Jag ska skarva bärlinan till altanen, den ska bli 3 meter längre. Den existerande bärlinan bör rimligtvis vara en 45x195 som med åren har krympt då dess nuvarande dimension är ungefär 45x190. Jag ska skarva den med en nyinköpt impregnerad regel som är 45x195.
Allt var redo, en 10mm distansbricka var ersatt med en 5mm för att få skarv och förlängningen i perfekt våg med den existerande delen och jag var precis påväg att sätta in första skruven när jag började fundera om jag verkligen gjorde rätt.
Om den tidigare 45x195 har krympt med 5mm och jag sätter allt i våg nu, borde inte förlängningen så småningom också krympa 5 mm vilket då får den nya delen av altanen att slutta med 5mm?
Bör jag ta höjd för det och sätta skarven och förlängning av bärlina några millimeter högre än den existerande bärlinan vilket idag får en lutning in mot huset, men som efter några år när det nya virket har krympt borde resultera i en rak bärlina och rak altan?
Eller är det här överkurs och något som jag inte borde bekymra mig med?
Krympningen sker radiellt i den ursprungliga stockens riktning. Om du kan räkna med totalt 5 mm krympning på höjden så borde den nya regeln ligga 2,5 mm över den gamlas nivå. Tryckimprgnerat virke består oftast av fur av ganska låg kvalitet. Vill man begränsa krympningens effekt måste man gå upp i kvalitet, både när det gäller hållfasthetsklass alternativt sortering (gäller virke som inte är hållf klassat). Skillnaderna är dessutom stora beroende på var i landet du bor.