Byggahus.se
Skovel inne i trumman sprucken. Något spänne eller någon knapp dankade till skoveln, som sprack lite. Nu river den kläderna lite.

Jag tänkte skära ut en bit från likadan skovel, från stans soptipp och KLISTRA DIT DEN.

Går detta, tror ni?

Det är en ganska glansig plast. Vilket klister biter?

Vilket slags klister skall jag ta? Det bör tåla +90°.

För man vill ju undvika att köpa reservdel och riva hela maskinen. Och köpa helt ny tvättmaskin, bara för en såhär lite sak…njä…

Klart tacksam för svar*
:)
Janis@lettiska.se

• Skovel i tvättmaskin trasig.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant skulle jag fylla det med spoxispackel, det lär bli en kaka som är större på insidan så den inte trillar ut.

• Gilla
janisvikmanis
  • Laddar…
G gusvo085 skrev:
Spontant skulle jag fylla det med spoxispackel, det lär bli en kaka som är större på insidan så den inte trillar ut.
Vart kan man köpa sådant spackel?

J janisvikmanis skrev:
Vart kan man köpa sådant spackel?
Jag fick ett bättre förslag nyss. Ta plastbit och med rostfri skruv, skruva dit den. Strunta i lim.

byt hela valken så du är säker på att tvättgodset inte blir skadat
80-200.- beroende på modell

• Gilla
magnu
  • Laddar…
electroluxaren electroluxaren skrev:
byt hela valken så du är säker på att tvättgodset inte blir skadat
80-200.- beroende på modell
Ha, ha, ha...vilka lustiga ord man hittat på! ”valk”. Jag hade sagt ”skovel”, jag.

Jo. Man får klippa till en plastbit, fila, borra och dra i några försänkta och rostfria plåtskruvar. Ifall man skall reparera något själv.

Enklare är nog att vara plast-klipps-montör...och skaffa ny valk. Så valken inte ger valkar i händerna!
Kompisen retade lätt på detta YouTube-klipp:
Tjång-klick och bort med den gamla. Och klack, dit med den nya.

Biltema har epoxy. Skruv skulle jag inte ta! Lätt att tvätten fastnar i den. Om ni valken är så billig så byt!

• Gilla
janisvikmanis
  • Laddar…
G gusvo085 skrev:
Biltema har epoxy. Skruv skulle jag inte ta! Lätt att tvätten fastnar i den. Om ni valken är så billig så byt!
Försänkta skruvar, i så fall. Lite djupare borrat i biten man sätter på. Det skall alltså vara lite mera gods i nya plastbiten. Men enklare är ju, en ny skovel…eller vad den kallar sig. Jag kollar imorgon, vad dylik kostar. Kring 200 gissar jag.

MultiMan
Jag hade smält fast en ny plastbit med lödkolv eller liknande. Förutsätter ju dock att plasten har rätt egenskaper.

• Gilla
janisvikmanis
  • Laddar…
Men om det inte är en termoplast då?
I stället för att lägga dit ytterligare fel kan man ju likagärna behålla det ursprungliga felet för tvättgodset k9mmer att skadas hur eller hur.

MultiMan
Som jag skrev, det förutsätter rätt egenskaper. Med lödkolv kan man smälta ytan helt jämn, inga kanter. Dock är ju givetvis ny valk det bästa!

• Gilla
janisvikmanis
  • Laddar…
J janisvikmanis skrev:
Jag tänkte skära ut en bit från likadan skovel, från stans soptipp och KLISTRA DIT DEN.
Om du nu har tillgång till en likadan, varför inte byta ut den trasiga mot den likadana? Eller missförstår jag?

• Gilla
least och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om du nu har tillgång till en likadan, varför inte byta ut den trasiga mot den likadana? Eller missförstår jag?
Har icke likadan…ännu. Köper ny, om den ligger kring 200 kr. Annars tar jag väl plastbit jag med försänkta skruvar, skruvar dit. Man får väl fila kanter runda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.