Byggahus.se
Peter2400 Peter2400 skrev:
Betydligt snyggare tycker jag.
Om du fäster det i väggen så får du ett utrymme ovanför skärmtaket där det kan samlas löv och skit, svårt att komma åt.
Smaken är tydligen olika. Men vad som verkar glömmas bort är att om man fäster taket högre upp så skyddar det sämre mot väder och vind. Det känns som en hyfsat viktig faktor att ta hänsyn till... Dessutom kommer eventuella stödstolpar att bli längre och därmed mer skrymmande. Att detta skulle vara snyggare har jag väldigt svårt att tro.

Men någon får gärna försöka övertyga mig med en bild om hur man har tänkt sig en alternativ lösning.

• Gilla
Nicke-85
  • Laddar…
Från början var konstruktionen för låg och skymde, nu blev det för högt.... så vi får försöka hitta något mellanting..... fäst taket på delen under hängrännan och öka taklutningen, skyddar bättre och stolparna blir kortare.

Protte

Sådär ja, nu är balkskorna på plats. Blev precis där både jag och min fru ville ha dem - och varken för högt eller för lågt.
DSC_0306.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för hjälpen med infästningen!

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Och efter fyra veckor i brännande sol var det då färdigt!
DSC_0392.JPG
Skapa konto

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
Här kommer en beskrivning av lite olika överväganden och lösningar jag använt mig av under resans gång. Kanske kan det tjäna som inspiration till någon annan, eller bara som exempel på hur man kan göra (men kanske inte alltid bör.. :rofl:)

Grund:

Plinthålen borrades med manuell jordborr, vilket gick väldigt snabbt och smidigt. Ingen risk att skada inkommande elkabel som innan mätts ut av Ellevio (röd krita). Hålen borrades till 1 meter.Tack vare de runda borrhålen räckte det med 30 cm gjutrör, varav c:a hälften stack ner i hålet. Hålen fylldes med 20 cm makadam, plintrör och stolpskor sattes i och sedan i med grovbetongen.

För att få stolpskorna i våg spikade jag fast reglar i fram och bakkant på gjutrören och såg till att dessa var i våg. På rören pallades sedan stolpskorna upp på varsin regelstump.
DSC_0342.JPG
Skapa konto

Det där med brännande sol var förresten en sanning med modifikation, för just när jag var i gång att gjuta började det spöregna och blåsa utan dess like. Därav den något ojämna ytan uppe på plintarna.. :rolleyes:

Stolpar:

Sidostolparna är 95 mm breda medan mittstolpen är 120. Anledningen till detta är jag började såga i en 120-regel istället för 95-regel när jag skulle börja med mittstolpen. Men sedan insåg jag att det ju var mycket bättre med 120, för då blev det mer trä på båda sidorna av klykan där mittersta takbalken skulle hamna. Takbalkarna fästes förresten temporärt med vanlig träskruv i stolparna. Senare byttes dessa mot 10x80 WAF med lite extra bett i :).
DSC_0344.JPG
Skapa konto

Takbalkar:

Balkarna som är 120x45 skavdes ur lite i bakkant så att inte bygghöjden skulle bli för stor när de sattes i balkskorna (det var trångt ändå upp mot taksprånget på huset!). För att säkerställa att de hölls exakt vinkelrätt ut från väggen spände jag ett kryss av hålband i diagonalerna.
DSC_0343.JPG
Skapa konto

Staket:

För att få det hela stabilt byggdes staketet upp av två 21 mm plywoodskivor som skruvlimmades på två 95-reglar. På skivorna sattes sedan lockpanel för att få samma utseende som på huset.
DSC_0345.JPG
Skapa konto

Lutningen på räcket ordnades genom att stödja det på några skruvar i bakkant. Kanske inte den allra snyggaste lösningen, men enkelt och stabilt!
DSC_0393.JPG
Skapa konto

Hammarband:

Tack vare att takbalkarna vilar på varsin stolpe, samt att stolparna var så stabilt fixerade minskade kravet på hammarbandet betydligt. En 45x45-regel passade perfekt eftersom den inte bidrar till någon försämrad sikt ut från tvättstugefönstret.
DSC_0347.JPG
Skapa konto

Hammarbandet fick också tjäna som infästning för en tvättlina. Något som markant ökade frugans entusiasm för projektet! :rofl:
DSC_0396.JPG
Skapa konto

När jag skulle väga in infästningen av linan på husväggen fick jag äntligen nytta av min nyinköpta krysslaser. Det finns verktyg för allt! :rofl:
DSC_0400.JPG
Skapa konto

• Gilla
maximm och 1 till
  • Laddar…
En summering av vad detta cykeltak har kostat följer nedan:

Specifikation

Grund: 550 kr
Betong, stolpskor, sexkantskruv VFZ,
gjutrör, armeringsjärn, makadam,
murarsnöre, utstakningskäppar

Virke: 3200 kr
Reglar C24, panel, plywood,
fogmassa, träskruv, balkskor

Taktäckning: 4700 kr
Kanalplast 16 mm, profiler,
hängränna + stuprör

Färg: 1500 kr
Jotun Visir, Demidekk Ultimate
fönster + fasadfärg

Övrigt: 1100 kr
Täckfolie, PU-lim, byggsilikon,
penslar, målarhandskar, penseltvätt,
tvättlina, skruvöglor, wirelås

Summa: 11050 kr

Sen har jag varit tvungen att införskaffa en ny skruvdragare med vinkelchuck för att komma åt att montera takprofilerna, samt ovan omnämnda krysslaser Inte allt för betungande utgifter dock! :rofl:

• Gilla
maah och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.