77 103 läst · 55 svar
77k läst
55 svar
Byta ojordad stickpropp till jordad själv?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Jag lägger min röst på majoriteten så den blir ett snäpp större än tokerierna från den ensamme.
Ungefär så. Du kan också fundera lite på vem du ska lyssna på genom att titta igenom vad t.ex. jag och elmont brukar svara på. Rävlyan (som var först mer rätt svar) har lite kortare historik...
Se min tidigare post för den absolut enklaste lösningen. Du köper en trafo och en 12V glödlampa. I trafon kopplar du in sladdarna du håller i näven på bilden i #16. Klart.
Se min tidigare post för den absolut enklaste lösningen. Du köper en trafo och en 12V glödlampa. I trafon kopplar du in sladdarna du håller i näven på bilden i #16. Klart.
Jag får väl ge mig och inse att den måste lämnas in till elektrikern då. Men är det nån som har en idé om vad det kan tänkas kosta? Kan väl inte ta mer än max en timme? Materialet lär väl inte vara så dyrt?E elmont skrev:
Tråkigt bara att köpa en lampa för 30 spänn och lägga 1500 på att få den att funka utan att vara en säkerhetsrisk. Farligt med dessa Österlensloppisar.
Men risken om man gör det själv är arr den blir strömförande eller/och kortsluter huset?
tommib skrev:
Ungefär så. Du kan också fundera lite på vem du ska lyssna på genom att titta igenom vad t.ex. jag och elmont brukar svara på. Rävlyan (som var först mer rätt svar) har lite kortare historik...
Vänta nu det där låter intressant. Vad är en trafo? Detta kan man fixa själv alltså? Blir snurrig av tråden men absolut road!
Trafo = transformator.K K-S-L skrev:
Vitsen med det är att du får ner den potentiella beröringsspänningen till en säker nivå och dessutom får du med bara en apparat på sekundärsidan (där det är 12V) en helt isolerad krets som inte kan orsaka en stöt såvida du inte håller båda ledarna samtidigt i munnen eller liknande.
Vi tar länkarna igen.
Trafo
Lampa
Dessa är exempel. Köper du en starkare lampa (fler watt) behöver du en trafo som klarar av det.
Jo, om någon kommer med ett sådant här råd och sen står på sig så behöver åtminstone jag vara lite otrevlig.AhlSkal skrev:
Du svarar helt självsäkert på något du inte har en susning om, vilket du också medger senare.
Troligen har elektrikern inga grejer hemma utan måste skaffa det som behövs, och troligen har inte grossisten någon tidsenlig ledning i sitt sortiment så han får åka till någon specialbutik och skaffa.
Grejerna kostar kanske en hundring och han debiterar minst en timme kanske två om det strular med att hitta "rätt" grejer. Så räkna med att det kostar upp emot tusenlappen. Dessutom kommer han troligen att lägga den åt sidan för att göra jobbet någon dag när han får timmar över.
Grejerna kostar kanske en hundring och han debiterar minst en timme kanske två om det strular med att hitta "rätt" grejer. Så räkna med att det kostar upp emot tusenlappen. Dessutom kommer han troligen att lägga den åt sidan för att göra jobbet någon dag när han får timmar över.
Aldrig stått på mig. Bara menat på att man kan va trevlig och förklara enkelt. Behöver inte börja hoppa på folktommib skrev:
Medlem
· Blekinge
· 9 597 inlägg
Kolla om du inte kan slänga ut allt elektriskt och driva lampan med ett värmeljus eller ett levande ljus.