Det som skiljer den trallskruven mot "vanlig" är att de har mindre huvud och det finns gängor upptill som håller kvar brädan istället för skallen.
Nästan alla skruvleverantörer har denna typ av skruv.
Hej, i inlägget där du jämför priset mellan Essves skruv och Camos så har du olika kvalité på skruven. Skruven från Essve var A4 (syrafast) undertiden Camos bara var C4. Bara så att du är medveten om att det är lite olika nivåer på skruv... Och om du väljer sibirisk lärk som trall så tror jag att det är lämpligt att använda sig av A2 eller A4 skruv...
Jag skruvade vår trall med FAST trallskruv A4 med dubbel gänga med olika stigning.
Då trallen var nytryckt och jag hade ett mått att passa mellan den yttre frisen fördelat på 30 trall blev avståndet 146,2 mm C-C alltså 1.2 mm springa i genomsnitt, jag skruvade för hand i 45° utan större problem. Jag använder riktig trall 34 X 145!
Med ett stålmåttband märkte jag upp en måttkedja 146.2 - 292,4 - 438,6 mm också vidare, satte ett blyertsmärke där jag monterade kanten på varje bräda. jag skruvade bara en skruv närmast märket. Sedan använde jag små träkilar att justera springan så det såg bra ut.
På vintern är trallen nästan helt ihop och vid midsommar är avståndet 5-7 mm
Hej, i inlägget där du jämför priset mellan Essves skruv och Camos så har du olika kvalité på skruven. Skruven från Essve var A4 (syrafast) undertiden Camos bara var C4. Bara så att du är medveten om att det är lite olika nivåer på skruv... Och om du väljer sibirisk lärk som trall så tror jag att det är lämpligt att använda sig av A2 eller A4 skruv...
Tog detta räkneexempel exempel på 100 kvm 10*10, rätta mig gärna om ni ser något fel.
Antal rader med trall 10000/123.5~81
Antal reglar under trall 10000/600~17
Antal skruv 2*17*81=2754
Antal förpackningar 2764/250~12
Pris ca 700*12 = 8400 kr
Gissar att denna budget måste vara lite saftigare än med vanliga trallskruv.
Blir klurigt att sälja in detta hos regeringen, Hmm tål att tänkas på.
Mvh
Fredrik
Ser bara ett räknefel och det gäller antalet reglar. Man måste nämligen alltid lägga till en extra mot vad man räknar fram genom din formel. Alltså Längd/CC+1
Hej,
Är precis på gång och börja skruva ett större soldäck och hade tänkt köra med Camo och deras A4 skruv. Hörde via en snickare att det varit vissa problem med att skruvarna gått av när virket krympt och velat kupa sig. Har Du haft några bekymmer med det, tänkte det nu gått 1år sedan Du skruvade? Svårt att hitta referensobjekt.
Hej,
Är precis på gång och börja skruva ett större soldäck och hade tänkt köra med Camo och deras A4 skruv. Hörde via en snickare att det varit vissa problem med att skruvarna gått av när virket krympt och velat kupa sig. Har Du haft några bekymmer med det, tänkte det nu gått 1år sedan Du skruvade? Svårt att hitta referensobjekt.
Hej,
Jag har lagt en del trall med Camo och har inga problem än så länge. Tycker att Camo var enkel att använda och jag var i alla fall nöjd med resultatet. Första bilden visar från förra året och andra bilden visar från i år.