Byggahus.se
Vi har ett L-format badrum där duschen placeras i ena änden av L:et och dörren är i andra änden.

I duschen kommer vi sätta fuktspärr och helkakla.

Golvet kommer få fuktspärr och stengolv

I resten av rummet vill vi ha kalkputsade väggar.

Vad tycker ni vi borde göra angående fuktspärr där?

Kan man putsa på fuktspärren?

Kan vi strunta i fuktspärr, då det en en bit ifrån duschen?

Väggarna är delvis gamla lera/sten eller nyuppmurade lecaväggar.

Jag är intresserad både kring era tankar kring funktion, men också kring regelverket.

Finns tre olika tätskiktssystem. Plastmatta, folie och målat.

Såvitt jag vet är ingen godkänd för putsning. Det går ju måla på putsen men antar att ni intetycker det blir den ytan ni vill ha.

Precis. Vet inte riktigt hur vi ska göra. Där kommer ju inte finnas något fuktkänsligt material, så jag är lite inne på att köra som jag skrev i första inlägget. Fuktspärra dusch och golv, och bara putsa det andra.

Frågan är om det kan bita en i arslet vid en eventuell framtida försäljning?

Givetvis kan det det men förmodligen inte i någon större utsträckning. Är man medveten om det och man är noga vid duschning så tror jag inte det är några problem.

Frågan var uppe i nån tidning där det lerades nå väggar och som det ser ut idag så kommer man aldrig uppfylla nå branschregler även om man fuktspärrar. Så väljer man att ha lerade eller putsade väggar i ett badrum idag så är det ett val man gör själv. man ska dock inte räkna med nå stöd från fb om det visar sig gå fel och fukten vandrar på fel sätt och angriper nåt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det går utmärkt att putsa kalkputs uppe på fix, så ett foliesystem borde gå bra. Det mekaniska skyddet får man ju, så även mot uv ljus. Däremot vet jag inte hur bra kalkputs en klarar sig i den fuktiga miljön. Kanske är bättre med hydrauliskt kalkputs?

A arkTecko skrev:
Kanske är bättre med hydrauliskt kalkputs?
Jag som var otydlig. Ja, hydrauliskt kalkbruk är det vi tänker.

nimhed nimhed skrev:
Precis. Vet inte riktigt hur vi ska göra. Där kommer ju inte finnas något fuktkänsligt material, så jag är lite inne på att köra som jag skrev i första inlägget. Fuktspärra dusch och golv, och bara putsa det andra.

Frågan är om det kan bita en i arslet vid en eventuell framtida försäljning?
Hela utrymmet räknas som våtrum och ska därför tätskiktas. Puts på tätskikt finns absolut. sök på våtrumsputs så finner du systemet med tätskikt under.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.