Hej! Har planer på att bygga en bastustuga på min tomt på 15 kvm på semestern. Har lämnat in en bygganmälan till bygglovsavdelningen hos kommunen där jag bor. Dom önskar kompletterande uppgifter och nöjer sig inte med beskrivningen som följer med från Bauhaus. Objektet (Stommen) som jag tänkt köpa på Bauhaus heter Lillevilla 494 mått 4845mm x 2990 mm . Önskar komma i kontakt med någon som uppfört något snarlikt alt är beredd att bistå med ritningar / dokumentation etc. Tack på förhand! Självklart så ställer jag upp med gentjänster till den som hjälper mig att komma vidare i ärendet. Glad midsommar till alla! Med vänlig hälsning Dante
15 kvm är ju tillåtet att bygga som friggebod om du inte har någon sådan tidigare, så vad är det du ska bygganmäla?
När jag byggde bastu för ett par år sedan behövde jag bygganmäla eldstaden och dess skyddsanordningar. Är det något sådant kommunen vill ha, eller är det själva byggnaden som är kruxet?
Korrekt eldstaden och skyddsanordningar är något som dom begärt in men även sektionshöjder med plushöjder för sockel och färdigt golv samt sektionsritning+fasadritning
Har du någon bod sen innan? Om inte behöver du inte bygganmäla friggeboden, utan bara eldstaden, och då behövs inte heller några ritningar.
Tillverkarna av bastuaggregat har tekniska beskrivningar av skyddsavstånd för sina produkter. Jag skrev ihop vilket aggregat och vilka skyddsplåtar och avstånd jag hade samt bifogade länkar till de dokumenten, som i mitt fall var från Harvia. Ska plocka fram en länk till min byggtråd åt dig, men tror inte jag beskrivit just det där. Det borde jag kanske göra.
Hej! Nej inga bod på tomten sen tidigare. Tacksam för ytterligare byggbeskrivningar samt dokumentation kring kontrollplan "Eldstad" ifall det är möjligt? Med vänlig hälsning Dante
Nä, det är nog bara att TS bygganmält boden. Då skickar kommunen tillbaka krav för vad som krävs för att få igenom en bygganmälan istället för att säga att det inte ens krävs en sådan (mer än för eldstaden).
Hej alla! Idag fick jag ett mail från handläggaren på Botkyrka kommun därom önskar att rökkanalen skall redovisas på minst 2 fasadritningar. Någon som är duktig på fasadritningar? Jag berörs inte av strandskydd där jag bor. Med vänlig hälsning Dante
Men med det sagt, hur svårt kan det vara att ta fram linjalen och rita upp stugan från två sidor? Det klarar du säkert! Det är bara att skala ner till 1:100, så att varje meter i verkligheten blir en cm på pappret.
Det finns förstås cad-program för sånt också, men papper och penna duger faktiskt.
Tror att jag använde "Paint" när jag skickade in bygganmälan för bastu, så det behöver inte vara så märkvärdigt. Huvudsaken är väl att mått på utförande stämmer?