Byggahus.se
Halloj
Har en gammal fastighet(1856) där vi är delägare i en samfällighet i ett vattendrag som ligger i en dalgång
Vattnet ligger ett par km ifrån vår fastighet och är inget vi utnyttjar just nu
Men nu är det så att vår kommun som äger marken vid vårt vatten har genomfört en geoteknisk undersökning och kommit fram till att skredrisken är stor och åtgärd måste till innan fastigheterna ovanför riskerar att rasa
Ett av alternativen är anlägga stora L-stöd ut i vårt vatten och återfylla med bärande fyll
Detta innebär att mer än 50% av vårt vatten kommer att försvinna...
Kommunen vill att vi skriver på ett tillfälligt nyttjanderätt som ska gälla i 5 år medans dom bestämmer vad som ska göras- ingen ersättning ska utgå står det i avtalet
Förstärkningsarbetet ska också vara kostnadsfritt för oss enligt avtalet, men jag har svårt att se att vi ska behöva ta några kostnader för skredrisker på kommunal mark oavsett
Ett annat alternativ som har redovisats är att lösa in alla fastigheter ovanför- riva-sedan får nature ha sin gång-men jag tror att det skulle bli för kostsamt och besvärligt med motvilliga fastighetsägare för kommunen
Hur ska vi ställa oss till detta?
Kan vi begära att bli inlösta, obs detta är inget som kommunen föreslagit själv då vi får känslan att dom inte vill ha några extra kostnader
Hur kommer värdet på min samfällighet/fastighet minska tror ni?

Vi vill inte var den som sätter käppar i hjulet men just nu så känns det inget vidare då våra rättigheter och skyldigheter för all del inte inte redovisas

Hur går vi vidare?
Mvh marbohgus

Att avgöra hur värdet påverkas bara baserat på det där är *helt* omöjligt att avgöra baserat på det där.
Kontakta en lokal mäklare och fråga dem!

harry73
Nu har jag inte hela bilden klar för mig, men om jag förstår dig rätt äger samfälligheten ett vattendrag (bäck/å/älv) och pga rasrisken vill kommunen sätta ett Lstöd mitt i vattnet och fylla upp halva vattenområdet.

Det borde betyda att samfälligheten efter åtgärden äger 50% vatten och 50% land. Frågan är vad ni kan göra men den biten och om värdet då blir högre eller lägre.
Stämmer det?

Vad är syftet med samfälligheten?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Yes du har rätt ang värdet- tar det med mäklare som du föreslår

harry73 harry73 skrev:
Nu har jag inte hela bilden klar för mig, men om jag förstår dig rätt äger samfälligheten ett vattendrag (bäck/å/älv) och pga rasrisken vill kommunen sätta ett Lstöd mitt i vattnet och fylla upp halva vattenområdet.

Det borde betyda att samfälligheten efter åtgärden äger 50% vatten och 50% land. Frågan är vad ni kan göra men den biten och om värdet då blir högre eller lägre.
Stämmer det?

Vad är syftet med samfälligheten?
Syfte är för fiskerätt då det är en gammal jordbruksfastighet

Ja är det så att fastighetsgränsen består efter 5 år eller flyttas den ut?
Har ställt frågan om det kommer att göras någon promenadstråk efter åtgärd som ÅF har föreslagit i den geotekniska rapporten men enligt kommunens exploateringsansvarige så kommer det inte ske utan det kommer bli en brant sluttning ner mot vattendraget

Jag skulle nog vara smidig och låta komunen glra det de tycker är lämpligt. Med krav på attvattendraget återställs efter åtgärden. Jag gissar att länsstyrelsen har synpunkter på vad de gör med vattnet också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.