Byggahus.se
Hej alla ni. En liten undran.

Jag har en krypgrund som jag grävde ur för några år sedan. Jag fyllde på med kapillärbrytande material och plastade. Samtidigt värmeisolerade jag runt om med 100 mm Isodrän under mark och 100mm putsad cellplast ovan mark. Samtliga luftintag är igenbommade och en luftavfuktare är installerad.

Idag mäter jag RF med två klimatsensorer från Verisure. Båda dessa visar på goda fuktnivåer;
Mätare 1: 16,1°C och 64%RF
Mätare 2: 16,4 °C och 64,6% RF.

Nu till mina frågor.

1. Är det bra värden? Enligt vad jag läst så ska ovanstående siffror indikera på en torr krypgrund.
2. Även om värdena i luften är bra, finns det nu en ökad risk att fukt vandrar kapillärt genom grundmuren in i äldre byggnadsdelar? (Nyare konstruktion är byggda på syllpapp men äldre konstruktion, 1923 ligger dikt ann mot grundmuren.

Anledningen till att jag undrar är att jag upplever en tung unken/"fuktig" doft, (aningen avlopp), som jag inte kan placera som något bra. På övervåningen har jag inget vatten som går annat än en avluftning till VC-stammen på nedervåningen. finns allt vatten. Alla stammar nya och fina.

Jag får felsöka. Är det någon som har någon idé kring vad det kan vara?

url

Jag tycker det verkar vara bra värden.
Kan du ha en avluftning till avloppet eller något annat som luktar. Vattenlås som torkat?

O Otsef skrev:
Jag tycker det verkar vara bra värden.
Kan du ha en avluftning till avloppet eller något annat som luktar. Vattenlås som torkat?
Visst är det Otsef! Imorgon kryper jag ner i krypgrunden med en fuktmätare för at mätta syllen, bara för att vara säker. Hur so m helst är jag osäker på om det är avlopp som luktar... Mer en odefinierbar unken doft. som plötsligt dyker upp, främst i hallen men också i köket, (matdelen en bit bort från kökets avlopp), aldrig någon doft i badrummet.

Jag har nu undersökt min krypgrund. Känns behagligt, tort och fint, sett till att det handlar om en krypgrund. Det finns ett gäng gamla plinta där sandjord och gammal betong medför att fukt kan röra sig upp ur backen vilket jag säkert måste åtgärda inom något år. Gör jag det och plastar även dessa punkter lär jag sänka RF ytterligare några procent....

Även om doftkällan inte är krypgrunden så kvarstår det faktum att det stötvis luktar unket... Några förslag?

Nu ska jag svabba under alla köksbänkar och skåp för att utesluta ytterligare en källa till dålig lukt.

T TobiasGren skrev:
Jag har nu undersökt min krypgrund. Känns behagligt, tort och fint, sett till att det handlar om en krypgrund. Det finns ett gäng gamla plinta där sandjord och gammal betong medför att fukt kan röra sig upp ur backen vilket jag säkert måste åtgärda inom något år. Gör jag det och plastar även dessa punkter lär jag sänka RF ytterligare några procent....

Även om doftkällan inte är krypgrunden så kvarstår det faktum att det stötvis luktar unket... Några förslag?

Nu ska jag svabba under alla köksbänkar och skåp för att utesluta ytterligare en källa till dålig lukt.
Nu är jag ingen expert men har erfarenhet av unkna krypgrunder och fuktproblem, det kan ju vara så att den "buffrade" fukten i porösa material avges stötvis pga under/övertryck och din näsa fångar upp luftströmmen lite då & då.
Var det längesedan du installerade avfuktaren?
Vad är det för avfuktare?

/Niklas

Kanske en mus som har dött nånstans och ligger på jäsning?

• Gilla
Needas
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Nu är jag ingen expert men har erfarenhet av unkna krypgrunder och fuktproblem, det kan ju vara så att den "buffrade" fukten i porösa material avges stötvis pga under/övertryck och din näsa fångar upp luftströmmen lite då & då.
Var det längesedan du installerade avfuktaren?
Vad är det för avfuktare?

/Niklas
I krypgrunden luktar det bra. Och ett okey undertryck upprätthålls av min Acerec sorptionsavfuktare. Förvisso skulle jag kunna täcka backen med något ytterligare isolerande material, typ ”liggunderlag” över byggplasten... samt gräva bort gamla gjutna plintar som inte fyller någon funktion för att öka tätheten mot backen ytterligare. Avfuktaren har varit igång sedan 2014/15.

Några andra tankar... skulle dofter likt dessa kunna uppstå om diff. Spärr yttervägg är trasig/otät?

useless useless skrev:
Kanske en mus som har dött nånstans och ligger på jäsning?
Tack, jag har tänkt på döda djur men jag upplever lukten för diffus. Hade det varit något sött djur hade det luktat skarp sött. Kadaver doft tror jag inte på...

T TobiasGren skrev:
I krypgrunden luktar det bra. Och ett okey undertryck upprätthålls av min Acerec sorptionsavfuktare. Förvisso skulle jag kunna täcka backen med något ytterligare isolerande material, typ ”liggunderlag” över byggplasten... samt gräva bort gamla gjutna plintar som inte fyller någon funktion för att öka tätheten mot backen ytterligare. Avfuktaren har varit igång sedan 2014/15.

Några andra tankar... skulle dofter likt dessa kunna uppstå om diff. Spärr yttervägg är trasig/otät?
Vårt luktsinne är förhållandevis dåligt om man jämför med djur så det kan vara så att där alltid luktar men att din näsa vänjer sig efter en stund.
Kan också vara ett spräckt avloppsrör under mark om det finns!

Jag funderade bara lite på hur du placerat avfuktaren, kan det vara mer fukt på något annat ställe?
Acetec'en du har brukar jobba till 60% rel fuktighet men det krävs ju att du har rör då luften cirkulerar ordentligt.
Hur känns grunden när du tar på den?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.