Byggahus.se
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Skrattretande med det totalt överdrivna daddandet nuförtiden. Har ni napp i munnen samtidigt som ni sågar också?
Japp, håller med!

Därför tycker jag sjukvården ska fråga de som kommer in med motorsågsskador om de hade skyddsutrustning på sig. Har man inte haft det så behöver man inte dadda med dom utan bara skicka hem direkt.

Att jobba med motorsåg utan skyddsutrustning är ju lika dumt som att köra bil utan bälte. Jag har kört bil i mer än 30 år, och aldrig haft nytta av bältet. Likväl använder jag det. Och cykelhjälm när jag cyklar. Men när det gäller cykelhjälmen hade jag nog varit en grönsak flera gånger om utan hjälm.

Synd bara att sågbyxorna måste vara så vansinnigt varma på sommaren. Mina sågskyddskängor (Meindl Air-nånting) är en fröjd att ha på sig även på sommaren.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
hsd
Husqvarna 135 har de tydigen kampanj på, 1990. (Ordinarie 2800)

D09
Jag kör med Stihl ms 170

Grymt lätt och smidig.

Till det skyddsutrustning som nämnts samt spännband / talja när det är kuperat så man kan kompensera dåliga förutsättningar.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Haha, måste säga att många kommentarer här är rätt skrämmande!

Jag använder skyddsutrustning när jag sågar. Nej, jag har inte en napp i munnen samtidigt. Det farliga med motorsågen är att det lilla misstaget kan få stora konsekvenser. Jo, motorsågen är farlig. Tänk själv vad som händer om man snuddar benet med en kedja som går i full fart. Det blir inget skrapmärke, det blir ett köttsår. Jag har sett motorsågsskador IRL och det är ingen nice upplevelse.

Tyvärr, finns inget annat att säga än att ni som bagatelliserar motorsågande och trädfällning visar uppenbara brister i kunskap och risktänkande.

• Gilla
TottoGBG och 3 till
  • Laddar…
Hej
Fila kedjan måste du kunna. Jag rekommenderar att köpa EIA filmall. Finns att köpa på Jula . Superenkel att använda. Har aldrig fått till skärpan på en kedja förut. Nu blev den hur bra som helst.

T TVRS skrev:
Haha, måste säga att många kommentarer här är rätt skrämmande!

Jag använder skyddsutrustning när jag sågar. Nej, jag har inte en napp i munnen samtidigt. Det farliga med motorsågen är att det lilla misstaget kan få stora konsekvenser. Jo, motorsågen är farlig. Tänk själv vad som händer om man snuddar benet med en kedja som går i full fart. Det blir inget skrapmärke, det blir ett köttsår. Jag har sett motorsågsskador IRL och det är ingen nice upplevelse.

Tyvärr, finns inget annat att säga än att ni som bagatelliserar motorsågande och trädfällning visar uppenbara brister i kunskap och risktänkande.
Det räcker med ETT misstag!

Vi kan nog vara överens om att ts som inte kört motorsåg ska användas, Är en grundläggande del i motorsågskörkort utbildningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.