Byggahus.se
Låter som någon form av glapp i brytaren, eller dålig koppling. Det bör felsökas och åtgärdas omgående. Det blir varmt vid felet, risk för brand.

Ok. Inte bra med andra ord.

Så här ser det ut nu. Ingen skillnad vad jag kan se.

• 20180715_191421.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L linusab skrev:
Ok. Inte bra med andra ord.

Så här ser det ut nu. Ingen skillnad vad jag kan se.
Eller jo pilarna pekar nedåt höger istället för uppåt höger. Vad betyder det?

Varför mäter, kollar du inte hur det ligger till med brytaren eller har du gjort det? Så kan du koppla förbi den om det behövs och lämna mätaren och displayen. Det var ju ok med huvudsäkringar och mätaren tidigare så inrikta dig som sagt på brytaren om du har problem.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Varför mäter, kollar du inte hur det ligger till med brytaren eller har du gjort det? Så kan du koppla förbi den om det behövs och lämna mätaren och displayen. Det var ju ok med huvudsäkringar och mätaren tidigare så inrikta dig som sagt på brytaren om du har problem.
Dragit åt alla skruvar i brytaren. Går inte att öppna brytaren för att se kontaktorerna.
Så här ser det ut: 20180716_091215.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där ser inte rätt ut. Du tycks ju ha ett 5 ledarsystem som blir 4 ledare genom brytaren. Det är inte som det ska vara.

tommib
Jag uppfattar det nog som att det är inkommande TN-C, dvs att det som kommer nerifrån är matningen.

L linusab skrev:
Dragit åt alla skruvar i brytaren. Går inte att öppna brytaren för att se kontaktorerna.
Så här ser det ut: [bild]
Ok då har du kollat och gjort vad du kan där. Efter vad du skrev tidigare och om inga skruvar var lösa är det nog brytaren som felar. Mät på båda sidor om det kommer tillbaks och planera in ett byte, det finns motsvarande som passar där.

Och jag håller med tommib att det är rätt med fyrledare inkommande undertill.

J
tommib tommib skrev:
Jag uppfattar det nog som att det är inkommande TN-C, dvs att det som kommer nerifrån är matningen.
Ja matningen är 4 ledare. Den nedre jordkabeln jordar bara i armaturen går inte vidare.
Planerar in ett byte.

Motionera brytaren och se om felet återkommer.

L linusab skrev:
J

Ja matningen är 4 ledare. Den nedre jordkabeln jordar bara i armaturen går inte vidare.
Planerar in ett byte.
Okej. Jag tolkade den nedre jordledningen som inkommande. Då är det som det ska då.

E elmont skrev:
Motionera brytaren och se om felet återkommer.
Japp. Stängde av strömmen på den innan felet började. Misstänker att tanten som bodde i huset innan mig inte använde den särskilt ofta.

Tack alla för ert engagemang. Nu äter vi glass!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.