Byggahus.se
Hej,

Vi har länge funderat på en säng med följande sänggavel :

kongsfjord-kontinentalsang-gra__0567719_PH147216_S4.JPG
kongsfjord-kontinentalsang-gra__0567718_PH147219_S4.JPG
kongsfjord-kontinentalsang-gra__0567726_PH147217_S4.JPG

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S19186786/

Problemet är att vi idag endast har resårbottnar som dessutom inte är merän 30 cm höga. En tanke var att köpa till ESPVÄR(20 cm hög) som vi ser som botten på bilden ovan vilket gör att vi hamnar på en total höjd 20+30+10(ben) + 5(bäddmadrass) = 65 cm vilket låter okay. Problemet är bara att IKEA rekommenderar inte att lägga resårbotten ovanpå ESPVÄR då det blir ostabilt. Min tanke är att det borde gå att få till med några stag på insidan av hörnen som man monterar i ESPVÅR och som håller resårbottnarna på plats ovanpå?

Vad tror nu?

Vi inser ju att vi kommer byta ut resårbotten inom något år och vi har egentligen redan tittat ut en som heter IKEA STAVANGER, problemet är att denna madrass är hela 42 cm vilket betyder att sängen med ovannämna konstruktion blir 20+42+10+5 = 77 cm vilket låter på tok för högt!? Alternativet är att skippa ESPVÄR vilket gör att vi kommer ner till 57 cm höjd men då är frågan hur man ska fästa gaveln?

Anledningen att vi inte köper en kontinetal säng rakt upp och ner är för att vi har en uppfattning om att resårbotten är en bättre lösning. Dessutom har vi redan provat ut det IKEA har att erbjuda och där har STAVANGER stått ut.

https://www.ikea.com/se/sv/assembly...lsanggavel-med-kladslar__AA-2019663-1_pub.pdf

Där är ju monteringsanvisningen för själva sänggaveln ...
Verkar ju inte som att den är gjord för att monteras på något annat än just de "bottnarna" som hör till ...

EDIT: Å andra sidan är den ju dela i "två delar" och den undre borde väl i teorin att gå att skruva direkt i en resårbotten? Om man inte är rädd om den ..

• ikea.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har tänkt i precis samma banor som dig, men det är en risk att börja skruva in i en resårbotten, särskilt om den är dyr som i detta fallet. Dessutom kan det vara så att resårbotten endast är trä ram som är 10 cm hög eller något.

0605829_PE681886_S5.JPG

En annan tanke är att helt enkelt bygga en ram runt resårmadrasserna som är lika höga som ESPVÄR. Det innebär dock att ramen kommer vara något bredare än själva huvudgaveln. Man hade då kunnat göra så att skenorna som resårmadrasserna vilar på går att flytta i höjdled om man skulle få för sig att använda sina egna lägre resårbottnar till början.

Vi byggde en egen, den satte vi med vagnsbult

Då måste ni ha borrat i resårbottnarna? Eller hur fäste ni det?

C
Många av dessa gavlar är "fristående" med egna ben. Du torde ju kunna göra samma sak här. Sätt ben på den nedre lådan, och om du vill att det skall sitta ihop ordentligt utan att göra åverkan på madrasserna, köp några tvingar och dra ihop det med.

S snowjim skrev:
Då måste ni ha borrat i resårbottnarna? Eller hur fäste ni det?
Det finns ju en träram längst ner, denna borrade vi ett hål i och drog igenom bulten

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
H
Hej!

Måste ni skruva fast den? Vår gavel sitter ej fastskruvad utan endast fastklämd mellan vägg och säng och den står väldigt stadigt och stabilt.
Eller ni kanske skall ha sängen fristående i rummet?

Mvh

C cpalm skrev:
Många av dessa gavlar är "fristående" med egna ben. Du torde ju kunna göra samma sak här. Sätt ben på den nedre lådan, och om du vill att det skall sitta ihop ordentligt utan att göra åverkan på madrasserna, köp några tvingar och dra ihop det med.
Det är en intressant idé, frågan är bara om det kanske blir svårt att få dit tvingar när sängen står endast 10 cm från golvet. Visst, man kan säkert palla upp sängen på något vis.

slaskman slaskman skrev:
Det finns ju en träram längst ner, denna borrade vi ett hål i och drog igenom bulten
Ja, jag funderade på detta med, det gäller dock veta att det är säkert att dra igenom en skruv just där, det blir svårt om sängen inte är ihålig längst ner dock.

Sen är ju frågan vad som händer med garantin på resårbottnarna?

H husdrommaren skrev:
Hej!

Måste ni skruva fast den? Vår gavel sitter ej fastskruvad utan endast fastklämd mellan vägg och säng och den står väldigt stadigt och stabilt.
Eller ni kanske skall ha sängen fristående i rummet?

Mvh
Tanken är att sängen ska stå in till väggen men jag tyckte mig läsa på flera ställen att man fick räkna med att sängen gled ifrån huvudgaveln om man inte fäster ihop dem!?

Hur får ni resårbottnarna att stanna på plats? Ni kanske har en kontinental säng? De väger säkert en hel del mer. Vi har ju bara resårbotten med 4 ben.

C
S snowjim skrev:
Det är en intressant idé, frågan är bara om det kanske blir svårt att få dit tvingar när sängen står endast 10 cm från golvet.
Nej, varför det? 3 cm torde räcka utmärkt för en normal liten skruvtving. Köper du en sådan här räcker det med några millimeter:
200_365.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
H
Under de snart 3 åren som vi har haft denna gavel så har det aldrig glidit isär för oss men ja vi har en tämligen tung säng (tempur) så det kanske är det som gör det.
Men jag hade nog prövat först om det funkat utan att skruva ihop och om inte så kanske det går att fästa gaveln i väggen istället för att fästa den i sängen?

Mvh

Tillägg: Såg inlägget med skruvtvingen nu, det verkade ju smart och lätt.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Hej, Tack för lösningen med tvingar! Jag hade 2 st 300 mm hängande i städskåpet. Det tog 2 - 3 minuter så kunde jag stryka den punkten från listan och jag slapp borra i mina nya möbler!

/adam kärrtorp

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.