14 580 läst · 32 svar
15k läst
32 svar
Hantverkare skjuter på bygget
Jag betalar aldrig något i förskott om jag anlitar hantverkare, pga att man i dagens läge måste vara misstänksam mot allt och alla, hur ärliga, snälla o trevliga hantverkarna än verkar vara så litar jag inte på någon och du ska heller aldrig behöva betala något i förskott utan isf kan man göra delbetalningar under arbetets gång.
Skriv alltid papper också så att allt finns dokumenterat vad som ska ingå både vad gäller arbete och material, betalning och ett slutdatum med ett vitesföreläggande om detta överskrids.
Jag skulle om jag vore du, ge snickaren en sista chans genom att erbjuda att du köper in materialet och får det levererat på plats, ni skriver papper på start o sluttid på arbetet och vad det ska kosta ev rot också, för det spelar ju ingen roll om du köper materialet personligen eller via snickaren, betalas måste det ju ändå göras.
Skriv alltid papper också så att allt finns dokumenterat vad som ska ingå både vad gäller arbete och material, betalning och ett slutdatum med ett vitesföreläggande om detta överskrids.
Jag skulle om jag vore du, ge snickaren en sista chans genom att erbjuda att du köper in materialet och får det levererat på plats, ni skriver papper på start o sluttid på arbetet och vad det ska kosta ev rot också, för det spelar ju ingen roll om du köper materialet personligen eller via snickaren, betalas måste det ju ändå göras.
Har firman likviditetsproblem till den grad att de behöver förskott, betyder det ju även att de redan förbrukat sin kredit hos bygghandeln, alternativt saknar kredit. Bägge är varningssignaler. Var försiktig - du går fortsätter nu med högt risktagande! Själv hade jag backat ur. Rivning är en bra del att sluta samarbetet vid, och en annan firma kan ta vid. Hellre en månad försening än pengar i sjön.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Nej förskott skall man vara försiktig med. Men om man är med och betalar material, och sedan accepterar a-conto betaningar, ex. veckovis, fast då kanske 60 - 80% av det upparbetade och sedan en slutbetalning när allt är klart. Då borde inte det här jobbet stressa likviditeten värre än den är, och risken blir rimlig.
Att betala för levererat material mot kvitto ser jag som helt okej och det brukar vi göra. De skickar kopia på sin inköpsfaktura och vi får en faktura på material plus 10%. Ibland fixar vi materialet själva, om vi vill ha något speciell som inte deras vanliga leverantörer har.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Fast min tanke med 60 - 80% är alltså att hålla inne en del tills jobbet är helt klart, ursprungsavtalet skulle ju alltihop betalas först vid färdigt arbete. En finess med innehållandet är att då finns det skäl för hantverkaren att göra klart.elpaco skrev:
Har inte byggaren kredit så skulle jag inte göra affärer med honom för då har han missköt tidigare fakturor och är inte kreditvärdig.
Betalar aldrig en krona i förskott för har inte byggarn råd att driva sitt företag så har han ingen som hellst koll på sin ekonomi.
Betalar aldrig en krona i förskott för har inte byggarn råd att driva sitt företag så har han ingen som hellst koll på sin ekonomi.
Bugar och bockar för allas input i frågan, han rev allt förra veckan som sagt och har som sagt inte ens reglat stommen, har han inte hört av sig senast i slutet på måndag nästa vecka så kommer jag lägga ett ultimatum med hävt kontrakt som följd om det inte uppfylls.
Min två cent i frågan är att oftast är små firmor mer mån om att slutföra med kvalitet för att få bra rykte. Förskott kan de begära för att täcka löner hos anställda osv, behöver inte vara taskig kreditvärdighet för det. Men(!) här kommer sensmoralen; om en hantverkare har jobbat en vecka hos dig, ger dig en faktura på Fredag med 30 dagar betalningsvrist, varför måste man vänta de 30? Har man anlitat hantverkare och har en budget för det, betala samma dag så har han det dagen efter eller senast två bankdagar senare. När jag anlitar hantverkare är det alltid med mindre firmor, lokalt, och betalar samma dag jag får fakturan. Ja menar, pengarna finns ju redan avsatta, varför vänta med betalningen. ALDRIG förskott men direkt (alltså direkt direkt) efter avslutat moment/arbete och hantverkarn tillhanda asap.
//MrS
//MrS
1. Ställ frågan till byggaren om du fixar materialet, gör han jobbet nästa vecka då?
- Risken kan vara att han ligger back på andra åtaganden så varje gång han får in pengar köper han varor och avslutar pågående jobb.
2. Be byggaren specificera vilket material som behövs och var han vill köpa det.
- Följ med byggaren dit och säg till att du vill köpa detta materialet och bara detta materialet men att byggaren kommer hämta ut det. Innan du åker dit med byggaren tar du själv en kontakt och frågar om byggaren brukar handla där och om företaget har en skuld...
3. Villkora arbetet och skriv tydligt avtal att jobbet ska vara färdigt senast datum X annars utgår 0 kr i ersättning.
- Detta sätter press på byggaren att faktiskt dyka upp och slutföra.
Annars får du bita ihop och acceptera försening och leta upp ny hantverkare.
- Risken kan vara att han ligger back på andra åtaganden så varje gång han får in pengar köper han varor och avslutar pågående jobb.
2. Be byggaren specificera vilket material som behövs och var han vill köpa det.
- Följ med byggaren dit och säg till att du vill köpa detta materialet och bara detta materialet men att byggaren kommer hämta ut det. Innan du åker dit med byggaren tar du själv en kontakt och frågar om byggaren brukar handla där och om företaget har en skuld...
3. Villkora arbetet och skriv tydligt avtal att jobbet ska vara färdigt senast datum X annars utgår 0 kr i ersättning.
- Detta sätter press på byggaren att faktiskt dyka upp och slutföra.
Annars får du bita ihop och acceptera försening och leta upp ny hantverkare.
Jag skulle nog med en gång frågat om anledningen till likviditetsproblemen, så fräck och nyfiken är jag.M Cameltoe skrev:
Sen hade jag kanske fått mig en historia som lät trovärdig och förklarade problemen och varför de skulle vara övergående. Eller så hade det kanske kommit en massa konstiga förklaringar som bara sänkt trovärdigheten.
Skulle jag utifrån detta fått en någorlunda bra känsla för det hela skulle jag nog kunnat tänka mig att betala materialet, dvs att materialet beställs och körs ut till mig, och fakturan ställs på mig (eller betalas kontant).