar för den färdiga produkten. De har dock frihet gällande funktionen att ändra den tekniska lösningen. Det vill säga att det står entreprenören fritt att byta ut delar till andra så länge funktionen är den samma eller bättre och utseende inte påverkas. T ex kan en form av fläkt för ventilationen vara specificerad, men entreprenören väljer en annan för att det fungerar bättre eller ger en bättre ekonomi i bygget. Så länge funktionen och alla andra parametrar uppfylls är det ok. De har då även ansvaret för den lösningen under hela garantitiden.
Sen kan beställaren kräva vissa tekniska lösningar som inte får ändras. Då kan entreprenören avsäga sig ansvaret för den tekniska lösningen.
Så … Med det sagt är det inte självklart att entreprenören gjort något fel så länge funktionen totalt sett i produkten inte försämrats nämnvärt. Hur mycket påverkas husets totala U-värde på grund av fönsterbytet? Exakt vilken påverkan har brandklassningen av fönstret gällande intilliggande framtida bebyggelse etc.
För att underlätta för dig själv är det bra om du tar reda på de svaren innan du tar en djupare konflikt med byggaren. Har du ordentligt på fötterna och tydligt och sakligt kan presentera kalla siffror, gärna omsatt i en beräknad ekonomisk försämring för dig, desto bättre läge har du med byggaren. Har du siffrorna blir det svårt för byggaren att förminska problemet genom godtyckliga åsikter.
Sen kan beställaren kräva vissa tekniska lösningar som inte får ändras. Då kan entreprenören avsäga sig ansvaret för den tekniska lösningen.
Så … Med det sagt är det inte självklart att entreprenören gjort något fel så länge funktionen totalt sett i produkten inte försämrats nämnvärt. Hur mycket påverkas husets totala U-värde på grund av fönsterbytet? Exakt vilken påverkan har brandklassningen av fönstret gällande intilliggande framtida bebyggelse etc.
För att underlätta för dig själv är det bra om du tar reda på de svaren innan du tar en djupare konflikt med byggaren. Har du ordentligt på fötterna och tydligt och sakligt kan presentera kalla siffror, gärna omsatt i en beräknad ekonomisk försämring för dig, desto bättre läge har du med byggaren. Har du siffrorna blir det svårt för byggaren att förminska problemet genom godtyckliga åsikter.
Hej, jag vill börja med säga att du har skrivit ett mycket bra text.Bart skrev:
Vid totalentreprenad har entreprenören ett projekterings- och funktionsansvar för den färdiga produkten. De har dock frihet gällande funktionen att ändra den tekniska lösningen. Det vill säga att det står entreprenören fritt att byta ut delar till andra så länge funktionen är den samma eller bättre och utseende inte påverkas. T ex kan en form av fläkt för ventilationen vara specificerad, men entreprenören väljer en annan för att det fungerar bättre eller ger en bättre ekonomi i bygget. Så länge funktionen och alla andra parametrar uppfylls är det ok. De har då även ansvaret för den lösningen under hela garantitiden.
Jag håller med att entreprenören har frihet att välja och byta dock ska den utbytta produkten vara lika bra eller bättre. I mitt fall har jag fått en mycket sämre produkt och då tycker jag att man inte kan resonera såhär.
Enligt avtal ska u-värde vara på 0,79 och i verkligheten har jag fått u-värde 1,2. Det skiljer 34% alltså förlorar jag 34% mer värme genom fönster vilket är rätt mycket kan jag tycka. Sen måste inte jag ha brandklassade fönster men det är vad som står i avtalet och då tar jag det gärna. Det underlättar för framtida byggnader så jag slipper byta ut vanliga fönster till brandklassade vilket kan vara 3 gånger dyrare. Jag planerar att bygga ett garage nästa år och då påverkas 3st fönster.
Jag säger inte emot dig på något vis.
Tänk dock på att fönsternas ökade U-värde inte ger huset en så stor ökning totalt. Huset består av väggar och tak också. Så det ökade U-värdet totalt för fönsterna ska sedan slås ut procentuellt på hela husets U-värde. Vilket antagligen kommer bli en relativt låg siffra, om ni inte har väldigt många och/eller stora fönster. Jag vet för lite om U-värdesberäkning för att yttra mig mer än så.
Vad gäller brandklassningen är det ju en uppenbar försämring. Allt handlar dock om hur nära framtida byggnader kommer, hur stor fönsteryta det är just där mm.
Tänk dock på att fönsternas ökade U-värde inte ger huset en så stor ökning totalt. Huset består av väggar och tak också. Så det ökade U-värdet totalt för fönsterna ska sedan slås ut procentuellt på hela husets U-värde. Vilket antagligen kommer bli en relativt låg siffra, om ni inte har väldigt många och/eller stora fönster. Jag vet för lite om U-värdesberäkning för att yttra mig mer än så.
Vad gäller brandklassningen är det ju en uppenbar försämring. Allt handlar dock om hur nära framtida byggnader kommer, hur stor fönsteryta det är just där mm.
Jag tror inte du kan räkna energiförlust i procent beroende på u-värdet men det är klart en negativ skillnad , frågan är om det bara är fönster ni ska bråka om så kostar kanske en jurist eller advokat mer än kostnad att byta 
Byggaren kan väl inte byta saker som är specificerade i avtalet hur som helst. Visst kan det finnas vettiga anledningar att göra byten ibland. Men att generellt byta som man vill fadt det finns ett specat avtal låter inte rimmligt.
Nej, generellt är det knappast möjligt att byta delar hur som helst. Dock kan en entreprenör byta teknisk lösning för att få en funktion som de kan ställa sig bakom, eller en teknisk lösning som ger samma effekt som den specade men till lägre kostnad. Tanken är att man som beställare beställer en funktion och ett utseende. Entreprenören ska projektera fram en lösning för den beställningen som de kan garantera.
Återigen säger jag att det inte alls är ok som entreprenören gjort. Jag säger att det inte nödvändigtvis betyder att TS kommer få rätt. Därför bör TS ta fram siffror som visar att det är en klar försämring. För ska vi hårddra det har TS fått fönster som antagligen inte ger en enorm skillnad i uppvärmningskostnad om man har en modern uppvärmningsteknik. Samt om det i framtiden inte planeras ett hus väldigt nära huset exakt där det finns ett fönster så spelar brandklassningen ingen roll heller. För som vanligt kommer det göras en bedömning om kostnaden för att byta fönster står i proportion till vinningen för beställaren.
Återigen säger jag att det inte alls är ok som entreprenören gjort. Jag säger att det inte nödvändigtvis betyder att TS kommer få rätt. Därför bör TS ta fram siffror som visar att det är en klar försämring. För ska vi hårddra det har TS fått fönster som antagligen inte ger en enorm skillnad i uppvärmningskostnad om man har en modern uppvärmningsteknik. Samt om det i framtiden inte planeras ett hus väldigt nära huset exakt där det finns ett fönster så spelar brandklassningen ingen roll heller. För som vanligt kommer det göras en bedömning om kostnaden för att byta fönster står i proportion till vinningen för beställaren.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 864 inlägg
Om en fukntion eller utseeende är specat så förstår jag att byggaren kan välja lösning. Men om ett fönster är specat så kan ju inte byggaren ta billigaste fönstret som är tillåtet. Samma sak med golv, är ett specefikt golv specat så kan man inte ta ett billigate med liknade golv. Visst kan det hända att det tex inte går att få tag i specad produkt. Men då bör ju ett byte accepteras av köparen. Man bör ju inte speca produkter man inte tänker montera.
Jag vet inte vad som skiljer de fönster det handlar om, men kvalitetskänslan kan variera en hel det.
Jag vet inte vad som skiljer de fönster det handlar om, men kvalitetskänslan kan variera en hel det.
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Men om inte huset behöver de aktuella fönstren, varför står de då specat i beskrivningen? De lägger väl inte till sådana saker för kul utan det borde ju rimligen ha valts fönster redan från start ? Eller är det en "standardtyp" ?
Om jag spekulerar tror jag att byggaren har en standardoffert för t ex passivhus de använder sig av. Sen ändrar de helt enkelt produktspecifikation för de olika hustyper de bygger. Här har säkert tryckfelsnisse varit framme, eller rättare sagt glömmabortnisse. Någon missade att ändra till de fönster de brukar installera i "vanliga" hus. Nu försöker de komma undan att byta för att de beställde efter produktguiden för vanligt hus, inte passivhus och det kostar för mycket att ändra i efterhand.
Om nu inte TS verkligen skulle ha dessa fönster och sagt till om det för att de har en planerad funktion eller annat som är beroende av dem. Då har ju entreprenören fullständigt missat sitt funktionsåtagande.
Om nu inte TS verkligen skulle ha dessa fönster och sagt till om det för att de har en planerad funktion eller annat som är beroende av dem. Då har ju entreprenören fullständigt missat sitt funktionsåtagande.
Skulle vara intressant att veta hur diskussionerna gick vid planering och projektering av huset. Beställdes dessa fönster? Eller upptäckte TS i efterhand att de värdena stod där? Vilken energiåtgång är projekterat totalt för huset?