Byggahus.se
Räkna in mig i gruppen som sitter fast i ett avtal med IP only.
Det riktigt sorgliga är ju att varje månad de dröjer ska alla anställda ha lön en månad till.
Så för varje sekund som går, så blir mindre o mindre kvar att gräva för.
En del av en plan förstås.
Det blir dock lite smålustigt när de samtidigt skickar säljmaterial till andra fastigheter och tror att jag kanske kommer att beställa även för dem.

Vem äger markavtalen, är det ip-only eller lokala grävaren? Om det är entreprenören så ligger de ju bundna där, och då blir det säkert svårt att få till nya...

Avtal med markägare för att förlägga fiber ägs av fiberoperatören, i detta fallet IP-Only, dvs ägaren till det som lagts ned i marken. Är ett avtal där man godkänner att fiber får ligga i marken minst 25/50 år och sedan finns ledningsrätt/servitut/etc som i princip inte har någon tidsbegränsning.
Sedan kan en entreprenör söka grävtillstånd på allmän mark t.ex. kommun/Trafikverk/vägförening/etc under viss tid men det är enbart för rätten att utföra arbeten på mark eller rätten att använda mark vid arbete där man redan har någon form av avtal/ledningsrätt/servitut.

K ksfbg skrev:
Sen vill jag gärna ha bekräftat att jag kan frånträda avtal om fiber ej levererats inom 24 månader enligt punkt 2b, med definition av leverans enligt punkt 4f

Får följande svar:
har ingen byggnation påbörjats i området kan du frångå avtalet kostnadsfritt efter 2 år. /Amanda
Tyvärr har IP-only kraftigt ändrat avtalet till sin fördel i version 2,7 som gäller from 2017/02. Tidigare står det så här i version 2,5:
"i) Annullerar Fastighetsägaren beställningen har IPN rätt att fakturera en fast avgift om 4 900 kr om annulleringen görs före besked om fiberutbyggnad och 6 900 kr om annulleringen görs efter besked om fiberutbyggnad. Om Fastighetsägaren inte har erhållit en fiberanslutning inom tjugofyra (24) månader från mottagen beställning har Fastighetsägaren rätt att annullera beställningen utan kostnad. Oavsett det ovanstående får Fastighetsägaren annullera beställningen enligt 25 § konsumenttjänstlagen (SFS 1985:716) vid dröjsmål på IPP/IPNs sida enligt 24 § andra stycket konsumenttjänstlagen."

Sitter i samma båt som en del andra, beställde förra våren och har nu denna vår fått besked att man i vårat område ska göra ett omtag och hitta alternativa lösningar tillsammans med kommunen...

Fick denna vecka ett brev från Telia att de är på gång att dra fiber i området. Frågan är om man törs chansa att hoppa på det... att iponly skulle ha något klart till nästa vår är iofs knappast troligt.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Har precis skickat in avtal till ip-only. Nu för ett uppsamlingsheat, då området redan har fått installerat.
Ni som har problem, är det nyetablering eller även för uppsamling?

• Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Mikael_L
Det skulle kunna bli intressant ifall en lite större mängd husägare gick samman och anlitade en bra advokat för att häva avtalet mot IP-only utifrån bristen på prestation, eller risken att framtida prestation uteblir.
Eller kanske någon slags fastställelsetalan eller vad man nu kan hitta för verktyg i juridikens verktygslåda.

Jag är nämligen ganska övertygad att det IP-only håller på med ligger i lagens skuggszoner, troligen utanför och därmed klandervärt.

Men jag tror det är bra att det sker som ett gemensamt initiativ utav många, för processen lär ju kunna kosta en del.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag har just mailat vårt stadsnät och om de kan erbjuda garanterad anslutning till ett inte orimligt pris (de låg på samma pris som ip-only i grannbyn) så får nog ip-only slåss för att vara kvar i gemet.

Hemmakatten
Förra året var Digital Infrastruktur först ut. Månaden efter kom IP Only, och månaden efter kom Telia. Vi anmälde oss till Telia .

Flera hade skrivit kontrakt med Digital Infrastruktur och IP Only. Men när Telia fick många anmälningar så drog de andra två tillbaka sina erbjudanden och löste kontrakten för de som anmält sig. Slutet gott. Telia fick tillräckligt med anmälningar för att dra fibern.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Hos oss var det Zitius (Telia) och ip-only som gav rimliga villkor, stadsnätet ville ha nästan 50 % mer.

Men de kanske ändå var billigare i längden.

De kanske kan leverera alls, menar du? ;)

Jag tror inte de har börjat gräva, de heller.

Nej. Men ett nät som tar ut byggkostnaden vid bygget och sedan enbart debiterar driftskostnderna. Iponly verkar försöka prisa in sig och sedan ta hem pengarna när kunderna sitter fast med nätet.

Det är ju såklart en parameter. Tyvärr är det svårt att få bindande prisuppgifter för ett inte ens projekterat nät...

Tror vi hamnat lite OT nu :cool:

De vill inte ens svara på vad de tar ut i dag. Deras planer på längre sikt lär de inte säga något om. Ev kan man se lite av framtidsplaner i årsredovisningen. Men om stadsnätet inte drivs komersiellt blir det sannolikt lägre månadskostnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.