Klev igenom en bräda idag på altanen, och det är bara att inse vad som blir vårens/sommarens projekt. Egentligen är det ganska bra, för jag har inte varit nöjd med altanen och inte heller med entrén - man går in i huset via altanen. Nu kan jag passa på att göra om allt! Idéerna flödar... 
Problemet med entrén är att den inte är väderskyddad vare sig för vind eller regn, så ett tak över entrédörren och en bit ut över altanen är ett starkt önskemål. Nu är bara frågan hur man lämpligen ansluter ett tak till huset. Huset har ett sadeltak och taket ska sitta på långsidan. Har inte tänkt göra några ingrepp i huset. Utskjutet sitter så lågt att jag helst inte vill fästa taket på väggen, helst skulle jag vilja fästa taket i själva utskjutet. Bifogar bild. Hoppas det framgår hur taket ser ut
Har någon vänlig själ en idé om hur jag kan göra? Tack på förhand
Problemet med entrén är att den inte är väderskyddad vare sig för vind eller regn, så ett tak över entrédörren och en bit ut över altanen är ett starkt önskemål. Nu är bara frågan hur man lämpligen ansluter ett tak till huset. Huset har ett sadeltak och taket ska sitta på långsidan. Har inte tänkt göra några ingrepp i huset. Utskjutet sitter så lågt att jag helst inte vill fästa taket på väggen, helst skulle jag vilja fästa taket i själva utskjutet. Bifogar bild. Hoppas det framgår hur taket ser ut
Har någon vänlig själ en idé om hur jag kan göra? Tack på förhand
Av antalet svar (0) att döma misstänker jag att frågan är för knapphändigt ställd (dimensioner, lutning, hållfasthet osv).
Men som sagt, idéerna flödar... Nu tänker jag mig en pergola istället, vilket sänker kraven på hållfasthet, och löser isåfall regnskyddet ovanför dörren med en bit kanalplast. (Tipstack till projekttråden i forumet
)
Funderar fortfarande på infästningen i huset. Hur gör man det bäst? Fästa en bärlina i ytterändarna på takstolarna? Behöver jag isåfall ha distanser mellan bärlinan och den befintliga panelbrädan? Hur ska jag tänka för att det inte ska vara onödigt jobbigt att underhålla i framtiden?
Har letat ihjäl mig på nätet efter lösningar, och till och med kört runt i grannskapet, utan framgång, så jag är verkligen tacksam för alla tips.
Men som sagt, idéerna flödar... Nu tänker jag mig en pergola istället, vilket sänker kraven på hållfasthet, och löser isåfall regnskyddet ovanför dörren med en bit kanalplast. (Tipstack till projekttråden i forumet
Funderar fortfarande på infästningen i huset. Hur gör man det bäst? Fästa en bärlina i ytterändarna på takstolarna? Behöver jag isåfall ha distanser mellan bärlinan och den befintliga panelbrädan? Hur ska jag tänka för att det inte ska vara onödigt jobbigt att underhålla i framtiden?
Har letat ihjäl mig på nätet efter lösningar, och till och med kört runt i grannskapet, utan framgång, så jag är verkligen tacksam för alla tips.
Du kan fästa en bärlina i takstolarna för att sedan fästa takreglar i den med hjälp av balkskor.meghin skrev:
Av antalet svar (0) att döma misstänker jag att frågan är för knapphändigt ställd (dimensioner, lutning, hållfasthet osv).
Men som sagt, idéerna flödar... Nu tänker jag mig en pergola istället, vilket sänker kraven på hållfasthet, och löser isåfall regnskyddet ovanför dörren med en bit kanalplast. (Tipstack till projekttråden i forumet)
Distanser ska inte behövas om allt vatten som kommer från taket normalt sett hamnar i hängrännan.
Om du ska ha ett plasttak på så behöver du kunna få dit en vinkelplåt som täcker skarven mellan takfotsbrädan och taket för att det inte ska samlas smuts och fukt där.
För att komma åt att få dit en plåt behöver du troligtvis demontera hängrännan för att sedan montera tillbaka den.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skapligt nöjd om jag får säga det själv. Första helt egna projektet
Liknande trådar
-
Hur fäster man innertakets diffusionsspärr/ångspärr som möter putsade isolerblock på väggen?
Stenhus -
Hur fäster jag hängränna på självbärande takplåt?
Tak & Vind -
Hur fäster man vindskydd/vindduk på gaveln mot taket?
Isolering -
Byta undertak, hur fäster jag?
Tak & Vind -
Linolja fäster inte / staket
Färg, Måla & Tapetsera