Byggahus.se
Hej

Ny medlem här.

Vi har valt att blästra rent ett hyvlat timmerhus dels pga att huset inte grundmålats utav tidigare ägare utan bara målat på med akrylatfärg och den har börjat fälla av rätt kraftigt minst 60 procent av huset och dels för att vi vill köra Järnvitriol och få en äldrestil tillsammans med matt röda detaljer foder.

Men även efterblästring blir det en del färgfläckar kvar eftersom man kan inte gå på för hårt med blästringen. Vi pratar Torrblästring.

Har någon bra tips på vilken metod är bäst för att få bort resten av den röda färgen?
Färg borttagningsmedel, värme eller vad det nu kan vara.

Väggen på bild är den sidan var färgen suttit hårdast.
Få se om hus sidorna var solen ledat på blir mer trärena (Han blästrar faktiskt medans jag skriver här)

• 20180604_144059.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gilla läget och grunda och måla valfri kulör? Tror det är väldigt svårt att inte få genomslag av det röda om ni ska ha järnvitrol på

Ja, det är ett alternativ vi håller uppe faktiskt. Om man inte får en bra yta på något sätt..

Det blir ju kvar säg ca 20% Akrylatfärg här och var (fastnar i fingret och t-röd på tops spricker i större delar)
Tror det är bäst att börja om från början som @toolman77 säger. Vad jag läst mig till är det svårt att få helt trärent. Om inte någon har nått mirakel sätt att få trärent?

Vi tänker oss i så fall en mattare mörkgrå mot svart kulör. Vilka alternativ av färgsystem/typer har vi att välja av tanke på att vi har ca 20% kvar av akrylat färg här och var?

Tänker att det borde vara bättre ha en färgsystem som andas lite när vi har ett timmerhus.
En svart slamfärg direkt på bara? Ytan är ju nu likt som ohyvlat och kommer garanterat fästa bra.

• 20180604_164859.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Prova järnvitriol på en gavel.
Min kåk är lite flammig och ojämn av järnvitriolen, men jag är nöjd.
Det kanske blir bra ändå menar jag.

Huset ser ju ut att vara en modernare variant av knuttimrat. Hur ser det ut på insidan? Är det isolerat, plastat. målat?

Tror det kan vara svårt att få slamfärg att fästa på akrylaten. Jag skulle nog grunda och köra tät färg

Är det ett timmerhus eller är det "fusk" panel?

Om det inte är en ventilerad panel skulle jag köra ett diffusionsöppet system.

Nino, om du tittar på knutarna så är det mera som liggande plank än timmer.

Protte

Det är ett finsk fabrikat av timmerhus från mitten av 90talet. Timret är av 4tum. Insidan är isolerad dock vet jag inte om det är plastat. Jag har mailat Faluröd och frågat om Svart slamfärg hade fungerar på denna yta. Vad jag läst ska man inte ha ett akrylat eller tätt system på timmerhus dom ska andas.

• Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Hej JW78! Vi funderar också på att blästra ett timmerhus så vi istället kan måla med ”bra” färg som slamfärg. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig men undrar om du skulle kunna tala om vad ni betalade för blästringen? Tack på förhand// Karin

K Karinviktoria76 skrev:
Hej JW78! Vi funderar också på att blästra ett timmerhus så vi istället kan måla med ”bra” färg som slamfärg. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig men undrar om du skulle kunna tala om vad ni betalade för blästringen? Tack på förhand// Karin
Hej Karinviktoria76!
Vi funderar också på att blästra vårt timmerhus då vi behöver få bort gammal akrylatfärg för att sedan måla med falu slamfärg. Undrar om ni blästrade och hur resultatet blev? Fäste slamfärgen bra? Vad betalade ni för blästringen?
Mvh
Malin

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.