Hej, tänkte dela med mig av mitt senaste projekt. Det är en grillbänk med trästomme samt skiva av betong.
Allt förrutom hjulen och grillen är egensnickrat.
Måtten är 130*80 med en 30mm betongskiva.
Grillen är förövrigt en 57cm weber.
Sen så hade jag som en liten utmaning till mig själv att inte ha några synliga skruvhål eller byggbeslag alls. Vilket jag lyckades med
Hej, tänkte dela med mig av mitt senaste projekt. Det är en grillbänk med trästomme samt skiva av betong.
Allt förrutom hjulen och grillen är egensnickrat.
Måtten är 130*80 med en 30mm betongskiva.
Grillen är förövrigt en 57cm weber.
Sen så hade jag som en liten utmaning till mig själv att inte ha några synliga skruvhål eller byggbeslag alls. Vilket jag lyckades med
[bild] [bild]
Hur många säckar betong gick det åt och vilken betong använde du?
Jag tänkte köra på finbetong och skivan ska bli ca 35mm.
Hur många säckar betong gick det åt och vilken betong använde du?
Jag tänkte köra på finbetong och skivan ska bli ca 35mm.
Tja!
2 st 25kg:s säckar, jag använde mig av Finjas expanderbetong. Det räckte precis! Jag hade oxå tänkt att använda mig av finbetong men valde tillslut expanderbetong då jag läst att folk som använt den varit nöjda med resultatet. Sen så armerade jag extra runt hålet, mest för att vara säker att skivan inte skulle knäckas.
Har det skett någon form av kolbildning/svärta alls i skivan eller gör distanserna såpass med nytta?
funderar själv på träskiva då jag tycker att det är ett trevligare material än betong att ha. och skulle gärna vilja ha ner både muurikka och grill och ev gasplatta i mitt utekök, men än så länge är det drömmar..
Har det skett någon form av kolbildning/svärta alls i skivan eller gör distanserna såpass med nytta?
funderar själv på träskiva då jag tycker att det är ett trevligare material än betong att ha. och skulle gärna vilja ha ner både muurikka och grill och ev gasplatta i mitt utekök, men än så länge är det drömmar..
Tja!
2 st 25kg:s säckar, jag använde mig av Finjas expanderbetong. Det räckte precis! Jag hade oxå tänkt att använda mig av finbetong men valde tillslut expanderbetong då jag läst att folk som använt den varit nöjda med resultatet. Sen så armerade jag extra runt hålet, mest för att vara säker att skivan inte skulle knäckas.
[bild]
Vilken diameter använde du för hålet? Jag tänker också använda en weber 57:a men är nyfiken på hur mycket större du gjorde hålet!
Det går framåt. Bänken blev vit, för jag råkade ha vit färg hemma.
Vill egentligen ha den svart men vi får se om jag orkar måla om den.
Nu ska en grill inhandlas och bänkskiva gjutas. Påbörjas eventuellt idag.
("Verktygen" på bild tillhör en liten medhjälpare)
[bild] [bild]
Den enda dagen jag va hemma på semestern så gjöt jag en skiva.
Även gjutformen gjordes av återvunnet virke så det ska bli spännande att se hur finishen blir.
Gjöt i onsdags och har bett grannen att vattna skivan en gång om dagen
Jag använde "pocket holes". Ramen är i glespanel där jag sågade ut ett spår i mitten. Luckorna är av råspont. Jag sågade först till en rektangel, sedan sågade jag kanterna i bordsågen på låg höjd för att få till sponten. Krävdes en hel del stämjärn o hyvel för att få jämnt. Använde Ikeas gångjärn för montering. "Målade" fronterna i utspädd järnvitriol.
Paraffinolja. Funderar på blanda i lite bivax och köra en sista strykning. Ska även sy ett "överkast" i markisväv, hoppas det kan se ok ut och att det skyddar från regn o fågelskit.