Byggahus.se
Hej!

Har att garage som har 7-8 år på nacken. Tidigare ägare (min far) har byggt med vad som har varit billigast att tillgå. Jag tänkte fixa till grunden där putsen har släppt på nedre delen där det är cellplast/frigolit, se bilder. Väldigt tunn puts som det är nu. Behöver lite råd innan start. Tänkte göra följande.

1. Knacka bort den lösa putsen på cellplasten/frigoliten.
2. Ett lager puts, Weber EF260 eller liknande. Fastnar putsen direkt på cellplasten/frigoliten, Hur göra?
3. Nät som trycks fast i första lagret puts. Eller ska nätet spikas fast först? Vad ska man ha för distanser?
4. Ett lager till, Weber EF260 som blir ytskikt.

Är amatör på det mesta när det gäller bygge men har köpt mitt föräldrahem där det finns hur mycket som helst att göra!

• IMG_20180618_162802.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20180618_162842.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20180618_163152.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20180618_162927.jpg
    Skapa konto
R
Puts fäster dåligt på frigolit , knacka bort så mycket som möjligt tills du är nöjd och inget är löst
Ett s.k.putsnät fästes med i princip vad som helst ,bara det sitter fast spik skruv och plugg på många ställen och puts på det

Tack för svar!

Perfekt. Så putsnätet ska ligga direkt mot nuvarande grund eller ska det vara distans mellan?
//Lars

R
Bruka gå bra att sätta direkt på , vill du så kan du efter att det sitter fast dra lite i nätet så det blir lite bulor utåt , men då går det åt mer puts för att få jämt , putsen ska slås mot så kommer det in lite bakom , behövs inte mycket

Tack för svar! Blir att åka och handla så är midsommar räddad!

Mikael_L
Kanske klä med mineritskivor...

Tack för tipset ska kolla upp det. Finns det risk att dessa skivor "suger" upp fukt?

Mikael_L
De suger inte mer fukt än puts i alla fall.

Jag tror det går att limma på med "cellplastlim".

Stickan56
L Lars E skrev:
T
Perfekt. Så putsnätet ska ligga direkt mot nuvarande grund eller ska det vara distans mellan?
//Lars
Nätet fästes så det ligger an.

Stickan

Mikael_L Mikael_L skrev:
De suger inte mer fukt än puts i alla fall.

Jag tror det går att limma på med "cellplastlim".
Det har du rätt i om man tänker efter. Ska utforska vad det kan kosta.

Mikael_L
Man (du/jag) borde kanske ta reda på hur de som tillverkar kantelement limmar mineriten mot cellplasten, och göra likadant.
(Jag går alltså ibland i tanken att isolera min garagegrund lite extra i någon framtid, tänkte då limma på en 5'a frigolit och sen mineritskivor. Då kommer jag också behöva ta reda på vilket lim som gäller, och hur jag ska göra.

Gör som du hade tänkt från första början. Knacka bort befintlig puts. Lägg på 260 EF, baka in glasfibernätet 397 i den blöta putsen, låt torka och lägg ett lager 250 EF och filta till. Klart!

Kommer att bli puts för min del. Har fått tag på en pensionerad murare som har jobbat med detta hela sitt liv som ska hjälpa mig!

L Lars E skrev:
Kommer att bli puts för min del. Har fått tag på en pensionerad murare som har jobbat med detta hela sitt liv som ska hjälpa mig!
Perfekt! Då vet han att det är tunnputs han ska använda

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.