Byggahus.se
Demmpa Demmpa skrev:
Om det är stationen i Jönköping du är närmst (tar det på att du skrivit ”JKPG” i fältet ”Från” i informationssidan om dig) så har den stationen öppet 7-16 med lunchstängt 12-13 på Vardagar!
MEN i går Lördag 16/6 så hade dom EXTRA ÖPPET mellan 9-14, se tidigare länk.
Så den här veckan borde du ha kunnat besikta bilen om du inte jobbat 6 dagar, måndag-lördag. (Ja jag vet att vissa företag beordrar övertid vissa helgdagar, arbetarna på Scania i Oskarshamn jobbade övertid på nationaldagen (6/6) i år.)
Nej det är inte Jönköping. Jag bara skrev det som stad för att hitta på något.
 
E elmont skrev:
Dempa, vad händer på tex Scania om någon, mot alla odds, skulle tvingas vara hemma pga sjukdom? Stannar fabriken då eller snurrar allt på ungefär som vanligt? Visste du inte det tidigare så kan jag tala om att INGEN är så viktig för jobbet att det inte skulle fungera om denne försvann.
Systemet är så tajt, så det blir ett megaproblem när någon är borta oplanerat ja. Någonstans blir takten lidande, för man kör helt enkelt bandet långsammare om det saknas folk och då blir man efter i planeringen och får jobba över på ledig tid. Nu vet jag inte hur dom kör just på Scania, men vi kör från söndag kväll till fredag eftermiddag, så där emellan är den enda tiden som finns för att köra in tid och då kan man givetvis inte vara ensam.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Alla deras stationer har drop-in,
[länk]

Så det är bara att åka dit så att du är där 30 minuter innan dom öppnar, så borde dom kunna ta dig direkt när dom öppnar.
I praktiken har dom inte det. Har försökt tidigare, för annan besiktning men det är så fullt så i princip går det bara om någon skulle utebli från sin tid. Minst två veckor var det som gällde sist jag kollade.
 
Jag undrar fortfarande vad det var för fel som mystiskt plötsligt uppstod :)

Skönt att det löste sig!
 
nimhed nimhed skrev:
Jag undrar fortfarande vad det var för fel som mystiskt plötsligt uppstod :)

Skönt att det löste sig!
Ja i alla fall så har jag ju blivit lovad att det räcker med protokollet. 100 % säker blir jag när det är helt fixat
 
Så du vet inte vilken det påhittade felet var, bara att du skulle tvingas till ombesiktning?
 
nimhed nimhed skrev:
Så du vet inte vilken det påhittade felet var, bara att du skulle tvingas till ombesiktning?
Jag fick bara ett brev att det var körförbud eftersom den var underkänd. Orsaken till det påstådda underkännandet fick jag ut när jag frågade efter det, men det är rätt ointressant och tillför inget.
 
För alla som varit engagerade i tråden och kommit med råd så tycker jag nog det tillför något att få veta vilket fel som påstods. Åtminstone för att stilla vår nyfikenhet.
 
F
M Myckling skrev:
För alla som varit engagerade i tråden och kommit med råd så tycker jag nog det tillför något att få veta vilket fel som påstods. Åtminstone för att stilla vår nyfikenhet.
Måste ha varit igensotad, dvs ”kärringkörd”
 
Bra att det löst sig. Min reflektion var att det största problemet med att köra inte var risken att få böter, utan det faktum att försäkringen inte gäller om man krockar en bil med körförbud. Det kan bli väldigt dyrt.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Mikael_L
MathiasS MathiasS skrev:
Bra att det löst sig. Min reflektion var att det största problemet med att köra inte var risken att få böter, utan det faktum att försäkringen inte gäller om man krockar en bil med körförbud. Det kan bli väldigt dyrt.
Är det verkligen så?

Om någon stjäl min bil som står på uppfarten med körförbud, t.ex.
 
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det verkligen så?

Om någon stjäl min bil som står på uppfarten med körförbud, t.ex.
Det är klart att försäkringen gäller. Resten är mellan försäkringsbolaget och i ditt fall, den olovliga brukaren.
 
Beror nog på omständigheterna.
 
Mikael_L
Jag googlade lite, och hittade detta, i denna tråd, som verkar vara en som åtminstone har lite koll, men jag litar dock inte helt på detta innan jag sett lite mer som pekar åt samma håll.
Men jämfört med alla andra jönsar som uttalar sig i alla möjliga trådar, verkade detta rätt trovärdigt.

"Kravet på att bilen inte ska ha körförbud är vad som i försäkringsavtalslagen benänms för säkerhetsföreskrift. För att en sådan ska kunna inverka på rätten till ersättning vid ett försäkringsfall krävs det att det finns ett rimligt orsakssamband mellan körförbudet och försäkringsfallet (ex. dåliga däck -> kör av vägen vid våt vägbana). Kravet benämns adekvat kausalitet. Man kan därför ganska lätt göra en indelning i inträdda körförbud (pga. ex utebliven besiktning) och meddelade körförbud (pga. trafiksäkerhetsrisk vid ex. besiktning). Om det är ett meddelat körförbud har försäkringsbolagen en större chans att kunna neka ersättning än om det är ett inträtt.

I princip alla försäkringsbolag skriver emellertid i sina villkor att försäkringen inte gäller om bilen är belagd med körförbud och handläggarna nekar regelmässigt ersättning på grund av det. Man måste därför begära onmprövning i nämnd eller liknande (där man förhoppningsvis åtminstonde känner till att det finns en försäkringsavtalslag) och där relatera till ovanstående.

//R"


edit:
Sen misstänker jag att trafikförsäkringen alltid träder in för att täcka motparts skador, om försäkring är tecknad, men bil avställd eller med körförbud.
Det är nog ersättning till den vållande parten som ifrågasätts, dvs i praktiken delkasko och helförsäkringsdelen.
Kanske verkar lite märkligt att byta ruta p.g.a. stenskott på en bil som haft körförbud då skadan skulle skett.


edit2:
Sen har ju dessutom f-bolaget alltid möjligheten att först reglera skador, sen regressa mot försäkringstagaren ifall de tycker denna betett sig vårdslöst eller bedrägligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Ställer man av bilen så är den ju i allmänhet inte trafikförsäkrad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.