Byggahus.se
Hej,
Vi bor i ett hus med en stor tomt som gränsar till en vältrafikerad riksväg. Större delen av tomten är plan, men på slutet mot vägen sluttar det utför. I slänten växer det mycket träd och buskar, främst lövträd. Man skymtar dock bilarna något mellan träden och buskarna. Saken är den att om vi tar bort en stor del av denna växlighet skulle vi få en rätt vacker utsikt över åkrar och skogar på andra sidan vägen. Dock undrar vi om också ljudnivån från vägen samtidigt ökar märkbart?
Är det någon därute som har erfarenhet av något liknande?

BirgitS
Träd och buskar dämpar en hel del ljud under den tid av året som de är gröna. Så hur är ljudnivån under vintern och början av våren när det inte finns någon snö och inga löv?

Träd och vegetation dämpar tyvärr inte trafikbuller, snarare tvärtom, tänk dig ett skogsbryn med kala stammar nedtill, ljudet reflekteras otroligt bra.
Däremot kan löv ha en maskerande effekt på däcksbuller.

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Jo träd dämpar definitivt. Men det är ingen stor effekt.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Precis bakom en tätvuxen häck kan man mäta en dämpning främst i det högre frevensområdet. Ju längre bort från häcken sändaren / mottagaren befinner sig desta sämre blir dämpningen. De lägsta frekvenser dämpas inget alls. I TS beskrivna fall, med nivåskillnad inräknad kommer dämpningen bli försumbar.

Du kan ta bort träden utan problem. Sen kanske en bullerskärm hade varit en idé närmast vägen?

BirgitS
Jag växte upp i ett hus som gränsade till en väg som med tiden blev rätt trafikerad och jag upplevde en ljudskillnad mellan vinter och sommar. Det var en blandning av buskar och mindre träd mot vägen, och man kunde skymta bilarna men inte direkt se dem så som TS skriver.

Nog skiljer det på fler sätt. Dubbdäck låter mer än sommardäck, en stor snövall vid vägen fungerar som bullerskärm etc. Man får nog mäta under lång tid för att få en säker slutsats

Mikael_L
Jag tror att växtligheten dämpar en del, dvs det blir lite mer bullrigt om träd och buskar tas bort.

Dock tror jag att ifall ni fäller alla träd och istället planterar någon slags låg och tät häck, som är tät och/eller grön året om så kan det bli en vinst på bullerdämpningsområdet.

Det mesta bullret från en väg kommer från låg höjd, under vintertid brukar buller från dubbdäcken dominera.
På sommartid är det däcksljud och ljud från avgassystem som troligen dominerar ifrån personbilar och motorcyklar.
Så kan du få till en buskrad/häck som skymmer den nedre delen av bilarna så blir det så bra som det kan bli med växtlighet som bullerdämpare.
Lite halvglest stående träd som har stammar, inte grenar och löv/barr ända ner till mark lär knappast vara bättre en buskar/häck.

edit:
Är sluttningen ner mot vägen och dess krön såpass högt att bilarna till stor del ändå är skymda redan av marken så tror jag att vegetationen där bidrar ganska marginellt till bullerdämpning.
För egentligen är det nog mest direktljud som du kan räkna med att bekämpa, dvs de bullerkällor du ser.

Är växtligheten nära ljudkällan så dämpar det säkert, ju längre från så dämpar den desto mindre

• Gilla
Masthugg
  • Laddar…
Tack för alla synpunkter. Vi har inte tänkt på att det är någon större skillnad mellan vinter och sommar, det är ju också som någon skrev andra faktorer (dubbdäck, snö) som kan tänkas spela in. Provade i dag att lyssna något utanför tomten där det faktiskt är en liten glänta och märker ingen direkt skillnad. Samtidigt bullrar ju alla fordon olika mycket så det är svårt att jämföra rakt av utan att ha tillgång till mätutrustning som kan mäta på två ställen samtidigt. Det blir nog så att vi tar ner litet grann av vegetationen och ser hur vi upplever det och sedan kanske litet till osv.

Än en gång tack för alla svar!

• Gilla
Jn1984
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.