Byggahus.se
Vi har ett matbord med en skiva i vaxad ek från lundbergs med följande skötselråd https://lundbergs-mobler.se/wp-content/uploads/2015/03/Wilma_bordsskivor_skotselrad_2016.pdf

Det börjar närma sig ett år efter införskaffande så jag försökte läsa på om hårdvaxoljan (Osmo 3062) som det hänvisas till och instruktionerna för denna. Men jag blir faktiskt inte riktigt säker på hur jag ska gå tillväga? Ska jag bara stryka på ett tunt lager, eller ska det rengöras på något särskilt sätt och slipas först? Bordsskivan är i toppskick, inte ett synligt märke eller något slitage.

Bordet kostade rätt mycket så jag vill gärna göra rätt. :)

Bästa svaret

Du behöver bara göra rent (torka av med vatten), torka av, och sen stryka ut oljan till ett jämnt fint lager och låta den torka. Kör gärna flera lager, och olja in oftare vid behov.
Du behöver inte slipa; bara om det har uppstått skador som du vill slipa bort.
Osmo är jag helsåld på efter att ha använt till bänkskivorna i köket.

• Gilla
Sackaros
  • Laddar…
Tack, jag misstänkte det men ville gärna höra någon annan säga det också.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Men Osmo hårdvaxolja behöver man väl inte underhålla regelbundet med att lägga på mer olja på samma sätt som med "vanliga" oljor, typ linolja. Det är ju bara om det ytliga hårdvaxskiktet har slitits ned som det finns anledning att lägga på ett nytt lager. Är bordet snyggt så hade jag inte gjort någonting.

EDIT: Jag vet att @Daniel_N använder mycket Osmo, han kanske har möjlighet att ge en kommentar?

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
jac jac skrev:
Men Osmo hårdvaxolja behöver man väl inte underhålla regelbundet med att lägga på mer olja på samma sätt som med "vanliga" oljor, typ linolja. Det är ju bara om det ytliga hårdvaxskiktet har slitits ned som det finns anledning att lägga på ett nytt lager. Är bordet snyggt så hade jag inte gjort någonting.

EDIT: Jag vet att @Daniel_N använder mycket Osmo, han kanske har möjlighet att ge en kommentar?
Jo.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.