3 544 läst · 18 svar
4k läst
18 svar
Halvöppen planlösning?
Man kan även, om man vill göra en vanlig L-formation (för då går det att dölja stöket rätt väl) och sedan ha en liten frukostpodd i direkt avslutning till köket. Kanske en glasveranda med ingång från köket eller liknande. Ett mysigt krypin att äta på när man inte har storfrämmande 

Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 093 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 093 inlägg
Länkar till en sida med ett försök till nytänk till hus och planlösning för just barnfamiljer. https://www.movehome.se/lab/husen/lab1
Mitt tips är att söka på inspirationsbilder på t ex Pinterest, där kan man även hitta planlösningar.
En planlösning som låter lite som det du pratar om är dom typiska 60-talshusen med ett separat kök med köksbord och intilliggande matsal/vardagsrum. En lösning, förutom skjutdörrar, mellan kök och matsalsdel var en avskiljande bokhylla eller mer som ett vitrinskåp. Jag har även sett hur man har på motstående arbetsbänk i köket som vetter mot matbordsdelen gjort en halvhög vägg som döljer stöket men inte siktlinjen mellan kök och matplats.
Mitt tips är att söka på inspirationsbilder på t ex Pinterest, där kan man även hitta planlösningar.
En planlösning som låter lite som det du pratar om är dom typiska 60-talshusen med ett separat kök med köksbord och intilliggande matsal/vardagsrum. En lösning, förutom skjutdörrar, mellan kök och matsalsdel var en avskiljande bokhylla eller mer som ett vitrinskåp. Jag har även sett hur man har på motstående arbetsbänk i köket som vetter mot matbordsdelen gjort en halvhög vägg som döljer stöket men inte siktlinjen mellan kök och matplats.
Tack alla ni hjälpsamma människor som gett mig era tips! Vilket bra forum jag hittat!
Jag måste fortsätta klura på det här och bestämma vilken kompromiss jag vill göra – just nu känns det som att jag både vill äta kakan och ha den kvar. Jag återkommer nog med en ritning så småningom, men det får väl bli i en ny tråd då?