Hejsan alla kunniga!
Har haft ett GVK-certifierat företag hemma idag som satt tätskikt i vårt nya badrum och jag är inte nöjd med resultatet. Eftersom jag har begränsad erfarenhet i frågan skulle jag vilja få lite input från er innan jag hört av mig till företaget igen.
1. Jag har monterat ett Unidrain hörnavlopp och golvfirman har använt SCHÖNOX WSF tätskickt. Jag kan inte hitta på gvk.se att dessa är provade och godkända ihop. Är detta något att påpeka?
2.Bild_1. De har avslutat tätskiktet strax ovan kanterna runt om brunnen. Tätskiktet borde överlappa in på brunnen runt om? I mina ögon fyller detta tätskikt ingen funktion då det kommer komma in vatten bakom brunnen. Har jag rätt?
3. Bild_2 Våtzon 2 Ingen rörmanchett monterad avlopp tvättställ, något att påpeka?
4. Bild_3 Våtzon 2 slarvig tätning mot apparatdosor, något att påpeka?
5. Bild_4 Tätskikt avslutat vid gipskanten, ok eller inte?
6. Bild_5 Våtzon 1 LK väggdosa anslutning till WC ingen rörmanchett monterad, något att påpeka?
7. Bild_6 Våtzon 2 LK väggdosa ingen rörmanchetter monterad till anslutning tvättställ
Väldigt tacksam för svar!
Tack på förhand!
Har haft ett GVK-certifierat företag hemma idag som satt tätskikt i vårt nya badrum och jag är inte nöjd med resultatet. Eftersom jag har begränsad erfarenhet i frågan skulle jag vilja få lite input från er innan jag hört av mig till företaget igen.
1. Jag har monterat ett Unidrain hörnavlopp och golvfirman har använt SCHÖNOX WSF tätskickt. Jag kan inte hitta på gvk.se att dessa är provade och godkända ihop. Är detta något att påpeka?
2.Bild_1. De har avslutat tätskiktet strax ovan kanterna runt om brunnen. Tätskiktet borde överlappa in på brunnen runt om? I mina ögon fyller detta tätskikt ingen funktion då det kommer komma in vatten bakom brunnen. Har jag rätt?
3. Bild_2 Våtzon 2 Ingen rörmanchett monterad avlopp tvättställ, något att påpeka?
4. Bild_3 Våtzon 2 slarvig tätning mot apparatdosor, något att påpeka?
5. Bild_4 Tätskikt avslutat vid gipskanten, ok eller inte?
6. Bild_5 Våtzon 1 LK väggdosa anslutning till WC ingen rörmanchett monterad, något att påpeka?
7. Bild_6 Våtzon 2 LK väggdosa ingen rörmanchetter monterad till anslutning tvättställ
Väldigt tacksam för svar!
Tack på förhand!
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
-
-
-
Redigerat:
Duken på väggen ska överlappa plåtkanten på brunnen, inte som i ditt fall.
Sedan fattas det som sagt rörmanschetter på allt du listar.
Apparatdosorna är inget att orda om.
Folien ska överlappa till dörrkarm OM dörren är i våtzon 1, inte annars.
Sedan fattas det som sagt rörmanschetter på allt du listar.
Apparatdosorna är inget att orda om.
Folien ska överlappa till dörrkarm OM dörren är i våtzon 1, inte annars.
Hörnbrunnen är ju ett problem, tätskiktet skall vara godkänt ihop med den specifika brunnen. Sen vill jag minnas att man ska börja tätskikta brunnen innan resten av golvet. Kolla instruktioner för tätskikt som är godkända hur de beskriver förfarandet.
Tittar man i monteringsanvisningen för SCHÖNOX WSF tätskikt så finns det inga instruktioner hur man monterar folien på en väggnära brunn. Ganska logiskt eftersom enligt bvk.se är inte detta tätskikt godkänt ihop mer vår typ av brunn alls.
Blir spännande och se hur de kommer lösa detta.
Blir spännande och se hur de kommer lösa detta.
Golvmembranet borde väl gå uppepå brunnen, annars blir det ju en kant som vatten kan rinna in under, eller bli stående vid. https://www.unidrain.se/fileadmin/2...n_ClassicLine_Hoern_Monteringsanvisning_1.pdf
https://www.unidrain.se/teknik/monteringsanvisningar/

https://www.unidrain.se/teknik/monteringsanvisningar/

Typ alla tätskiktsfabrikat är godkända med väggnära brunnar, därav Schönox också:V VGG10A skrev:
https://www.schonox.com/media/ttning-av-design-och-vggnra-brunnar_2015_low-res.pdf