Byggahus.se
H Horace76c skrev:
Är det en riktigt dålig idé att 2 står utomhus och blandar flytet och sen häller ner det i rännan så man får plocka upp det i en hink där nere?
Eller är det bättre att försöka stå i ett angränsande rum?
Tänkte så man slapp släpa ner 60 säckar spackel i källaren, samt att man slipper damma ner halva nedervåningen....
Låter slabbigt!
Jag hade en kille som stod och blandade i en sådan här hink, mycket bättre än en vanlig, står still och man kan ösa på med full hastighet nästan direkt.
https://www.velltra.se/produkt/hink-twist-stop-30l-tebo/
När han blandat färdigt hällde han över i vanliga 20L hinkar som jag kunde bära in.
Men 60 säckar behövde du väl ändå inte, kör 15-20 per omgång i stället.

23m2 som jag ska flyta min 20 för eps och uppåt 30 för rätt nivå, så I värsta fall 64 säck räknade jag till.
Hyr antingen en blandare /hink kombo enligt din länk och pytsar över i 25 l hinkar.
Alternativt dela ett 200l fat o hyr 2 visparsom 2 får blanda i, o hämta bruket från dom. Inte bestämt än. Vad tror herrskapet på?

• Gilla
Golvläggning
  • Laddar…
Har flytspacklat golv i många många år, flytspackel beter sig inte som "vanligt" bruk.
Dels så kräver det högre hastighet vid blandning än vad en Tombola kan erbjuda, sen pga flytspacklets egenskaper så är den inte lämplig att transporteras på en ränna. Alt är att hyra en pump, om det är tillräckliga mängder.
Men är man tre st så hinner man stora ytor på en timme, dock sliter det rejält i ryggen... :)

Man blandar lätt en pall = ca42 säckar på en timme om man är effektiv på 3 gubbar.
Dina 23kvm gör du utan problem med en bra visp och 3st gubbar. Max 1 - 2tim

Härligt.
Då siktar jag på att Bubba ner bruket till pannrummet som ligger vägg i vägg:).
Återkommer i kväll när jag kollat hur många mm jag behöver lägga på, så kanske jag kan gå en åsikt om jag ska köra en eller 2 omgångar.
(blev offerrad Weberfloor core 130, dum gör som dum säger så siktar på att köra med det bruket:p)

E
H Horace76c skrev:
Menar du tombola?
Nej inte Tombola, men det finns som ett ställ till en Visp som du kan ha i ett större kärl än en hink. Så du blandar ordenligt men i större volymer åt gången.

Såja, då var armeringen fastskruvad och nivåskruvarna justerade....
Då det lilla abret.
Det blev inte riktigt så plant i steg ett som jag hade hoppats.
Nivån på flytspacklet kommer variera mellan som minst 15mm till som mest 44mm.
Efter att ha räknat på alla skruvar vi lodat med har jag kommit fram till att jag i snitt kommer behöva lägga 28,2mm flytspackel.
Vill gärna sikta på att lägga spacklet i en omgång (har hålllt på med gillestugan ett tag nu och frugan är i upplösningstillstån...)
Så frågan...är det orimligt att lägga detta i en flytning???
Hyr en kombinerad visp/tunna i morrn som en får stå och blanda i och sen 2 som bubbar och flytar.

H Horace76c skrev:
Såja, då var armeringen fastskruvad och nivåskruvarna justerade....
Då det lilla abret.
Det blev inte riktigt så plant i steg ett som jag hade hoppats.
Nivån på flytspacklet kommer variera mellan som minst 15mm till som mest 44mm.
Efter att ha räknat på alla skruvar vi lodat med har jag kommit fram till att jag i snitt kommer behöva lägga 28,2mm flytspackel.
Vill gärna sikta på att lägga spacklet i en omgång (har hålllt på med gillestugan ett tag nu och frugan är i upplösningstillstån...)
Så frågan...är det orimligt att lägga detta i en flytning???
Hyr en kombinerad visp/tunna i morrn som en får stå och blanda i och sen 2 som bubbar och flytar.
Kör allt på en gång!

J Jörgen Ö skrev:
Kör allt på en gång!
Då kör vi så det ryker
No guts no glory:D

Återkommer med resultat

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Ett par tips innan ni börjar.
Ställ gärna säckarna upp, inte liggande innan blandning, ska man lyfta många säckar så tar det extra tid.
Jag öppnar även säckarna innan. (kör oftast med rullar och visp)
Bra med många färdiga hinkar (rullar) med rätt vattenmängd i från början.
Kom överrens från början vem som ska göra vad
Ut med spacklet så fort det är ordentligt blandat, annars sjunker ballasten ner i botten.
Undvik att ta en paus i spacklingen, har ni väl börjat så kör tills det är klart.
Gummistövlar är bra att ha på sig, inga problem att gå ut i spacklet om det behövs.
Lycka till!

• Gilla
Horace76c
  • Laddar…
Ja, mäta upp vatten kan vara en rätt dryg uppgift, kanske hade varit smart med en sådan här? Mäter ner till deciliternivå.
A01ABB7B-7E8C-43E5-BF2A-0E0A336703C1.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J Jörgen Ö skrev:
Ställ gärna säckarna upp, inte liggande innan blandning, ska man lyfta många säckar så tar det extra tid.
Ut med spacklet så fort det är ordentligt blandat, annars sjunker ballasten ner i botten.
Undvik att ta en paus i spacklingen, har ni väl börjat så kör tills det är klart.
Gummistövlar är bra att ha på sig, inga problem att gå ut i spacklet om det behövs.
Lycka till!
Tackar för alla råd.
Siktar på att
J Jörgen Ö skrev:
Lycka till!
Kanon, tack för alla tipsen,
Siktar på det arbetssättet.
Har fixat U-profiler på jobbet som jag tänkte fästa upp och ner under skorna så slipper jag klampa i burket.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Ja, mäta upp vatten kan vara en rätt dryg uppgift, kanske hade varit smart med en sådan här? Mäter ner till deciliternivå.
[bild]
Läckert.
Kommer nog däremot ta en 5L hink och ta hål i så det breddar över vid 3,2L (1 säck)
Kör nog även på en 10L hink som jag tar hål i som breddar över vid 9,6L (3 säckar)

Redigerat:
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Du har inte tid att fylla hinkar med slang när du börjat. Fyll upp ett antal hinkar innan så är det bara att slå i mäthinken och sedan i blandaren.

johel572 johel572 skrev:
Du har inte tid att fylla hinkar med slang när du börjat. Fyll upp ett antal hinkar innan så är det bara att slå i mäthinken och sedan i blandaren.
Horace ska blanda 60 säckar.
Det går åt 192 liter vatten, det blir många hinkar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.