Byggahus.se
Är inte det här ett i-lands problem ? Även om det nu ligger lite vatten där så torkar det ju bort ganska fort när det har slutat regna. Det gör det på vår uteplats iallafall.

• Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
M
S Stefan1972 skrev:
Är inte det här ett i-lands problem ? Även om det nu ligger lite vatten där så torkar det ju bort ganska fort när det har slutat regna. Det gör det på vår uteplats iallafall.
Jag har laggt ungefär 130m2 trall runt mitt hus. Att vrida och vända på plankorna har jag aldrig ägnat en tanke på. Precis som du skriver, när det regnat så tar det nån timme så har det torkat upp. Skitet blir det oavsätt vilken sida man har uppåt, det löser man med grönsåpa på våren.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag la trall åt en golvslipare en gång. 195x45. Drog ner skruven 20mm på hans begäran. Sedan slipade han till allt med sin maskin när han kände att det var dags.

Vart en bra känsla i verandan...

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
B
Gäller att efterdra löpande... insåg att det skulle jag gjort tidigare när det började torka...

F
B Boan skrev:
Gäller att efterdra löpande... insåg att det skulle jag gjort tidigare när det började torka...
Det finns väl ingen som går och efterdrar sin trall?

Jodå, när virket torkat är det ingen dum ide alls :)

B
jag ångrar att jag inte dragit det löpande, mycket tidigare än nu (la trallen i september förra året), då hade brädorna inte böjt sig så mycket utan hållts nere.

blev brutal skillnad, jag ska dra alla skruv... på vissa gör det 2mm

Jag är skaparen av tråden som hänvisas till i första inlägget och vad jag förstår så är det något man får räkna med. Vill man ha det plant så hyr man väl en golvslip och går över golvet då. Vill dock till att skruvarna sitter en bit ner då :)

Antar att man även kan prova vända på dem men risken är stor att det är samma visa efter något år.

Förövrigt så har jag fått efterdra mina skruvar, en hel del stack upp en bit. Ingen aning om det är förra ägaren som gjorde något fel vid bygget eller om brädorna krympt en aning.

M
Man ska inte behöva efterdra trallskruv, då har man gjort fel från början, dvs. dragit ned dom för dåligt. Har man sedan kört med A4 syrafasta skruv så blir dom som tuggummi om man ska efterdra dom när dom "växt fast" i det krympta virket.

Skruvarna ska ju dras ner tills skallen precis går ner i trät och lite till. När trallen sen torkar är det ju inte alls konstigt om det sticker upp nån skruvskalle.

M
Då har man dragit ned dom för lite från början. Jag har tappat räkningen på hur många altaner jag har byggt, har själv 130m2 pooldäck, och jag har inte behövt efterdra en enda skruv. Har 28-trall, skruvat med 75mm A4 syrafasta skruv.

Det kan vara så RF skruven är det som gör tricket eftersom den är mer seg. Jag ångrar att jag inte körde på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.