Nu verkar det som att varmvattenproduktionen i min panna gett upp för gott.
Jag har tidigare haft problem med den, men det har alltid hoppat igång av sig själv igen efter en kort stund. Borde såklart löst det här för länge sedan...
Jag har provat att koppla förbi flödesvakten, och känner med handen direkt på plattvärmeväxlaren. Jag hör hur cirkpumpen startar, men det tar ruskigt lång tid innan värmeväxlaren blir varm. Om jag försöker tappa ur varmvatten så går det i kanske 30 sekunder, men sen är värmeväxlaren tokkall igen.
Det finns väl egentligen bara två saker det kan vara fel på i det här läget, antingen orkar inte cirkpumpen med längre, eller så har värmeväxlaren guckat ihop fullständigt. Det jag funderar på är om jag på något sätt kan lista ut var felet ligger innan jag börjar kasta delar på den. Vi pratar 2000 för en cirkpump och 3000 för en värmeväxlare, så jag är inte jättesugen på att byta på chans.
Om det blir ett byte, finns det något bra knep för att slippa tappa ut litervis med vatten rakt genom innanmätet på pannan? Någon som gjort ett sådant här jobb som vet ungefär hur grisigt det brukar bli? Jag har inte rivit ner frontpanelen på pannan ännu så vet inte exakt hur det ser ut kring pumpen.
Och som vanligt; nu fungerar allting precis som det ska. Flödesvakt, pump och värmeväxlare. Grymt lätt att felsöka något som kommer och går som det vill!
Hursomhelst, jag måste få det här fixat på något sätt. Jag rev ner fronten för att kolla läget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Pumpen ser faktiskt inte ut att vara orginal. Om jag letar rätt på den som reservdel ska den bara ha två ledare, men den här har även jord. Dessutom har den här hastighetsjustering vilket jag inte kan se att reservdelen har. Det gör mig lite tveksam till om det faktiskt är pumpen som strular, vilket jag kände mig relativt säker på tidigare. Jag ställde upp hastigheten ett snäpp nu, men om det gör någon skillnad vet jag inte. Gör väl åtminstone ingen skada.
Något som är positivt är att det finns avstängningsvred för pannvattnet, de två svarta vreden.
Logga in
Skapa konto
Vågar jag lita på att de här håller tätt, eller ska jag ändå vara beredd på att tömma systemet ifall jag börjar skruva med grejerna? De satt fast lite grann i ändläget, men gick att få loss med handkraft.
Jag känner fortfarande, baserat på intermittensen i problemet, att det borde vara pumpen. En igenäcklad värmeväxlare borde väl inte kunna släppa igenom vatten bara ibland, utan då borde det vara tvärstopp?
En ytterligare fråga som främst är av nyfikenhetsskäl: Flexslangen som går mellan pumpens inlopp och värmeväxlarens utlopp. Vad har den för funktion?
Skulle tro att du kan utesluta både pump och VVX med dina symptom. Pumpen verkar ju utbytt någon gång och du hör ju att den går även när det inte ger något VV ut. VVX kan inte heller direkt självläka om den vore igensatt på någon sida så de båda komponenterna är inte sannolikt skyldiga här tycker jag.
Delen efter pumpen med den klenare slangen ansluten är nog däremot vad du bör rikta in dig på. Verkar vara någon form av reglerventil troligtvis termiskt självverkande och med en cirkulation bypass via slangen så ett delflöde hela tiden kan cirkulera när pumpen går. Den stryper nog flödet mot pannan när tillräckligt hög temp kommer via returen primärt från VVX och hänger den inte med och öppnar får du ditt problem.
Kan vara ide att ta loss och se hur den verkar hänga ihop borde vara möjlig att fixa till eller skaffa någon ersättare ev bara sätta en ren rörbit där och strypa flödet lite med avstängningsventilen som en bonnlösning. En annan sak som inte går att se på bilden är om flödesriktningen på pumpen är rätt, med tanke på att den är bytt kan det blivit fel. Det är inget avgörande men ger också sämre effekt på VV när allt funkar i övrigt.
Ja jäklar, den där reglerventilen hade jag förbisett.
Jag kollade flödesriktningen på pumpen (pilen satt såklart på undersidan, med spillplåten fastklämd mot sig. Kul jobb det här). Flödet går motsols i systemet, vilket verkar stämma med hur ersättningspumpen är uppmärkt. Det var lite synd, jag hoppades det skulle kunna vara en felvänd pump som gav mystiska effekter på grund av reglerventilen.
Hursomhelst. Det låter som att du är inne på något här med reglerventilen. Det skulle kunna förklara varför det fungerade bra hela sommaren, då panntemperaturen maxade på 60 grader. Kanske har den med åren blivit lite trög när det gäller att öppna sig?
Om vi leker med tanken att jag byter reglerventilen mot ett rakt rör, och pluggar slangen. Vad har egentligen ventilen för syfte?
Det enda jag egentligen kan tänka mig är att den ska spara energi genom att inte värma upp växlaren till onödigt hög temperatur, och den förlusten kan jag leva med.
Om jag tolkar dina bilder rätt ska riktningen vara från vänster mot höger genom pumpen och med VV ut i kopparröret med flödesvakten. Det som händer vid omvänt kopplat är mest mindre effekt och högre retur från VVX så det ger inga direkta on/off symptom.
Ventilen har normalt två uppgifter dels att skydda mot hög temp i VVX som kan fälla ut tex kalk i den om man har sånt tappvatten dels att hindra onödig omblandning i pannans värmevattenvolym. Nu är det ingen större volym här mer intressant när man kör mot stora tankar och dessutom värms den snabbt upp när brännaren går så det fallet kan du strunta i. Så ett rakt rör och proppad slang är inget dumt sätt här, man kan strypa in lämpligt maxflöde med avstängningsventilen så att VV räcker vid full tappning och returen (pumpen) någorlunda kall då är det inte helt fel.
Nu du GK100! Nu har du nog sparat mig 5-6 tusen! Jag hade annars bytt pumpen, och när inte det fungerat hade jag bytt värmeväxlare. Och det hade ju inte hjälpt ett dugg.
Får se när jag lyckas planera in den här operationen. Kanske får återkomma ifall jag måste lista ut vilka kopplingar jag behöver, men eventuellt tar jag med hela ventilen till rörkrökaren och ber dem bygga ihop en ersättning.
Verkar som att jag kan duscha till jul trots allt!
Nu du GK100! Nu har du nog sparat mig 5-6 tusen! Jag hade annars bytt pumpen, och när inte det fungerat hade jag bytt värmeväxlare. Och det hade ju inte hjälpt ett dugg.
Får se när jag lyckas planera in den här operationen. Kanske får återkomma ifall jag måste lista ut vilka kopplingar jag behöver, men eventuellt tar jag med hela ventilen till rörkrökaren och ber dem bygga ihop en ersättning.
Verkar som att jag kan duscha till jul trots allt!
Hej PatrikJo
Jag har samma problem med vår CTC1100 från 1993 och undrar hur det gick efter denna operationen, fick du tillbaka varmvatten och gick injustering av optimalt flöde med avstängningsventilen utan större besvär?
Eller behövde du komplettera med andra åtgärder också för att varmvattnet inte ska försvinna?
Har kollat om det går att köpa reglerventilen som reservdel på nätet, men inte lyckats hitta någon ännu.
Funderar på om det går att plocka isär reglerventilen och göra rent innandömet och se om det går att få igång den igen. Kollade du upp den möjligheten också?
Skulle vara intressant att få veta så mycket som möjligt innan jag ger mig i kast med reparationen för att minimera stilleståndet helt utan vatten
Vad landade din egen bypass-lösning på i kostnad?
Kan väl tillägga att jag har haft problemet ganska länge och testat mig fram med en åtgärd i taget, inledningsvis byte av cirkulationspump och flödesvakt båda begagnade.
Har även provat att tillfälligt stoppa vattentillförseln till duschblandare och tvättfats-blandare för att utesluta kallvatteninblandning från dessa som jag hört kan förekomma vid invändiga fel i blandare.
Ingen skillnad dock, felet kvarstår att varmvattnet försvinner, mest irriterande när man står i duschen och får huttra tills varmvattnet kommer tillbaka. Avbrottet varierar mellan 1 - 3 minuter. Känns som det blir oftare och lägre och längre avbrott, så måste göra en insats till och hoppas det blir rätt denna gången...
Gör du som TS troligtvis gjorde dvs bort med termiska ventilen och ev justera maxflöde primärsidan med avstängaren. Då lever du förhoppningsvis länge och lyckligt åtminstone duschar varmt.
Hej.
Är der någon som använder dessa gamla pannor längre? Jag har en i drift fortfarande och har haft samma problem med tappvarmvatten då och då. Jag har bytt cirkulationspumpen då flödesvakten fungerade (pumpen startade inte fast den fick spänning). Problem har dock kommit tillbaka efter en kort tid, pumpen startar men plattvärmeväxlaren blir inte varm. Jag rev isär allt och spolade ur växlaren med diskmedel och varmt vatten, flödet i den verkar bra. Jag sprutade 5-56 i reglerventilen för återcirkulation och lät det verka lite sen sköljde jag ur den noga också. Testade den men ömsom hett och kallt vatten och den stänger och öppnar som det verkar. Så egentligen har jag inte hittat något nytt fel men kanske kan reglerventilen kärva då och då? Jag är inne på att ersätta reglerventilen med ett rakt rör som ovan.
Det som också hände som kanske oroar mig mest är att den vänstra avstängningsventilen inte håller tätt efter att jag stängt och öppnat den ett par ggr. Den stänger helt men när jag skruvar upp den så läcker den i gängorna för kranen men det minskar i helt öppet läge. Nu törs jag inte dra den hårdare i öppet läge men det dropp läcker lite fortfarande. Det kan jag iof leva med för jag satte en slang över och leder bort vattnet och det blir kanske några liter i veckan som läcker ut. Så vad göra? Jag vill inte skruva för mycket i gamla grejer, vi ska byta panna men tänkte klara vintern i alla fall. Var inne på att hitta en mutter och en tätning att gänga på men den gängan är nog ingen vanlig muttergänga. Just nu fungerar varmvattnet (2 dagar😬)
Tack för svaret.
Som jag förstått så ska väl den ventilen stänga när vattnet från växlaren är varmt nog och börja återcirkulera till värmeväxlaren för att sen öppna när det behövs mer varmvatten till växlaren. Om den då kärvar och förblir stängd kommer ju kallvattnet (som ska bli varmt) kyla ner växlaren så den blir kall eftersom det inte kommer in något nytt varmvatten från pannan. Eller har jag missförstått funktionen med den?
Ja, du har missförstått. Ventilen blandar varmt vatten från värmeväxlaren med kallt vatten som inte har passerat värmeväxlaren för att få en lämpligt temperatur på varmvattnet. Den kan naturligtvis strula. Men det leder inte till att värmeväxlaren blir kall.
Ja, du har missförstått. Ventilen blandar varmt vatten från värmeväxlaren med kallt vatten som inte har passerat värmeväxlaren för att få en lämpligt temperatur på varmvattnet. Den kan naturligtvis strula. Men det leder inte till att värmeväxlaren blir kall.
Tror vi pratar om olika ventiler. Den jag menar är den inringade.