Byggahus.se
Hej

Går att lägga armering i kryss istället för i våg och i lod? Blir det lika starkt?

Jag skall gjuta en vägg. Jag har redan satt upp 6150 nät men har en del gammal böjd och sned armering som är längre än väggens låga höjd. Istället för att kapa i till lodräta järn tänkte jag lägga den lilla armering jag har i kryss. Räknar med att jag spar 30% av armeringen. Jag har egentligen lite för lite men tänker inte åka att köpa mer.

Tänker lägga in lite ekstra 12 och 16mm järn som jag binder in i 6150 nätet. Lägger järnen i kryss

Tror ni att det har någon betydelse om jag lägger i kryss istället för våg och i lod?

Du tänker alltså lägga nätet med järnen i 45° vinkel?
blir det inte en massa spill när du klipper till det då efter de lodräta och vågräta kanterrna?

Svårt att beskriva. Men lita på mig. jag spar ca 30%. Armeringen skall ju ikke bära bara ta upp spänningar? Borde väl ikke påverka hållfastheten. Förr slängde de ned allt huller om buller

Kanske inte ofta men de kunde

I en vägg bör armeringen gå i horisontell och vertikal riktning. De horisontella stålen ska motverka böjning och de vertikala knäckning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.