Byggahus.se
Det är precis så jag menar, som du skriver.

Träet går dels tillbaka av sig själv, men fortare m lim eller vatten. Fattar det som att även när det sen torkar igen o krymper så krymper det inte lika mkt.

Skruvar sorteras ändast kvälls/nattetod! Nu ska det köpas shellackflingor hos Ottossons!

S
S sinuslinus skrev:
Fin film som sagt och fint hantverk.
Vill man utveckla handsinkandet finns det andra sätt. Min lärare berättade hur hans mästare som han gick i lära hos i England gjorde sina lådor. Indelningen av sinkor och tappar sker med ögonmått och vinklarna på sinkorna sitter i kroppen vid sågningen. Sen ritsar man av tapparna/ sinkorna (beroende på vilken "skola" man följer) med kniv och sågar i ritsen. När man sågat lägger man upp alla bitar i en sluttande hög och hugger bort allt överskott. Är man duktig så är det bara någon enstaka justering med stämjärnet men mästaren i England torrlimmade inte ens utan att strök lim direkt. Då går det snabbare att handsinka än att fräsa maskinsinkor!
Eftersom det var ett tag sen jag sinkade kom jag på först nu att jag föredrar att såga sinkorna först. Då kan man bunta ihop alla lådsidor (eller vad man nu arbetar med ) och såga alla på en gång.

Jag tror att här har jag någon som ingen sett förr, ganska okänd youtubare, under 500 följare i morse, men väldigt bra video. Jag tror han kan bli mkt större än.

• Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
Duktig kille men kan vara det mest obegripliga alster jag sett. Lyssnade inte hela filmen, förklarar han vid något tillfälle användningsområdet för denna märkliga skapelse, förutom att minska risken att hamra sig på fingrarna? Ni får gärna svara "jamen det är ju koooonst!" så kan jag stå med dumstruten o känna mig kulturellt obegåvad.

• Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Han bygger komplicerade saker för att det är roligt, inte mer än så, bara se på hans andra videos, t.ex. en finger-tappnings maskin. Mer teknokomedi än konst.

• Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
En timmes godis för dig som är sugen på att bygga en gitarr eller bara för att inspireras av god hantverksskicklighet.

Redigerat:
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Kollade på renoveringen av oljekannan, sånt här gillar jag(y)

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Jag ska lämna in min bil till den här jeppen! :D

//Ronnie

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
Kanske inte en video med bra precision men rogivande att titta på :) finns många fler videor.

• Gilla
erikssonandreas och 3 till
  • Laddar…
D DennisCA skrev:
Jag tror att här har jag någon som ingen sett förr, ganska okänd youtubare, under 500 följare i morse, men väldigt bra video. Jag tror han kan bli mkt större än.

[media]
Den här killen blev stor. 224,000 följare nu.

P.S. Ska också rekommendera denna, ca 15000 följare i dagsläget, en trevlig kanal om metallarbete med svarv, fräs osv.
https://www.youtube.com/user/MrCrispin96

• Gilla
nimhed
  • Laddar…
När det gäller kunskap och finlir i maskinverkstaden är denna man en av mina favoriter.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
hyggabus och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.