1 906 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Dyra brytavgifter för den som byter elavtal för tidigt
På konsumentens sida
· 2 931 inlägg
Det kan bli dyrt om du tackar ja till ett nytt elavtal innan ditt gamla löpt ut.
Du kan läsa artikeln här: Dyra brytavgifter för den som byter elavtal för tidigt
Du kan läsa artikeln här: Dyra brytavgifter för den som byter elavtal för tidigt
Alltid lika aktuellt. Gäller att veta vad man har för avtal.
Det är väl inget konstigt att betala för att avbryta ett fast avtal. Elhandelsföretaget handlar ju upp elen.
De elhandelsbolag som har bindningstid på rörligt avtal borde svartlistas!
Lika så automatisk övergång till tillsvidare-avtal.
(Själv borde jag få pengar tillbaka om jag bryter mitt 3-åriga avtal
)
Det är väl inget konstigt att betala för att avbryta ett fast avtal. Elhandelsföretaget handlar ju upp elen.
De elhandelsbolag som har bindningstid på rörligt avtal borde svartlistas!
Lika så automatisk övergång till tillsvidare-avtal.
(Själv borde jag få pengar tillbaka om jag bryter mitt 3-åriga avtal
Varför är det orimmligt med bindningsider på avtal. Det är ju bara att välja ett annat avtal om man inte vill ha det.
"Enligt de allmänna avtalsvillkor som Konsumentverket och elbranschen enats om får dock brytavgiften högst uppgå till det elhandelsföretaget kan bevisa att man förlorat på att en kund brutit avtalet i förtid",
Så om det blir orimligt höga bytesavgifter så innebär det att elbolaget har orimligt mycket marginal på avtalet man byter ifrån?
Så om det blir orimligt höga bytesavgifter så innebär det att elbolaget har orimligt mycket marginal på avtalet man byter ifrån?
Nej, det betyder att man spekulerat fel på framtida elpris, och man vill ta sig ur ett för kunden dåligt avtal. Annars finns det väl ingen anledning att byta leverantör?Nefrums skrev:
"Enligt de allmänna avtalsvillkor som Konsumentverket och elbranschen enats om får dock brytavgiften högst uppgå till det elhandelsföretaget kan bevisa att man förlorat på att en kund brutit avtalet i förtid",
Man tecknar väl ett rörligt avtal med lägre pris om man vill byta leverantör ofta. Det finns väl ingen poäng att betala ett högre bundet elpris och sen extra avgifter för att byta?
Liknande trådar
-
Varför är VVB så dyra, vilken ska man köpa?
Vatten & Avlopp -
Hej, vi köpte ett hus, 50-talshus ,värmeolja som gäller, vill gärna lite förslag vad är bättre värme att installera ? Ser ut dyrare med bergvärme??
Fritidshus -
Första test visar på dyrare elpriser med nya elsystemet
Artikelkommentarer -
FIBERKABEL HÄNGANDE ÖVER TOMTEN. Fördyrande trädkapning.
Juridik -
Uppgradera uppvärmningssystem inför försäljning i en tid med dyra elpriser.
Värme allmänt