Idag var det rejäla doningar hos Ramnemark. Lyfte takstolarna och pallade upp på limträt. Sen hann jag även regla upp och sätta utegips på en liten bit. På torsdag kommer den halvt halte snickaren och då är målet att få upp takbjälkar och ev råspont
Sen kollades det såklart på fotboll
Idag var det rejäla doningar hos Ramnemark. Lyfte takstolarna och pallade upp på limträt. Sen hann kah även regla upp och sätta utegips på en liten bit. På torsdag kommer den halvt halte snickaren och då är målet att få upp takbjälkar ev råspont
[bild] [bild] [bild] [bild]
Det är något med grova bjälkar/limträ som gör en lite extra lycklig av att bara titta på. Kommer bli snyggt!
Igår jobbade jag och snickaren till 22:30 så det var för sent att fota.
Jag reglade upp en del mot vinden och sedan skruvade vi dit takteglen och limträt som fälldes in i stolparna. Vi mätte fel en gång och fick såga om alla snitt så därför tog det sån tid. Men vid kvällen så var allt rakt
Jag har inte dött men min telefon gjorde. Nu har jag skaffat en ny och fotat lite. Imorgon tror jag taket kommer på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Uppreglat mot vinden
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Uppreglat för gavelfönster
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Taket var lite mer ruttet än vad jag trodde. Får se om vi kan lappa ihop det. Ska det rivas i det gamla är det nästan lika bra att förlänga taket ut över uterummet. Lite kluven
Frun och barnet var på äventyr idag så jag fick bygga ifred och se på fotboll. Förhoppningsvis kommer snickaren imorgon så vi kan fixa taket. Det ösregnade såklart igår
Hade inte telefonen på mig idag men takpappen blev klar och tur var det, 1 timme senare kom monsunregnet och taket höll tätt. Bra att testa det direkt . Imorgon ska jag bygga igen till vinden då våran och en grannes katt har hittat upp där via byggställningen :/
Behöver lite hjälp.
Hur kan jag göra två stöttor så lika de gamla som möjligt? Iom att ytterväggen var där den var så är takstolen bara stöttad på ena sidan. Nu när det blir synligt vill man ju gärna ha det symmetriskt. Var det sågade reglar förr? De ser inte hyvlade ut? Kan man göra det själv på något lämpligt sätt?
Ena:
Logga in
Skapa konto
Andra:
Logga in
Skapa konto
Ena:
Logga in
Skapa konto
Andra:
Logga in
Skapa konto
Yta:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
P.S. Ska grovslipa dem och lasera de vita så de behöver inte vara exakt, men de skiljer sig väldigt mycket mot dagens hyvlade och rundade reglar
Det där är "råsågat" virke. Kolla med nån lokal såg om du kan köpa det hos dem?
Annars har min morbror (norr om Ulricehamn) mycket råsågat virke och skulle dimensionen saknas kan han såga till åt dig.
Ja det ser ruffigt ut. Tyvärr är det över 20 mil till Ulricehamn annars hade jag gärna åkt. Stöttan är 30x125mm och 1,5m lång. Skarven är 50x220mm och 60cm lång.
Alltså väldigt lite .
Ska kolla med snickerifabriken som ligger nära