Byggahus.se
Har en mindre källare under kolonistugan, nergång från tomten utomhus. Har fått lite fuktskador på väggen och samlats lite vatten på golvet. Har ni tips på hur jag åtgärdar detta? Verkar även finnas ett rör för ventilation som går ner i källaren ifall ni tror att detta kan behöva kollas
DSCPDC_0001_BURST20180616084722225_COVER.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0587.JPG
Skapa konto
DSC_0586.JPG
Skapa konto
DSC_0585.JPG
Skapa konto

Tror ni man kan testa med en vanlig avfuktare?

Stickan56
Y yuphin skrev:
Tror ni man kan testa med en vanlig avfuktare?
Nä, det fukt från marken utanför.
En fungerade dränering avhjälper troligen det hela om du behöver använda källaren.
Sen är det inte bra måla vägg och golv med olämplig färg då stängs fukten in.

Stickan

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Dränering är alltid bra men kanske lite för omfattande i en kolonistuga. Jag skulle skrapat lös den lösa färgen och ställa dit en avfuktare men innan helst mäta fuktnivån. Har du inte tillgång till en fuktmätare har många avfuktare en visning av relativ fuktighet. Temperatnivå i källaren är intressant att veta samt om ni vill hålla torrt året runt eller om ni kan nöja er med att hålla ner fuktnivån under de varma månaderna. Det finns olika typer av avfuktare.

Om ni väljer att pröva avfuktare skulle jag sätta "börvärdet"=värdet avfuktar skall nå och hålla automatiskt. Kör du på det sättet får ni en uppfattning om hur mycket "tillskjutande" fukt källaren har. Antingen genom att ni väljer en avfuktare med vattenbehållare eller om ni väljer en adsorptionsavfuktare så kan man mäta energiförbrukningen.

Anledningen till att jag föreslår att sätta ett lågt "börvärde" på avfuktaren är att ni relativt snabbt ser när avfuktaren börjar slå ifrån av automatiken. Men för att sätta fart på torkningen skulle jag sätta den på lägsta värdet under en kortare period för att på så sätt snabba upp uttorkningen Jag skulle även tillföra värme vilket gör att betongen snabbare släpper fukten och så ökar verkningsgraden på de flesta avfuktarna med högre temperatur så länge man inte överdriver med värme. Ett tips är att öka inte temperaturen till högre än 25-knappt 30 grader. På bilderna ser jag ingen värmekälla och då är kanske källare rätt sval. Att tex öka från 12 till 22 grader hjälper till med att få det torrt.

När ni kört så ett tag skulle jag höja börvärdet på avfuktaren till en mer normal fuktnivå. Vad som är normalt finns det många åsikter om men för generell användning av en kallkällare är relativ fuktighet 60% ett värde som kan vara rimligt. Vid RH65% lär lim i en del kartonmaterial börja lösas upp och det lärde jag mig den hårda vägen. 10-15flyttlådor i ett kallt utrymme över vinter och lådorna gick inte att lyfta utan de gick sönder.

Nu är jag inte on-line så ofta men om jag ser frågor från er så skall jag försöka svara efter bästa förstånd. Är lekman men lärt mig en del om "ämnet" genom åren.

Tusen tack för svar. Jo källaren är sval och håller alltid plusgrader även på vintern. Men senaste tiden har det blivit mer fukt där, kan det vara pga den extrema värmen i Sverige? För att höja temperaturen så räcker det nog just nu att lämna luckan öppen.
Har du förresten tips på avfuktare som inte är allt för dyra? Källaren är väl ca 5kvm och knappt 2m takhöjd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.