5 040 läst · 7 svar
5k läst
7 svar
Söker lös cellplast eller EPS spån
Jag tycker att lös cellplast eller EPS kulor som finns i saccosäckar borde vara bättre att isolera med i mitt fall.
Mitt fall: Jag har en öppen plintgrund i Norrland med ca 60 cm upp till bottenbjälklaget. Jag skall dra vatten och avlopp in till huset ifrån marken och upp via dagvattenbrunn.
Tänkte använda denna:
https://www.byggmax.se/gjutning-och.../dagvattenbrunn-utlopp-sandfång-orange-p31380
I den skall vatten och avloppsröret gå. Sedan fyller jag upp med isolering run om. Tänkte ta någon typ som tåler fukt och som enkelt kan anpassas till rörets form
Min fråga är. Går det att köpa EPS kulor som inte är avsedda för saccosäckar(dyrt)? Ännu bättre om det går att köpa EPS spån?
Och ja jag kommer att i tillägg ha en värmeslinga.
Har ni några bättre idér?
Mvh Sonny
Mitt fall: Jag har en öppen plintgrund i Norrland med ca 60 cm upp till bottenbjälklaget. Jag skall dra vatten och avlopp in till huset ifrån marken och upp via dagvattenbrunn.
Tänkte använda denna:
https://www.byggmax.se/gjutning-och.../dagvattenbrunn-utlopp-sandfång-orange-p31380
I den skall vatten och avloppsröret gå. Sedan fyller jag upp med isolering run om. Tänkte ta någon typ som tåler fukt och som enkelt kan anpassas till rörets form
Min fråga är. Går det att köpa EPS kulor som inte är avsedda för saccosäckar(dyrt)? Ännu bättre om det går att köpa EPS spån?
Och ja jag kommer att i tillägg ha en värmeslinga.
Har ni några bättre idér?
Mvh Sonny
Isodrän vet jag att har funnits som lösa kulor i alla fall.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Nej, du kommer se ut som snömannen och hälften av kulorna följer dig ut från krypgrunden.
Bygg en låda av skivor och exponerar du en lite större yta av mark öppet i lådan så får du värme från jordens inre att hålla din vattenledning gratis frostfri.
Protte
Bygg en låda av skivor och exponerar du en lite större yta av mark öppet i lådan så får du värme från jordens inre att hålla din vattenledning gratis frostfri.
Protte
Haha, ja det kan du ha rätt i
Jag har sett på träguidens lösning med inbyggnadslåda
https://www.traradhuset.se/konstruk...-plintgrund/inbyggnadslada-for-installationer
Problemet är att jag har 1,8m till frostfritt och jag skall vara heltsäker på att det inte skall frysa så behöver jag 10cm isolering 40cm under backen i en omkrets på 1,5m runt lådan.
Jag har övergett byggmax id'en. För liten diameter på den brunnen.
Frågor:
1.Antingen blir det ett riktigt grovt betongrör som jag drar djupt ner i jorden. Men svårt att isolera bra runt. Vet ni om det går att isolera med gullfiber. Grundvattnet ligger ganska högt. ibland 1,2-1,5m. Går ju bra att isolera övermarken. Men under marken? XPS är svårt att passa i ett rör
2.Men det lutar åt en inbyggningslåda som fortsätter i vart fall 1,2m ner under marken.
Är marin plyfa best då med en ram av impregnerat treverk? Eller finns det något bättre?
Jag har sett på träguidens lösning med inbyggnadslåda
https://www.traradhuset.se/konstruk...-plintgrund/inbyggnadslada-for-installationer
Problemet är att jag har 1,8m till frostfritt och jag skall vara heltsäker på att det inte skall frysa så behöver jag 10cm isolering 40cm under backen i en omkrets på 1,5m runt lådan.
Jag har övergett byggmax id'en. För liten diameter på den brunnen.
Frågor:
1.Antingen blir det ett riktigt grovt betongrör som jag drar djupt ner i jorden. Men svårt att isolera bra runt. Vet ni om det går att isolera med gullfiber. Grundvattnet ligger ganska högt. ibland 1,2-1,5m. Går ju bra att isolera övermarken. Men under marken? XPS är svårt att passa i ett rör
2.Men det lutar åt en inbyggningslåda som fortsätter i vart fall 1,2m ner under marken.
Är marin plyfa best då med en ram av impregnerat treverk? Eller finns det något bättre?
Jag tror det bästa är att bara rama in varje rör med EPS isolering, tänkte mig 10-15 cm. Kanske bara 5 cm djupare ned i backen. All rören skall upp på säparata ställen. Ovan jord täcker jag med asfapapp.
Liknande trådar
-
Jag söker efter en billig och lättinstallerad tillfällig duschlösning
Badrum -
Söker skärm eller lösning Thermia Tws 8.
Värmepumpar -
Söker rumstermostat Uponor T-55 Radio (trådlös)
Värme allmänt -
Söker förslag på lösning hur man själv gör ett takfönster med automatisk öppnare
Växthus -
Jordfelsbrytare som löser ut vid förbrukning - hur felsöker jag?
El