5 630 läst · 33 svar
6k läst
33 svar
Markskyddsrör precis under gräsmatta
Där jag bor är det vanligt att de som förlägger fiberslang lägger skyddsrör när de gräver/borrar under vägarna, det mest lämpliga vore att då använda grönstripad PE-slang, tyvärr gör de inte det :@ De tar billigast möjliga - Blå slang.
Jag anser att det är nackskott på att förlägga andra saker i rören än för vad de är avsedda för. Med största sannolikhet är det inte den som grävde ner slangen som hittar den om 20 år.
Yrkesmän har inga problem att gå till närmsta grossist och beställa slang med rätt färg, det är dock svårare för oss privatpersoner. Skulle vi gå till valfri grossist och lyckas få dem att sälja rätt slang till oss skulle vi få betala ett hutlös pris.
Min fiberslang (på min egna tomt) la jag i en blåstripad 32mm PEM-slang för lite extra skydd, för att vara tydlig att det inte är en vattenslang sprayade jag den med grön färg och la dessutom ett grönt sökband avsett för fiber ovanför. Det är inte helt enligt branschstandard, men det bästa jag kunde komma på till en rimlig peng.
Jag anser att det är nackskott på att förlägga andra saker i rören än för vad de är avsedda för. Med största sannolikhet är det inte den som grävde ner slangen som hittar den om 20 år.
Yrkesmän har inga problem att gå till närmsta grossist och beställa slang med rätt färg, det är dock svårare för oss privatpersoner. Skulle vi gå till valfri grossist och lyckas få dem att sälja rätt slang till oss skulle vi få betala ett hutlös pris.
Min fiberslang (på min egna tomt) la jag i en blåstripad 32mm PEM-slang för lite extra skydd, för att vara tydlig att det inte är en vattenslang sprayade jag den med grön färg och la dessutom ett grönt sökband avsett för fiber ovanför. Det är inte helt enligt branschstandard, men det bästa jag kunde komma på till en rimlig peng.
Renoverare
· Kalmar
· 2 724 inlägg

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör som är märkta SRE-P är samma som vattenslang som har märkningen SDR11 (förhållande mellan väggtjocklek och rördimension) fast med annan färg på stripen. http://www.pipelife.se/se/product_database.php?pid=266Andreas_kalmar skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 2 724 inlägg
Jo fast enligt ebr ska det stå SRE-P och kraftkabel på röret om man ska följa standarden