Byggahus.se
Jag sänder med bild så det är lättare förstå. Nu ska den " galvade" plåten behandlas så det inte regnar in. Silikon i hål för att sedan köra med högtryckstvätt och något surreglerande medel eller något som kan fungera bättre? Efter det ska det på färg som skyddar. Vad tror ni om det?
Baksida.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ha förbiseende med skräpet vid köksentrén. Borta nu.

Hur gammal är plåten?
Hur ser det ut vid skruv/spikhålen?
Är det skruvat/spikat i ränndalarna eller på topparna? Om det är på topparna, som man gjorde förr, så är troligen hålen utvidgade, vilket ger läckage. Numera spikar man i ränndalarna.
Hur är skicket på packningarna?
Hur ser det ut i skarvarna?
Vad är det för lutning på taket? Om den är för låg rinner vattnet "runt kanten" i änden, vilket ger intryck av läckage. Man får även problem med kondens.

Med tanke på hur huset ser ut gissar jag att plåten om den är jämnårig med huset är dags att byta ut, lite beroende på svaren på mina frågor ovan. Om inte annat byta ut samtliga skruv/spik så att du får nya packningar på plats. I samband med det även täta skarvarna.

Kladda på silikon kan fungera som räddningsplanka ett par år om ekonomin är tight, det är ju rörligt, så att det funkar med plåtens rörelser.

Vårt hus har galvad korrugerad plåt som orginal och "gubbarna på gatan", som bott här sedan husen byggdes 1970-71 påstår att taket klarar sig 20 år till om man underhåller och målar regelbundet. Det kräver dock att detta underhåll görs var tionde år, och det har ingen gjort ännu. Vi som är yngre har bytt våra tak, de gamla håller fortfarande på att leta efter någon plåtslagare som vill åta sig arbetet, men det visar sig kosta lika mycket som att byta taket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.