Humussyror verkar göra "underverk" för växter och gräsmattor.
Tydligen väldigt ekologiskt om jag förstått rätt? Det hjälper växten att ta upp näring och ska vara bra för jorden.
Jag har dock svårt att hitta detta i Sverige. Vissa svindyra flytande gödningar har jag hittat som kanske innehåller 2% humussyror och räcker bara till typ max 200 m2.
Men utomlands finns det 80-90% i granulatform som lätt löser sig i vatten och kan därefter appliceras med t.ex. tryckspruta.
Är det någon som har testat detta och/eller vet var man kan få tag på det i Sverige eller var man kan köpa utomlands som skickar till Sverige?
Bifogar några sidor jag stött på om humic acid.
https://www.amazon.com/Granular-Hum...7102079&sr=1-5-catcorr&keywords=Humic+Acid+80
Tydligen väldigt ekologiskt om jag förstått rätt? Det hjälper växten att ta upp näring och ska vara bra för jorden.
Jag har dock svårt att hitta detta i Sverige. Vissa svindyra flytande gödningar har jag hittat som kanske innehåller 2% humussyror och räcker bara till typ max 200 m2.
Men utomlands finns det 80-90% i granulatform som lätt löser sig i vatten och kan därefter appliceras med t.ex. tryckspruta.
Är det någon som har testat detta och/eller vet var man kan få tag på det i Sverige eller var man kan köpa utomlands som skickar till Sverige?
Bifogar några sidor jag stött på om humic acid.
https://www.amazon.com/Granular-Hum...7102079&sr=1-5-catcorr&keywords=Humic+Acid+80
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Humus är ju bös i vatten, små bitar av växter och djur som sönderdelats tills de är så små att de svävar, som clownen Pennywise skulle sagt, sånt som gör vattnet brunt i skogstjärnar. Grejen är väl att humus tillför kol till jorden, det är nog bra, särskilt om du har sandjord under gräset och samlar upp gräsklippet för då försvinner kolet i marken kvickt.
Du borde kunna framställa eget humusrikt vatten att vattna med i en tunna med torv eller annat smått o gott du lägger i, gräsklipp och kvistar och grejer. Låter onödigt att skicka humus tvärs över jordklotet
Du borde kunna framställa eget humusrikt vatten att vattna med i en tunna med torv eller annat smått o gott du lägger i, gräsklipp och kvistar och grejer. Låter onödigt att skicka humus tvärs över jordklotet
Ja, jag håller med dig om transporten.
Kanske lite bökigt att framställa själv också.
Synd att det inte verkar finnas lättillgängligt i handeln i Sverige. Jag hade gärna prövat det på min matta isf.
Kanske lite bökigt att framställa själv också.
Synd att det inte verkar finnas lättillgängligt i handeln i Sverige. Jag hade gärna prövat det på min matta isf.
http://www.ecofarma.se/ har. Dock inget för konsument. Jag är dock i mailkontakt med en underleverantör som jobbar mycket mot t.ex. golfklubbar. Det verkar som om de kan leverera till mig.L Linus G skrev:
Jag har även varit i kontakt med Granngården eftersom de säljer två andra konsumetfrodukter från ecofarma. Jag tänkte kanske att de kunde specialbeställa till mig eftersom de har en leveranskanal. Men de har inte ens svarat på mitt mail.
Ecofarma själva har inte heller svarat.
Ecofarma själva har inte heller svarat.
Villen produkt tänkte du dig? Deras gödning för gräsmatta finns ju hos GG iaf
https://www.granngarden.se/grasmattegodsel-ecofarma-grasnaring-2-x-2-5-l/p/1261542
https://www.granngarden.se/grasmattegodsel-ecofarma-grasnaring-2-x-2-5-l/p/1261542
Jag tycker den verkar var på tog för dyr till vad du får.elpaco skrev:
Men jag har fått leverans idag. Det är en produkt från samma tillverkare men mer för proffsbruk. Betydligt drygare och billigare. Drygt 3 liter bör räcka för en behandling av min tomt.

Jag ska applicera den så snart som möjligt. Det ska bli intressant att se om det ger någon långsiktig effekt.
Vad kostade det dig och hur fick du tag på det? Rapportera gärna effekten. Du kan ju som prov lämna ett område på din matta obehandlad, så kan du där sedan kolla tillväxt, färg och rotdjup!
Jag tog kontakt med "SW Horto" genom att maila en av säljarna på "grönyta". Dunken kostade 1300:-ink. moms.elpaco skrev:
@AdslVerbe
Hur gick det? Nöjd utav resultatet?
Hur gick det? Nöjd utav resultatet?
Kul att du frågar just idagTotalControl skrev:
Jag gav en giv förra året, men sedan kom torkan så jag gav upp all form av gödning och behandling. Jag vattnade bara så mycket jag vågade.
Men idag gav jag den andra given totalt sedan jag införskaffade produkten. Men det är oerhört svårt att utvärdera något resultat. Det är så många parametrar som spelar in. Men min gräsmatta är förhållandevis fin måste jag ändå säga
Haha bra timing
Okej ja då är det lite tidigt att säga något om effekterna. Har själv sått nytt för ett par veckor sen och sitter och nerdar ner mig på tuben samt "lawn forums". Humic acid nämns ofta så sprang jag på den här tråden.
Hur applicerar du? Area?
Hur applicerar du? Area?
Jag apilicerade ca 5L medel på drygt 600m2. Jag blandade 1L med 15L vatten och la ut med tryckspruta i omgångar.TotalControl skrev:
Anvisningarna på dunken säger 50-250 L ha (10000 m2) i 300-400 L vatten.
Okej tack. Håll oss gärna uppdaterad med resultat.