Byggahus.se
Och jag tycker att ta över en icke betald "vara" liknar att ta emot tjuvgods.

• Gilla
  • Arg
Bangan och 2 till
  • Laddar…
Är nog därför som några av oss anser att avtalet för installation är det som måste granskas, annars blir det mycket tyckande ;)

E elmont skrev:
Och jag tycker att ta över en icke betald "vara" liknar att ta emot tjuvgods.
Varan ÄR betald!

Att nätägaren inte kollade soliditet och resultat när de ingick ett avtal med ett annat bolag kan inte belasta nästa fastighetsägare.
Nätägaren hade möjligen kunnat hoppas på högre prioritering av sin fordran på konkursboet.

Hur vet du det? Har du någon information som inte jag har?

Ymer Ymer skrev:
Varan ÄR betald!

Att nätägaren inte kollade soliditet och resultat när de ingick ett avtal med ett annat bolag kan inte belasta nästa fastighetsägare.
Vad säger avtalet om när varan anses som levererad? Bara för att något just nu idag fungerar perfekt behöver inte betyda att leveransen är färdig och driftsatt, utan blir driftsatt och levererad "officiellt" när betalning har erhållits.
När det gäller IT/Telekomtjänster kan det förekomma, dvs leverans görs och funktion erhålls men kan sedan stängas av om betalning uteblir.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vad säger avtalet om när varan anses som levererad? Bara för att något just nu idag fungerar perfekt behöver inte betyda att leveransen är färdig och driftsatt, utan blir driftsatt och levererad "officiellt" när betalning har erhållits.
Den delen håller jag med om. Det skulle kunna vara någon ovanlig ordalydelse i avtalet. Men om nästa fastighetsägare kan nyttja fibern i två år (samt att en operatör kan leverera sin tjänst) har jag väldigt svårt att tro att nätägaren kan driva det spåret.

• Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
@Kipa: Jag tror den bästa vägen framåt för dig är att läsa avtalet du tecknat med ägaren av fibernätet.

För du har väl tecknat ett eget avtal med dem? På vilka grunder har de rätt att säga upp tjänsten? Du har väl betalt den månadsavgift som anges i avtalet, så har de några andra rättigheter att säga upp avtalet, annars är det ju kontraktsbrott att inte leverera tjänsten.

Vad den förra ägaren eller AB:t hade för avtal har du inte med att göra.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
A
E elmont skrev:
Hur vet du det? Har du någon information som inte jag har?
Ymer refererar till att företaget som fiberägaren hade fordran mot har gått i konkurs och konkursen är avslutad. Om detta är fallet och beroende på hur avtalet såg ut kan det bli likställt med att fordringen är "hanterad". Tyvärr innebar det i detta fallet att ingen ersättning utgick men det innebär också att fiberägaren inte kan kräva någon annan på ersättningen.

Märk väl att nu pratar vi om installationen, inte om någon månadskostnad!

• Gilla
scim
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Ymer refererar till att företaget som fiberägaren hade fordran mot har gått i konkurs och konkursen är avslutad. Om detta är fallet och beroende på hur avtalet såg ut kan det bli likställt med att fordringen är "hanterad". Tyvärr innebar det i detta fallet att ingen ersättning utgick men det innebär också att fiberägaren inte kan kräva någon annan på ersättningen.

Märk väl att nu pratar vi om installationen, inte om någon månadskostnad!
Fiberägaren har väl inte krävt någon annan på ersättning för installationen? Däremot så har de stängt av tjänsten då de inte har fått betalt för den, vilket verkar rimligt.

S Strontus skrev:
Fiberägaren har väl inte krävt någon annan på ersättning för installationen? Däremot så har de stängt av tjänsten då de inte har fått betalt för den, vilket verkar rimligt.
Om det var TS som tecknade avtalet om inkoppling och sen inte betalade det, så hade jag hållit med dig. Men nu har fiberägaren gått med på att teckna ett nytt avtal med TS om uppkoppling till fastigheten, där borde TS ansvar begränsas till att betala de kostnader som avtalats mellan honom och fiberägaren.

• Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Om nu TS inte betalat månadsavgiften så ska han naturligtvis stängas av. Som jag förstod det så har nätägaren försökt få en inkopplingsavgift av TS.

L Lidd skrev:
Om det var TS som tecknade avtalet om inkoppling och sen inte betalade det, så hade jag hållit med dig. Men nu har fiberägaren gått med på att teckna ett nytt avtal med TS om uppkoppling till fastigheten, där borde TS ansvar begränsas till att betala de kostnader som avtalats mellan honom och fiberägaren.
Absolut. Men TS har väl inte fått krav på några andra kostnader? Fiberägaren vill ha betalt för installationen för att koppla in tjänsten igen.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
På vilket vis?
Det är väl rätt få ställen där ingen annan *får* dra fiber där någon annan redan har installerat?
Här finns det två olika konkurrerande stadsnät som erbjuder installation (med olika priser och prismodeller) utöver det finns det även installationer av Telia, Tele2 etc, för vissa hyreshus och företag.
På samma vis som att du inte skulle betala förbytterligare en elledning även om det va möjligts betalar du inte för ytterligare en fiber. De får monopol på sitt nät. Dessutom finns det gott om områden där det inte finns något akternativ. Det finns ingen ekonomin att gräva ett nytt när där det redan finns ett.

L Lidd skrev:
@Kipa: Jag tror den bästa vägen framåt för dig är att läsa avtalet du tecknat med ägaren av fibernätet.

För du har väl tecknat ett eget avtal med dem? På vilka grunder har de rätt att säga upp tjänsten? Du har väl betalt den månadsavgift som anges i avtalet, så har de några andra rättigheter att säga upp avtalet, annars är det ju kontraktsbrott att inte leverera tjänsten.

Vad den förra ägaren eller AB:t hade för avtal har du inte med att göra.
Nej jag tecknar inget avtal med nätägaren. Man lever upp till sin del av avtalet genom att hela tiden nyttja ett abonnemang genom en tjänsteleverantör, i mitt fall Bahnhof, det är där jag blir kund och det är dem som betalar nätavgiften till nätägaren.

Kruxet här är att den andra delen man måste leva upp till är att betala engångsavgiften för installationen vilket då inte gjorts. Jag är dock inne på spåret som nämnts att den bör vara betal genom konkursen hos beställaren.
Oavsett vad ska nätleverantören skicka mig kontraktet och de allmänna villkor som gäller, det är som också sagts här annorlunda mot de som ligger tillgängliga online då det är villkor näringsidkare emellan.

Eller ja jag antar att det är därför jag inte kunde få dem på en gång, skickar de mig villkoren för privatkunder blir det ju ännu mer intressant. :)

Nu har jag inte orkat läsa hela tråden men den som beställt installationen är den som ingått avtal och är betalninsskyldig.
Fordringen kan inte överföras till fastigheten så ingen kan kräva att du tar över avtalet på installationen!
Dock kan ju de som installerat och har fordringen då komma och avinstallera eller ta tillbaka utrustning som bevisligen är deras egendom (alltså inte betald av tidigare ägare).
Har de gått KK kan de ju inte göra det så installationen kommer då att knappast att ingå som tillgång i konkursen och blir därför orörd.

Jag har svårt att tro att tjänsteleverantören skulle lyckas driva in skulden från dig, eller kunna tvinga dig till en ny installationsavgift utan att faktiskt installera om.
Det borde ju även vara i deras intresse att du fortsätter betala för tjänsten istället.
Man kan även hävda att om du haft tjänsterna i 2 år har tjänsteleverantören sett din fastighet som "ansluten" och kan då inte tvinga fram en ny installation.

• Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.