8 598 läst · 11 svar
9k läst
11 svar
Erfarenheter Linisolering
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Nacka byggnadsvård säljer linisoleringsskivor. Undrar om nån här inne har använt dessa eller liknande linisolerskivor och vill delge lite erfarenheter...
Tänkte isolera kattvind med dessa enligt följande...
Luftspaltsläkt - med kontroll att det tar sig upp till stora vinden med sina vältilltagna luftuttag
Masonit (board, olje)
Regel och isolerskivor mellan
Vindpapp
Spont
Tänkte isolera kattvind med dessa enligt följande...
Luftspaltsläkt - med kontroll att det tar sig upp till stora vinden med sina vältilltagna luftuttag
Masonit (board, olje)
Regel och isolerskivor mellan
Vindpapp
Spont
Jag har isolerat en hel del med linull. Inte från Nacka men jag har tittat på deras och det verkar vara nästan samma.
Några erfarenheter:
1) De flexar inte lika bra i bredd som "vanlig" isolering, så man måste vara noga när man sätter reglar så att det inte blir nåt glapp.
2) Det är otroligt svårt att skära dem med kniv, även om den första eller andra gången är ok så slits eggen på kniven ner på noll-tid. Bästa är att använda en vinkelslip... Då går det fort och lätt och blir fina snitt.
3) Lägga in VP-rör i isolering är bra mycket jobbigare än normalt eftersom materialet inte flexar utan är mer kompakt.
Jag har annars samma uppbyggnad som du på min kattvind och det har funkat bra än så länge...
Några erfarenheter:
1) De flexar inte lika bra i bredd som "vanlig" isolering, så man måste vara noga när man sätter reglar så att det inte blir nåt glapp.
2) Det är otroligt svårt att skära dem med kniv, även om den första eller andra gången är ok så slits eggen på kniven ner på noll-tid. Bästa är att använda en vinkelslip... Då går det fort och lätt och blir fina snitt.
3) Lägga in VP-rör i isolering är bra mycket jobbigare än normalt eftersom materialet inte flexar utan är mer kompakt.
Jag har annars samma uppbyggnad som du på min kattvind och det har funkat bra än så länge...
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Tack för snabbresponsen...
Var köpte du dina skivor?
Var köpte du dina skivor?
http://www.swefab.se/index.htmAnders_Roslagen skrev:
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Vågar man fråga om pris?
Jag kapade mina med fogsvans och tyckte att det gick finfint, så länge de ligger stadigt mellan två bord/bockar etc. Ett plus var att det knappt blev något spill, det går att dreva med de rester som blir. Större plus för att isoleringen varken kliar eller irriterar luftrören. Minus för att frakten till Gotland kostade över 3 000 kr, när isoleringen kostade ca 13 000.
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Efter att ha kikat runt lite så blir det i första hand cellulosaskivor. Får se hur dessa är och meddelar senare, skall ha ett gäng kvadratmetrar till helgen.
Medlem
· Västra Götaland
· 132 inlägg
Vi har använt de mjuka linullsskivorna från Claessons Trätjära. De flexar bra och det är trevligt att materialet inte kliar som glasull.
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
cellulosan var bra att jobba med. Kliar inte det minsta, man kan nog sova på dem ;o)
Gammal tråd men känner att jag måste ge en liten varning för att skära linisolering med vinkelslip, igår märkte jag att det började ryka precis efter att jag kapat en skiva och det blev glöder på flera ställen och att jag hade tvärdrag genom huset ökade på förloppet. Gick relativt lätt att släcka genom att trampa en stund på det, men frågan är vad som hänt om jag inte sett rök eller glöd och snabbt sätt upp skivan på väggen? kunde legat där o pyrt ett tag innan det tagit fyr ordentligt
Har gjort lite tester nu och det verkar vara när man har en bräda under och skär emot som det blir friktion och tar fyr.
Så var uppmärksamma när ni skär med vinkelslipen.
Har gjort lite tester nu och det verkar vara när man har en bräda under och skär emot som det blir friktion och tar fyr.
Så var uppmärksamma när ni skär med vinkelslipen.
Liknande trådar
-
Erfarenheter av att måla på kakel?
Färg, Måla & Tapetsera -
Erfarenheter av Laufen toalett
Vatten & Avlopp -
Tilläggsisolering garageport hörmann LPU 42, problem med kondens. Finns det någon som har erfarenheter?
Isolering -
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Övrigt Off Topic -
Erfarenheter från Cellulosa, linisoleringen och liknade alternativ i skivformat?
Isolering