Byggahus.se
Man blir ju väldigt nyfiken. Kan du inte spela in ljudet och lägga upp?

50 Hz är 50 Hz.

Jag skulle rekommendera att spela in ljudet under längre tid med något som har en hyfsad känslighet samt också rätt hög sampelfrekvens, t.ex. ett bättre ljudkort.

Dessutom borde man samtidigt spela in ljudet (eller magnetfältet eller spänningen --beroende på vad som är enklast) från det lokala elnätet.

På så sätt kan man korrelera nätfrekvensens variationer med det ljud som ni hör och utesluta eller bekräfta att det har med el att göra. Elnätets frekvens varierar oftast under dagen kring 50 Hz beroende på last/produktions-situationen och dessa variationer kan man använda för att korrelera ihop ljud med elnät.

• Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
A AGn skrev:
Vi har fortfarande buller i huset, trots att man (under kort tid) stängt av den näraliggande transformatorn och även en pumpstationen. Någon hjälp från Kommunens Miljökontor att ta reda på varifrån bullret - en ton på ca 50 Hz får man inte. Min fru mår inte bra och jag får hög puls, så det känns lite hopplöst.
Bullret kan vid vindstilla väder även höras svagt på min balkong och även ute på gatan utanför huset.
Vi har en s.k. Magragrund och möjligen förstärker den ljudet, eftersom det hörs i hela huset - 2 våningrar a 120 m2.
En fråga. Hur vet ni att det är 50Hz?

A AGn skrev:
Vi har fortfarande buller i huset, trots att man (under kort tid) stängt av den näraliggande transformatorn och även en pumpstationen. Någon hjälp från Kommunens Miljökontor att ta reda på varifrån bullret - en ton på ca 50 Hz får man inte. Min fru mår inte bra och jag får hög puls, så det känns lite hopplöst.
Bullret kan vid vindstilla väder även höras svagt på min balkong och även ute på gatan utanför huset.
Vi har en s.k. Magragrund och möjligen förstärker den ljudet, eftersom det hörs i hela huset - 2 våningrar a 120 m2.
Mysko! Tack för info, forsätt gärna att hålla oss informerade. Lycka till!!

M Metafor skrev:
Mysko! Tack för info, forsätt gärna att hålla oss informerade. Lycka till!!
Jag har exakt samma problem. Lågfrekvent buller, vi bor också nära en transformator i Arlöv. Tydligast är det på natten. Någon som anledning en?

D DamirM skrev:
Jag har exakt samma problem. Lågfrekvent buller, vi bor också nära en transformator i Arlöv. Tydligast är det på natten. Någon som anledning en?
D DamirM skrev:

Det var tråkigt att höra.
Hur långt är det till transformatorstationen?
Hurdan mark är det?

M Metafor skrev:
Det var tråkigt att höra.
Hur långt är det till transformatorstationen?
Hurdan mark är det?
Det är över gatan, ca 50m till transformatorn. Men jag vet inte med säkerhet om det är transformator. När jag sitter i bilen i garaget så känner jag det lågfrekventa. Jag har också nära till fläktar på Burlövs centers tak, ca 150m luftvägen...samt 600m till en stor tryckeri. Vet bara att det upphörde när vi hade strömavbrott i september.

• Gilla
Metafor
  • Laddar…
Såna här lågfrekventa ljud brukar höras mer inne. Finns en grupp på facebook med folk från hela världen. Men eftersom alla inte kan höra dessa frekvenser kommer nog ingen göra något åt saken.

Nej dom här låga frekvenserna är ett stort problem för oss som kan höra dom. Det är i det närmaste omöjligt att spåra. Man skulle kunna bygga en anläggning som kan mäta riktningen men den skulle bli stor. Man skulle behöva flera mikrofoner som sitter med ca 1/2 vågs avstånd, dvs man blir tvungen att stämma av den för frekvensen man skall mäta. Jag har funderat på att köpa en spektrumanalysator men den billigaste som man ev. skulle ha nytta av kostar ca 60000:-. Har man även tinnitus som jag har så får man även blandningsfrekvenser och det kan vara dom man hör som buller. Det här är komplext. Och som vi läst tidigare i tråden så om någon kommer för att mäta, så mäter man med fel db-kurva. Det kommer kosta pengar att mäta detta så det bästa skulle kanske vara om vi var flera som gick i hop och finansierade en utrustning och så tillsammans så får vi erfarenhet så vi kan hjälpa andra, och på sikt kanske vi får tillbaka investeringen.

• Gilla
rca1959
  • Laddar…
Krillew Krillew skrev:
Nej dom här låga frekvenserna är ett stort problem för oss som kan höra dom. Det är i det närmaste omöjligt att spåra. Man skulle kunna bygga en anläggning som kan mäta riktningen men den skulle bli stor. Man skulle behöva flera mikrofoner som sitter med ca 1/2 vågs avstånd, dvs man blir tvungen att stämma av den för frekvensen man skall mäta. Jag har funderat på att köpa en spektrumanalysator men den billigaste som man ev. skulle ha nytta av kostar ca 60000:-. Har man även tinnitus som jag har så får man även blandningsfrekvenser och det kan vara dom man hör som buller. Det här är komplext. Och som vi läst tidigare i tråden så om någon kommer för att mäta, så mäter man med fel db-kurva. Det kommer kosta pengar att mäta detta så det bästa skulle kanske vara om vi var flera som gick i hop och finansierade en utrustning och så tillsammans så får vi erfarenhet så vi kan hjälpa andra, och på sikt kanske vi får tillbaka investeringen.
Du kan ladda ner en app till telefonen så kan du få en indikation på vad som hörs. Appen utför en spektrumanalys av ljudet.

https://www.redvoxsound.com/

Men vill man göra det bättre måste man ha en lågfrekvent mikrofon och mäta under längre tid för att sen göra analys.

Det finns även en färdig lösning att köpa baserat på en Raspberry Pi, den heter Raspberry Boom.

https://raspberryshake.org/products/raspberry-boom/

Men den kan man sampla infraljud.

K Klicka skrev:
Du kan ladda ner en app till telefonen så kan du få en indikation på vad som hörs. Appen utför en spektrumanalys av ljudet.

[länk]

Men vill man göra det bättre måste man ha en lågfrekvent mikrofon och mäta under längre tid för att sen göra analys.

Det finns även en färdig lösning att köpa baserat på en Raspberry Pi, den heter Raspberry Boom.

[länk]

Men den kan man sampla infraljud.
Tack! Jag skall kolla rasperry Boom. Jag har köpt en mätmikrofon som går ner till 16Hz. Jag tror att man behöver komma ner till ca 8Hz för att kunna mäta helt rätt, dvs. ca 2 oktaver lägre än vad dom brukar mäta (32Hz) Jag har för mig att spektrumanalysaton jag refererar till klarar 6.2Hz och har även mick för den frekvensen men det blir dyra mickar när man kommer ner i frekvens. Jag tror knappast en Mobiltelefon klarar så låga frekvenser. Min 16Hz mick kostar inte så mycket runt 700:-

Krillew Krillew skrev:
Tack! Jag skall kolla rasperry Boom. Jag har köpt en mätmikrofon som går ner till 16Hz. Jag tror att man behöver komma ner till ca 8Hz för att kunna mäta helt rätt, dvs. ca 2 oktaver lägre än vad dom brukar mäta (32Hz) Jag har för mig att spektrumanalysaton jag refererar till klarar 6.2Hz och har även mick för den frekvensen men det blir dyra mickar när man kommer ner i frekvens. Jag tror knappast en Mobiltelefon klarar så låga frekvenser. Min 16Hz mick kostar inte så mycket runt 700:-
Boom har väldigt bra upptagning av låga frekvenser:

Grafer som visar akustiskt instrumentsvar för 'Boom' med amplitude och fas mot logaritmisk frekvens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns även att köpa en högtalare med mikrofon som släcker ut bastoner vid/nära högtalaren. Troligen mäter den ljudet som finns vid micken och motkopplar med högtalaren så det dämpas. Används i studios för att minska rummets inverkan (ekon). Men varför inte ställa en bredvid sin säng. Men lite dyr. Den borde kanske även dämpa snarkningar en del. :)

https://www.psiaudio.swiss/avaa-c20-active-bass-trap/

Illustration av en aktiv basfälla som dämpar lågfrekventa ljud i ett hörn av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Jag kollade data på boom.. tyvärr så tror jag att den har för dåligt frekvensområde, den bör nog kunna gå upp strax över 400Hz för att bli ett bra verktyg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.