11 796 läst · 89 svar
12k läst
89 svar
Elsäkerhetsverket vill ha hjälp
Just den typen av installationer skulle jag säga varken är representativ för hemmapul eller relevant för en diskussion om hemmapulandets omfattning och farlighet. Om man tänker efter lite så inser man nämligen att Hornbach, Bauhaus, Biltema, Jula, osv, har ett stort sortiment utöver lampsladd. Om lampsladd är fel material så säljs det det samtidigt enorma mängder av rätt material. Mängden lampsladd som säljs är med största sannolikhet obetydlig i förhållande till allt annat. Tar man dessutom en specialbutik som Elbutik eller Elot så lampsladd knappast någon storsäljare. När rätt material monteras på rätt sätt så går det inte i efterhand möjligt att skilja på om det var en auktoriserad elinstallatör eller en händig kallskänka som gjorde jobbet, och krasst sett spelar det ingen som helst roll ur elsäkerhetsperspektiv. Jag är helt övertygad om att landets elektriker dagligen arbetar med hemmapulade anläggningar utan att ha aning om det.E elmont skrev:
Problemet är inte lampsladd eller annat matr. utan dom som TROR att dom kan och vet hur det sa göras. Den lilla skara som häckar här är knappast representativ för den typiske hempularen, inte ens i närheten. Och att några hempulare gör jobb så bra att ingen upptäcker att det är hempul är naturligtvis inga problem , varken för hempularen eller någon annan.
Det är ju också så att flest installationer med lampsladd och telekabel och sockerbitar och fastskruvade sladdhonor och annat riktigt vansinne hittade vi i de svenska husen före 1995-2000 typ, då privatmarknaden plötsligt exploderade i tillgänglighet av proffsmaterial iom att många stora aktörer började sälja sådant.
T.ex. 1989 var det svårt att få tag i en bit VPrör, lite FK, eller EKLK.
Men när Svensson fick tag i rätt material började rätt material användas mer frekvent.
T.ex. 1989 var det svårt att få tag i en bit VPrör, lite FK, eller EKLK.
Men när Svensson fick tag i rätt material började rätt material användas mer frekvent.
Är inte bästa boten mot detta information, dvs sprida kunskap ...?E elmont skrev:
Ja, det bidrar ju du med också, det har du nu gjort i flera år nu. Så jag tror nog att du är med på denna tanke ...
Där jag började min bana i senare delen av 60-talet hade dom även en butik som sålde all elinstallationsmatr. som normalt användes av installatörer. Även ett konkurrerande företag (ASSEA) sålde elmatr. rakt över disk så i min lilla stad har det aldrig varit nått problem med att få tag på "riktigt" matr.
Och naturligtvis är det bra att sprida kunskap, det har jag ALDRIG haft nått emot. Däremot hyser jag inte så höga tankar om "normalhempularens" vilja att lära sig nått, man har ju blivit något luttrad genom åren.
Och naturligtvis är det bra att sprida kunskap, det har jag ALDRIG haft nått emot. Däremot hyser jag inte så höga tankar om "normalhempularens" vilja att lära sig nått, man har ju blivit något luttrad genom åren.
Jag förstår dig ganska väl, trots att vi ofta verkar ha nästan diametralt olika åsikter om detta. 
Dels håller jag till 100% med dig om att de som syns här på byggahusforumets eldel väldigt lite speglar den svenska allmänheten generellt sett.
Här hittar vi t.ex. tommib som jag antagligen inte skulle tveka ens en nanosekund att rekommendera min chef att anställa, han verkar ju redan kunna minst lika mycket som en tvåårsmontör (nu tog jag bara tommib som exempel ur hela högen med kandidater, jag lovar, ni är många här som håller hög klass)
Men i verkligheten har vi ju en massa människor där ute som bara gäspat sig genom fysiklektionerna och ens aldrig förstått begreppet "sluten strömkrets" osv. De flesta av dessa vill dock inte ens befatta sig med det elektriska och är därmed inget problem i denna aspekt.
Problemet är de med ett omåttligt självförtroende men grunt kunnande, både teoretisk och praktiskt.
Dessa finns helt klart också. Detta måste också hanteras.
Men dagens modell verkar ju inte rå på dessa självmordspiloter, så antingen får vi nog införa årliga besiktningar och full dokumentation hos myndigheterna av elanläggningar tillsammans med dödsstraff, eller åtminstone några års fängelse, för olagligt kopplande för att få dessa att avstå.
Eller så kan det möjligen fungera med att försöka sprida kunskap och hoppas att dessa börjar göra mindre fel.
Jag jobbar dagligen som elektriker, jag gör fortfarande fel, ofta ganska harmlösa, ibland allvarligare. Jag har känslan att jag hela tiden förbättrar mig, men felfri lär jag aldrig bli.
Jag tycker inte att jag riktigt kan kräva av någon annan (vare sig hempulare eller yrkesman) att vara 100% felfri.
Men jag skulle önska att både hempulare och elektriker både vill och får chansen att bli duktigare och göra färre och mindre allvarliga fel.
Dels håller jag till 100% med dig om att de som syns här på byggahusforumets eldel väldigt lite speglar den svenska allmänheten generellt sett.
Här hittar vi t.ex. tommib som jag antagligen inte skulle tveka ens en nanosekund att rekommendera min chef att anställa, han verkar ju redan kunna minst lika mycket som en tvåårsmontör (nu tog jag bara tommib som exempel ur hela högen med kandidater, jag lovar, ni är många här som håller hög klass)
Men i verkligheten har vi ju en massa människor där ute som bara gäspat sig genom fysiklektionerna och ens aldrig förstått begreppet "sluten strömkrets" osv. De flesta av dessa vill dock inte ens befatta sig med det elektriska och är därmed inget problem i denna aspekt.
Problemet är de med ett omåttligt självförtroende men grunt kunnande, både teoretisk och praktiskt.
Dessa finns helt klart också. Detta måste också hanteras.
Men dagens modell verkar ju inte rå på dessa självmordspiloter, så antingen får vi nog införa årliga besiktningar och full dokumentation hos myndigheterna av elanläggningar tillsammans med dödsstraff, eller åtminstone några års fängelse, för olagligt kopplande för att få dessa att avstå.
Eller så kan det möjligen fungera med att försöka sprida kunskap och hoppas att dessa börjar göra mindre fel.
Jag jobbar dagligen som elektriker, jag gör fortfarande fel, ofta ganska harmlösa, ibland allvarligare. Jag har känslan att jag hela tiden förbättrar mig, men felfri lär jag aldrig bli.
Jag tycker inte att jag riktigt kan kräva av någon annan (vare sig hempulare eller yrkesman) att vara 100% felfri.
Men jag skulle önska att både hempulare och elektriker både vill och får chansen att bli duktigare och göra färre och mindre allvarliga fel.
Eftersom du nämner luttrad tror jag du frågar mig, och ja jag har behörighet, MEN jag har inte registrerat mig hos elsäkerhetverket så jag är inte certifierad (men det tar bara 5 minuter om jag så önskar) då jag har lagt elmejseln på hyllan och använder andra verktyg då andan faller på
Min morfar var en typisk lampsladdspulare, men jag skulle inte vilja påstå att han varken hade omåttligt självförtroende eller direkt obefintliga teoretiska och praktiska kunskaper. "Problemet" var snarare att han hade ett rätt avspänt förhållande till farorna med el.Mikael_L skrev:
Kommer man åt en strömförande del fick man en stöt, är det glappkontakt eller använder man en underdimensionerad ledare så började det blixtra och ryka, blir det kortis så gick det en propp, och så var det inte så mycket mer med det, även om han säkerligen hade hört talas om att man kunde dö av en elchock eller att huset kunde brinna ner.
Men han var ju uppvuxen i en tid där det inte fanns några nollvisioner och det konstant fanns massor med farliga saker runt omkring en och där folk inte oroade sig för teoretiska risker.
Nuså, klart ...
"Tack för din medverkan. Vi uppskattar att du tagit dig tid och bidragit med din kunskap. Vi på Elsäkerhetsverket önskar dig en trevlig sommar!"
Fick jag som svar ...
GK100, elmont och ni andra med behörighet, fick inte ni också denna enkät?
"Tack för din medverkan. Vi uppskattar att du tagit dig tid och bidragit med din kunskap. Vi på Elsäkerhetsverket önskar dig en trevlig sommar!"
Fick jag som svar ...
GK100, elmont och ni andra med behörighet, fick inte ni också denna enkät?
Hehe, ja den meningen där gillade jag.C cpalm skrev:
Jag som började få "kyssar" redan vid 12 års ålder, och då menar jag inte utav tjejer, det lät vänta på sig nästan 10 år till.
Ja, jag har nog alltid haft ett ganska "avspänt" förhållande till el. Men jag blir dock allt mindre avspänd, antagligen påverkas jag också utav all propaganda ...