Byggahus.se
Hej,

Jag håller på att byta några panelbrädor på ena gaveln mot sjösidan av vårt hus helt havsnära på Bjärehalvön och upptäkte då att ett område på ca 3x2 dm på utsidan av det som kanske kallas bottensyll är murket. Det verkar gå ca 3/4 cm in på djupet i bjälken. Syllen är totalt ca 5 meter och stödker i sin helhet på grundmuren. Det murkna området är någon halvmeter till höger om mitten och syllen är i övrigt i bra skick. Min fråga är om, och i så fall vad, jag bör göra åt detta?

Om 5 år planerar vi att bygga ut huset i gavelns längdriktning och då kommer hela att rivas ner.

Alla tips mottages tacksamt/ Erik

R
Kan du sätta en domkraft under huset , lyfta någon cm och såga , spetta med stämjärn bort den bit som är anfräten och få till en mindre bit som stöd , är det en begränsad skada och inte för lång så behöves det ingen extra bit , bara hacka ur det som är dåligt ,huset står kvar ändå
Klart lite jobb men för att förhindra mer skada som äter sig vidare , tills ni bygger om

• Gilla
erikbjäre
  • Laddar…
Om rötan bara är i ytan kan man halvsula det vill säga fälla in en bräda eller planka i syllen där det har varit ruttet.
Fast om det verkligen är ruttet bara 7 mm djupt skulle jag antagligen nöja mig med att hugga bort det ruttna och sedan tjära ytan eller kanske stryka på Valtti grundolja för att ta död på eventuella sporer.

H heimlaga skrev:
Om rötan bara är i ytan kan man halvsula det vill säga fälla in en bräda eller planka i syllen där det har varit ruttet.
Fast om det verkligen är ruttet bara 7 mm djupt skulle jag antagligen nöja mig med att hugga bort det ruttna och sedan tjära ytan eller kanske stryka på Valtti grundolja för att ta död på eventuella sporer.
Tack för ditt svar. Hur skulle du fästa en halvsulning? Lim på hela insidan och sedan träskruv eller finns dengån mer utjämnande fästmassa för utomhusbruk?

R
Har du tur så kläms den fast och ligger kvar utan lim , det är bara en liten del som är med röta i som du säger , någon centimeter in , då bär det ändå
Hacka ur och se hur mycket det är , och smörj eller måla på något som skydd

E erikbjäre skrev:
Tack för ditt svar. Hur skulle du fästa en halvsulning? Lim på hela insidan och sedan träskruv eller finns dengån mer utjämnande fästmassa för utomhusbruk?
Man brukar spika eller skruva fast dem. Om man sågar spår i det ruttna träet med handcirkelsåg och sedan hugger bort med stämjärn eller skarvyxa till sågspårens djup brukar man få passning på några millimeters noggrannhet och det räcker. I värsta fall kan man tjära baksidan på den nya biten och trycka dit den och ta bort den och då visar tjärfläckarna var de höga punkterna är i urtagsbottnen så man kan hugga bort litet till just där.

Staffans2000
Men om det är en så liten skada, och det nu är torrt och fint kan du spika på din panel, ta en öl i det fina vädret och säga -ahhhhhhhhh.

Skål!

Staffan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.