Byggahus.se
P
Tänkte ta och köpa mig en ny spikpistol och tänkte höra om någon testat Hitachis nya batteri stompistol? orkar den dra ner 90mm spik eller är det Paslodes gaspistoler som gäller än idag?

Jag har en Makita 900 spikpistol idag som jag är grymt missnöjd med.. endera slår den i spik dubbelt,missar varannan spik eller så korkar allt ihop sig i maskinen så man får öppna hela härligheten då den inte har verktygslöst system.. och nej det är inte handhavande fel för jag har haft yrkessnickare på den och dom ville tillsut inte se den, varit inne på service med den med men vart då inte bättre för det.... antagligen ett äkta måndags exemplar..

just nu blir jag lite skeptisk till batterieare då min gasmaskin inte kan sänka 90mm spik och jag har aldrig testat en batteriare så jag har dålig koll där...

Dewalt har ju en fin maskin med som kan tänkas köpas..

Tack på förhand!

P pleqtiz skrev:
Dewalt har ju en fin maskin med som kan tänkas köpas..
Jag kör DeWalt 690 och den drar 90mm. Gas skulle jag aldrig köpa, finns inga fördelar.

• Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Jag kör DeWalt 690 och den drar 90mm. Gas skulle jag aldrig köpa, finns inga fördelar.
En gaspicka smäller högre, om det är en stor fördel ;)(y):D

• Gilla
Freddan054
  • Laddar…
Körde hitatchis batteripicka i veckan, visst funkar den bra, och slår i 90 spik utan problem, dock betydligt tyngre och sämre balans än dewalts motsvarighet, valde ja mellan en batteri och gas hade ja tveklöst kört på Dewalt batteri

• Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
P
Tack för det.. då skall jag åka och klämma på Dewalts till veckan.
Bostitch har en med som kommer ifrån samma gjutform som Dewalt med men den hade bara 4ah batteri så den går bort :)

• Gilla
Snickedick
  • Laddar…
Batteriet räcker länge iofs.

Ska man köra mycket 90mm spik är det tyvärr luft som gäller, gas och batteri funkar ( tycker gas är bättre än batteri ) men spikar man mycket så är luft överlägset.

Har en Hitachi gas som funkat helt ok i snart 10år.
Sneglat lite på en Hitachi batteri men inte kommit till "skott" ;)

Batterivarianten är ca 1kg tyngre, drog på mig tennisarmbåge förra sensommaren när jag "bara skulle" skjuta i de sista spikarna i lockläkten på poolhuset och struntade i att hämta en stege och stå riktigt. :rolleyes:

P
Har redan en luftstompistol så det behöver jag inte, men tanken är god! har haft en hitachi förut innan makitan som gick på gas/nicd batterier.. Funkade bra men batterierna höll desto sämre, nu hade väll den hitachin fått Li batterier för några år sen tillbaka!

Verktygsknarkare som jag är så vill jag prova nåt nytt så det blir nog en batteriare till veckan! :)

Vi kör luft och paslode gas.
Pasloden är ok till 90 spik men lite ojämn och det går inte köra hårt med den då blir den för varm.
Ren batteri har jag inte spikat mycket med men det lilla jag testat är att det lite klent.
Men som sagt både gas och batteri är perfekta för små jobb, spikar man väggar eller bjälklag så åker luften fram.

P
Var och provade lite maskiner nu på morgonen så nu har jag iaf beställt en Dewalt maskin :geek: får tacka för hjälpen(y)

Bra val ;) Dewalt gör en sällan missnöjd

• Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
Gasspikare kräver gas kommer med i spiklådan 1) dyrarespik 2) kräver underhåll... Samt har man turen att man får en tom gasbehållare

Accuspikare... bara att sätta i batteri och spik och pang pang

Köper man första spikaren skall man ta batteridriven har en Dcn690 nu i 3år inga bekymmer bara en tid när man använde fel sortsspik och pappret på spikarna var förtjocka gjorde spiken fastnade... men K-rautas Prof Spikar har jag inte haft det bekymmre längre =)

All spik kommer ju inte med gas tyvärr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.