71 908 läst · 111 svar
72k läst
111 svar
Bryta avtal med tak-skojare - Arga Takläggaren AB/Optimal Tak AB
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 837 inlägg
Ja, jag skulle nog försöka att se till att få kvittens på att avtalet är annullerat och att de inte har några ekonomiska krav på din mor. För om inte annat kan de nog komma med någon form av faktura för ställningsarbetet och kanske även beställt material. I princip skulle jag hävda att de inte har något att komma med med sådana anspråk, men ibland är det tyvärr lättare att köpa ut sig för några tusenlappar än att ta fajten fullt ut även om man har rätt.
Nötegårdsgubben skrev:
Ja, jag skulle nog försöka att se till att få kvittens på att avtalet är annullerat och att de inte har några ekonomiska krav på din mor. För om inte annat kan de nog komma med någon form av faktura för ställningsarbetet och kanske även beställt material. I princip skulle jag hävda att de inte har något att komma med med sådana anspråk, men ibland är det tyvärr lättare att köpa ut sig för några tusenlappar än att ta fajten fullt ut även om man har rätt.
Man kan gott låta dom kämpa för det en stund. Det faktum att dom skriver att material beställs i samma stund som man skriver på avtalet är ju faktiskt inget som händer i praktiken utan är just för att få folk att tro att det är försent att backa ur. Och om dom ändå skulle göra det är det ett incitament att skicka en faktura på kostnader man inte haft... Vilket som så har man all rätt att få kostnader specificerade på faktura och det har dom nog svårt med.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 837 inlägg
Jag tror inte företaget har rätt till några pengar, så visst kan man bestrida alla krav, men ibland vill man bara lägga saker bakom sig, även om det innebär att fel personer får något för inget.
Det är lättare att säga ”we don’t negotiate with terrorists” än att faktiskt bete sig stringent och rätt i det enskilda fallet.
Det är lättare att säga ”we don’t negotiate with terrorists” än att faktiskt bete sig stringent och rätt i det enskilda fallet.
Om firman har ont om jobb är det väl inte orimligt att beställa direkt eller? Har man lämnat en offert så har man väl skaplig koll på vad som behöver beställas.F fsn skrev:
Nej det är det kanske inte. Men i sådana här fall med uppsökande försäljning och där dom inte ens informerar om att distansavtalslagen gäller vilket jag tror dom måste göra så är det ganska uppenbart VARFÖR dom hävdar att dom beställer direkt.B larry78 skrev:
Absolut, det är en personlighetsfråga och varje persons egna val. Jag skulle personligen inte ge dom en spänn.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte företaget har rätt till några pengar, så visst kan man bestrida alla krav, men ibland vill man bara lägga saker bakom sig, även om det innebär att fel personer får något för inget.
Så det du menar är att om kunden vill ha jobbet gjort nästa vecka får de inte erbjuda de utan risk att själva stå för eventuella kostnader?F fsn skrev:
Nej det menar jag inte. Läs färdigt och sluta tramsa.B larry78 skrev:
Hur rimligt tror du det är med uppsökande dörrförsäljning av hantverkartjänster öht där dessa hantverkare har rent mjöl i påsen när det knappt går att få en offert på en månad eller nåt gjort inom ett halvår av riktiga hantverkare?
Allt är sagt och det är ganska uppenbart för ”nästan” alla att det är bondfångeri. Släpp det.
Lagen (2005:59) om distansavtal eller avtal utanför affärslokaler gäller. Enligt § 12 har ni rätt att häva avtalet inom 14 dagar. När ni hävt avtalet kan ni montera ner deras ställningar. Ni bör dock placera dem så att de inte blir stulna.
Det där är ju helt fel, Irländska asfalt/platt/takläggare är beredda att lura vem som helst oavsett ålder. Men det verkar inte vara en sån gagsterliga som tråden handlar om.
Ang stöldligor så finns det nog en hel del trådar som avhandlar larm, lås, kameraövervakning eller säkerhet i hemmamiljön som är lämpligare.
Ang stöldligor så finns det nog en hel del trådar som avhandlar larm, lås, kameraövervakning eller säkerhet i hemmamiljön som är lämpligare.
Redigerat av moderator:
Du förr en helt annan diskussion och hör hemma på annan plats. Det här är ett svenskt bolag och tråden handlar om avtal och ångerrätt.J Jehu skrev:Sverige har ett problem med travellers från Irland och England som kommer hit sommartid och ffa försöker lura våra äldre. De borde motas vid gränsen. Det måste finnas paragrafer som polis och gränspolis kan använda för att sätta käppar i deras hjul. det är HELT oacceptabelt att de tillåts lura våra gamlingar år efter år, med hot och skadegörelse.
Samma sak med de stöldligor som kommer från Balkan, Litauen och Sydamerika.
Gränskontroll och stenhård övervakning. Stör ut dom till de ger upp.
Det är valår. Sätt igång, politiker. Gör ert jobb.
Har blivit uppringd av representant för Arga Takläggaren som kallade sig Alexander (dolt nummer). De har läst tråden och tycker det spårat ur när de jämförs med Irländska asfaltsläggare mm. De är inte ett skoj-företag typ TV4-fuskbyggarna hävdade han. Det har jag full förståelse för, och jag vet inte hur bra jobb de gör med att lägga tak. Den grannen som de påbörjat omläggningen på verkar i alla fall nöjda så här långt och de hade kollat referenser. Vi får se hur det går.
Det vi reagerat på är hur avtalet slöts och förespeglat större skador än vad som finns och att det skulle påbörjas omgående. Det går ju inte att se på innertaket om det är en fettfläck eller fukt dvs hela taket kass. Även avtalet hade brister som att inte erbjuda ångerrätt och skulle påbörjas nästa arbetsdag. Ställningar åkte upp efter ett par timmar. Klart man blir på offensiven när företaget var det.
Alexander tog tills sig att kolla hur avtalsprocessen görs på Arga Takläggaren, så det var ju bra. Hätsigt samtal men intressant.
Vi söker nu en oberoende besiktningsman som kan kolla vad som verkligen ska åtgärdas. Den vi kontaktat har inte ringt tillbaka än....
Det vi reagerat på är hur avtalet slöts och förespeglat större skador än vad som finns och att det skulle påbörjas omgående. Det går ju inte att se på innertaket om det är en fettfläck eller fukt dvs hela taket kass. Även avtalet hade brister som att inte erbjuda ångerrätt och skulle påbörjas nästa arbetsdag. Ställningar åkte upp efter ett par timmar. Klart man blir på offensiven när företaget var det.
Alexander tog tills sig att kolla hur avtalsprocessen görs på Arga Takläggaren, så det var ju bra. Hätsigt samtal men intressant.
Vi söker nu en oberoende besiktningsman som kan kolla vad som verkligen ska åtgärdas. Den vi kontaktat har inte ringt tillbaka än....
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 797 inlägg
Om de nu läser här så kan de också tänka på att ringa med dolt nummer inte heller känns speciellt ärligt.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Jag får lite blandad uppfattning om firman.
Sättet som avtalet gjordes på känns ganska tveksamt.
Men de värre skojarfirmorna skulle inte låta en hävning av avtalet gå igenom så lätt. Det tyder på en viss nivå av seriositet.
Och det låter ju som de gör ett bra eller iallafall inte helt oseriöst intryck hos grannen.
Samtidigt så kan man ju lite fundera på hur en seriös firma skall agera i ett sådant här läge.
Antag att jag driver en bra seriös hantverkarfirma. Jag har ett uppdrag med takomläggning.
Jag ser på långt håll att på grannhuset är det akut behov av åtgärder, kanske några trasiga pannor, synliga problem med plåtarbeten runt ex. skorstenen. Då är det ju ganska naturligt att man kontaktar grannen och erbjuder sina tjänster. Där uppstår den knepiga situationen att grannen visar sig vara 90+ år, och jag som seriös hantverkare kanske funderar på om det finns någon yngre släkting som borde blandas in. Just för att inte riskera att senare anklagas för att ha lurat åldringen. Samtidigt så blir många äldre (med rätta) upprörda över att inte uppfattas som kapabla att fatta egna beslut om investeringar eller inköp.
Nu säger jag inte att det är såhär det gått till i fallet som tråden handlar om. Men det kan väcka lite tankar.
Sättet som avtalet gjordes på känns ganska tveksamt.
Men de värre skojarfirmorna skulle inte låta en hävning av avtalet gå igenom så lätt. Det tyder på en viss nivå av seriositet.
Och det låter ju som de gör ett bra eller iallafall inte helt oseriöst intryck hos grannen.
Samtidigt så kan man ju lite fundera på hur en seriös firma skall agera i ett sådant här läge.
Antag att jag driver en bra seriös hantverkarfirma. Jag har ett uppdrag med takomläggning.
Jag ser på långt håll att på grannhuset är det akut behov av åtgärder, kanske några trasiga pannor, synliga problem med plåtarbeten runt ex. skorstenen. Då är det ju ganska naturligt att man kontaktar grannen och erbjuder sina tjänster. Där uppstår den knepiga situationen att grannen visar sig vara 90+ år, och jag som seriös hantverkare kanske funderar på om det finns någon yngre släkting som borde blandas in. Just för att inte riskera att senare anklagas för att ha lurat åldringen. Samtidigt så blir många äldre (med rätta) upprörda över att inte uppfattas som kapabla att fatta egna beslut om investeringar eller inköp.
Nu säger jag inte att det är såhär det gått till i fallet som tråden handlar om. Men det kan väcka lite tankar.