Byggahus.se
har gjort ett köksbord av breda kilsågade furuplank som jag kom över hos svärföräldrarna i Hälsingland. Tänkte såpskura bordet som ett golv typ. Någon som har testat det?
Funderar också på hur man gör när man såpskurar. Ska man gå lös med borsten direkt på planken, eller är det borste med trasa mellan som gäller?

M
Det går fint att såpskura, men det är inte så motståndskraftigt mot fläckar, i alla fall inte till en början.

Såpskura med borste direkt på brädorna, mycket såpa, gärna linoljesåpa då den är lite fetare.
Har för mig att man för normal städning ska ha 1dl per 10L men för att skynda på processen med såpskurning kan man ta runt 5dl per 10L.

• Gilla
fatsug och 1 till
  • Laddar…
M mbyrod skrev:
har gjort ett köksbord av breda kilsågade furuplank som jag kom över hos svärföräldrarna i Hälsingland. Tänkte såpskura bordet som ett golv typ. Någon som har testat det?
Funderar också på hur man gör när man såpskurar. Ska man gå lös med borsten direkt på planken, eller är det borste med trasa mellan som gäller?

behandlade du bordet så? Har du någon bild? Jag är inne på att såpskura mitt köksbord nu. Nackdelar?

A Aaley skrev:
behandlade du bordet så? Har du någon bild? Jag är inne på att såpskura mitt köksbord nu. Nackdelar?
Så blev det! Först kalkvatten ( bara det översta klara, inget pigment med), sedan såpskurning med borste direkt på skivan. Körde kanske 10 ggr innan vi tog den i bruk. Visst blir den fläckig, men varje gång jag såpskurar den så blir den jättefin igen! Har tålt ett drygt år med fyra småbarn utan problem, så det funkar. Blåbär, rödvin etc kan lämna diskreta fläckar som försvinner med tiden, så allt går inte bort direkt. Antar att UV ljus och upprepade behandlingar bleker. Det enda som lämnat permanenta märken är en gjutjärnsljusstake, verkar bli någon kemisk reaktion. Men det har jag fått även på hårdvaxoljade bänkskivor, så inget specifikt för det såpade. Har också en liten sprayflaska stående med svagt såpavatten, så när jag torkar bordet så sprayar jag på lite och torkar av. Hade tidigare bordet stående på ett stengolv, vilket var skönt när man såpade, då kunde jag slabba hursomhelst. Nu har jag trägolv och måste torka upp efter mig :)

ska se om jag kan fixa bild också

• Gilla
yonna
  • Laddar…
M mbyrod skrev:
Så blev det! Först kalkvatten ( bara det översta klara, inget pigment med), sedan såpskurning med borste direkt på skivan. Körde kanske 10 ggr innan vi tog den i bruk. Visst blir den fläckig, men varje gång jag såpskurar den så blir den jättefin igen! Har tålt ett drygt år med fyra småbarn utan problem, så det funkar. Blåbär, rödvin etc kan lämna diskreta fläckar som försvinner med tiden, så allt går inte bort direkt. Antar att UV ljus och upprepade behandlingar bleker. Det enda som lämnat permanenta märken är en gjutjärnsljusstake, verkar bli någon kemisk reaktion. Men det har jag fått även på hårdvaxoljade bänkskivor, så inget specifikt för det såpade. Har också en liten sprayflaska stående med svagt såpavatten, så när jag torkar bordet så sprayar jag på lite och torkar av. Hade tidigare bordet stående på ett stengolv, vilket var skönt när man såpade, då kunde jag slabba hursomhelst. Nu har jag trägolv och måste torka upp efter mig :)

M mbyrod skrev:

Tack för snabbt svar!
jag har nu satt igång projekt - såpskura köksbord. Fysjutton vad tungjobbat det är! Mitt är isärskruvat för att underlätta processen tills det tas i bruk. Lägger del för del över badkaret, inte det mest ergonomiska för ryggen kan jag väl ta och erkänna :crysmile:
Men jäklar vilken skillnad det blivit efter bara ett par vändor! Kommer bordet ha kvar den där ljusa tonen? eller kommer det åldras med värdighet och få den där härliga patinan som gamla bord (och golv) brukar ha? Fast utan den hemska gulnaden? Vad fyller kalkvattnet för funktion innan såpskurningen? Eller menar du kallvatten? Trist med reaktionen med gjutjärnet, Det borde Ju gå att lösa genom att fästa skydd på undersidan. Stengolv kan vara skönt ur den aspekten, men inget slår ju ett gediget trägolv! Hoppas du hittar någon bild/kan ta en. Rätt nyfiken på vad jag har att se fram mot :love:

Här är några bilder. Första bilden så är det inte skurat på månader. Andra bilden skurat. Notera fettfläcken i högerkant av bordet där två småbarn suttit och geggat, ser mer oljat ut :) Tredje bilden också efter skurning, men i annan vinkel

• Oscurat träbord med smuts och fläckar före rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trämöblerade bordet med fläckar före skurning, vita stolar i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Ett oputsat träbord med synliga fettfläckar och två vita stolar i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Hannanananaz och 2 till
  • Laddar…
Tyvärr kom de i omvänd ordning…

Vilket fint bord, tack för bilderna!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.