1 491 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
Uppvärmning och isolering av garage
Har flyttat in i nybyggt hus med garage. Garaget är oisolerat vägg o tak, men står på isolerad platta. Det har en förrådsdel i bakre delen av garaget.
Då vi vill kunna förvara kläder och elektriska verktyg i garagen så är tanken att isolera o värma garage. Ser inte att det behöver vara så varmt i garaget att man kan vistas där vintertid under längre tid, snarare vad som behövs för förvaringen
2 frågor.
1. Typ av uppvärmning? Luftvärmepump eller ngn form av oljefyllda radiatorer?
2. Blir inte klok på om det ska vara diffusionsspärr eller ej. Finns nu panel, luftspalt o sedan vindskydd. 95mm reglar, så avser isolera med 95 mm isolering. Tänkte sedan plast, för att sedan regla 45 mm (dra el innanför plasten), 45 mm isoleringen och sedan typ osb-skiva.
Ska jag köra på diffspärr även om jag inte har 18 grader?
Om ja, antar ok med 45 mm isolering innanför diffspärren då den yttre isoleringen är 95 o därmed mer än 2/3 av totalen
Tack på förhand
Då vi vill kunna förvara kläder och elektriska verktyg i garagen så är tanken att isolera o värma garage. Ser inte att det behöver vara så varmt i garaget att man kan vistas där vintertid under längre tid, snarare vad som behövs för förvaringen
2 frågor.
1. Typ av uppvärmning? Luftvärmepump eller ngn form av oljefyllda radiatorer?
2. Blir inte klok på om det ska vara diffusionsspärr eller ej. Finns nu panel, luftspalt o sedan vindskydd. 95mm reglar, så avser isolera med 95 mm isolering. Tänkte sedan plast, för att sedan regla 45 mm (dra el innanför plasten), 45 mm isoleringen och sedan typ osb-skiva.
Ska jag köra på diffspärr även om jag inte har 18 grader?
Om ja, antar ok med 45 mm isolering innanför diffspärren då den yttre isoleringen är 95 o därmed mer än 2/3 av totalen
Tack på förhand
Nu igång med isoleringsarbetet.
Ser att jag kommer få en bal med 120 mm isoleringsskivor över från husbygget. Har för innertaket i garaget kört 170 mm skivor (samma som vindbjälklaget). Skulle det göra någon nytta att lägga 120 mm skivorna ovanpå 170 skivorna (korslagd), även im det inte är reglar som håller dem ”fixerade”. Inte så sugen att börja regla där uppe...
Tack på förhand
Ser att jag kommer få en bal med 120 mm isoleringsskivor över från husbygget. Har för innertaket i garaget kört 170 mm skivor (samma som vindbjälklaget). Skulle det göra någon nytta att lägga 120 mm skivorna ovanpå 170 skivorna (korslagd), även im det inte är reglar som håller dem ”fixerade”. Inte så sugen att börja regla där uppe...
Tack på förhand
Ska de bara ligga, så ligger de väl still, eller hur menar du?T tobiasc skrev:Nu igång med isoleringsarbetet.
Tack på förhand
@tobiasc vad gick du på för lösning gällande diffusionsspärr? Ska ge mig i kast med exakt samma sak och blir inte klok på om man ska köra med spärr, broms eller bara vindpapp/väv. Alla har egna åsikter och teorier kring vad som funkar
Finns många trådar gällande garage och dylikt som åtminstone periodvis är kallställda även på den kyligare delen av året, men mindre att finna när man ämnar har åtminstone en någorlunda kontinuerlig uppvärmning.
Finns många trådar gällande garage och dylikt som åtminstone periodvis är kallställda även på den kyligare delen av året, men mindre att finna när man ämnar har åtminstone en någorlunda kontinuerlig uppvärmning.
Liknande trådar
-
Tilläggsisolering garageport hörmann LPU 42, problem med kondens. Finns det någon som har erfarenheter?
Isolering -
Garaget behöver ny uppvärmning, skippa elektrisk golvvärme helt?
Värme allmänt -
Vad har ni för elförbrukning i erat garage? (uppvärmning)
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Uppvärmning i garage
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Uppvärmning i Garage - billigast och smidigast sätt att värma garage?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus