8 167 läst ·
22 svar
8k läst
22 svar
Vad lägga under Parkettgolv?
Jo men, ser konstruktionen ut såhär så känns det inte så jättesmart att ha ångspärr under parketten.S seniorkonsult skrev:
Uppifrån neråt:
Betong
Cellplast
Ångspärr
Du menar detta:
Förslaget:
Parkett
Ångspärr
Betong
Cellplast
Ångspärr
Cellplast
Att låsa in fukt i konstruktionen som ovan har jag läst inte är speciellt smart, då drar sig fukten ut mot kanterna upp mot väggarna.
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Ångspärr i-under-eller mellan cellplasten behövs inte då cellplasten är tät i sig. Det förusätts att btg i sig är uttorkad innan den beläggs med ngt. Jag skrev om uttorkning av lamellgolvet och skydd för detsamma mot ev fukt från btg. Helt i enlighet med Sv Byggtjänst och golvbranschens rek. Plast under parketten gäller även mellanbjälklag.swealp skrev:
Jo men, ser konstruktionen ut såhär så känns det inte så jättesmart att ha ångspärr under parketten.
Uppifrån neråt:
Betong
Cellplast
Ångspärr
Du menar detta:
Förslaget:
Parkett
Ångspärr
Betong
Cellplast
Ångspärr
Cellplast
Att låsa in fukt i konstruktionen som ovan har jag läst inte är speciellt smart, då drar sig fukten ut mot kanterna upp mot väggarna.
Jag menade att det finns ångspärr mellan cellplastlagren.
Konstruktionen ser ut såhär:
BETONG 10cm
CELLPLAST 10cm
CELLPLAST 10cm
ÅNGSPÄRR
CELLPLAST 10cm
DRÄNERING
att lägga ångspärr ovanför betongen blir väl pannkaka.
Golvbranschens broschyrer var ifrån 2005, så dem känns inte alls uppdaterade.
Snacka om bekymmer detta alltså, usch.
Konstruktionen ser ut såhär:
BETONG 10cm
CELLPLAST 10cm
CELLPLAST 10cm
ÅNGSPÄRR
CELLPLAST 10cm
DRÄNERING
att lägga ångspärr ovanför betongen blir väl pannkaka.
Golvbranschens broschyrer var ifrån 2005, så dem känns inte alls uppdaterade.
Snacka om bekymmer detta alltså, usch.
Nej, du har inte missuppfattat.swealp skrev:
När man läser på golvbranschen.se så har man svaret redan i första stycket.
Eftersom du redan har ett fuktskydd så måste du förhålla dig till det.
Sedan kan man tycka olika om vad som är bra eller dåligt för parketten men det hjälper inte dig.
Det enda rådet jag kan ge är "låt betongen torka", den processen kan snabbas på m.h.a. golvvärmen och avfuktare.
Behöver man verkligen ångspärr under trägolvet vid golvvärme?
Svar: Ja, enligt Golvbranschens riktlinjer i "Trägolv på Golvvärme", ska man alltid lägga ett fuktskydd i samband med trägolv på golvvärme, så länge det inte innebär att det blir dubbla fuktskydd.
Stickan
Redigerat:
Tack så mycket Stickan!Stickan56 skrev:
Nej, du har inte missuppfattat.
När man läser på golvbranschen.se så har man svaret redan i första stycket.
Eftersom du redan har ett fuktskydd så måste du förhålla dig till det.
Sedan kan man tycka olika om vad som är bra eller dåligt för parketten men det hjälper inte dig.
Det enda rådet jag kan ge är "låt betongen torka", den processen kan snabbas på m.h.a. golvvärmen och avfuktare.
Behöver man verkligen ångspärr under trägolvet vid golvvärme?
Svar: Ja, enligt Golvbranschens riktlinjer i "Trägolv på Golvvärme", ska man alltid lägga ett fuktskydd i samband med trägolv på golvvärme, så länge det inte innebär att det blir dubbla fuktskydd.
Stickan
Vad tycker du om att ha någon typ av underlagsfoam UTAN ångspärr?
Byggmax säljer t.ex en med fuktspärr och en utan.
Tack tack tack.
Bästa svaret
Jag förstår din tanke men det är inte riktigt jämförbart. Tätskiktet i ett våtutrymme har ett mycket högre ångmotstånd än en foam med ångspärr. Dessutom har du inget val när det gäller golvet i våtutrymmet.swealp skrev:
Fördjupning:
http://portal.research.lu.se/portal/files/5739862/940505.pdf
Stickan
Redigerat:
Klicka här för att svara