22 968 läst · 16 svar
23k läst
16 svar
Någon som byggt stomrest med "Villa Varm"
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra Götaland
· 70 inlägg
Halli hallå!
Funderar starkt på att ta mig an ett stomrest bygge med företaget Villa Varm.
Eftersom vår ekonomi är begränsad så står det mellan Ä-hus eller ovan.
Bygger jag med VV så får jag platta på mark med golvvärme samt bygga efter egen skiss. (Ä-hus=krypgrund :-?).
Vet om att ett stomrest är ett stort projekt, men 6000kr/kvm är lockande!
Därför undrar jag om någon som byggt med VV kan ge mig lite mer "kött på benen"?
Funderar starkt på att ta mig an ett stomrest bygge med företaget Villa Varm.
Eftersom vår ekonomi är begränsad så står det mellan Ä-hus eller ovan.
Bygger jag med VV så får jag platta på mark med golvvärme samt bygga efter egen skiss. (Ä-hus=krypgrund :-?).
Vet om att ett stomrest är ett stort projekt, men 6000kr/kvm är lockande!
Därför undrar jag om någon som byggt med VV kan ge mig lite mer "kött på benen"?
hej Jonas!
Vi har en 1367 kvm råtomt som gränsar till stor seglingsbar insjö (35 mtr fr tomtgräns på villaväg).
vilket hus vi ska bygga för budget på ca 2,5 mkr inkl markarbete men exkl tomt vet vi ännu inte.
Men jag har talat med Villa Varms vd Håkan flera ggr per tel. Han inger förtroende och har tålamod.
Detta är som jag förstått Villa Varm:
Affärsidén är renodlad och konceptet verkar hålla. Man bygger bara stomrest men hjälper till med färdigställandet gm nogranna ritningar från bygglov till el och vvs. Anbudsunderlag verkar också utförliga.
Man verkar inte lova mer än man kan hålla vilket är en god egenskap när man ska göra sitt livs affär.
Man har Sveriges bästa ytterväggar avseende isolering - 40 cm tjocka varav 34 cm är isolering. Man har bra golv också - ett "flytande" golv med rejäl isolering mellan betongplattan och golvet i vilket man fräst ur kanaler för golvvärme.
Man har en mkt gedigen hemsida därtill.
Nu undrar jag om du kan bekräfta el dementera ovan, och gärna ge kommentarer.
mvh
thulebog
Vi har en 1367 kvm råtomt som gränsar till stor seglingsbar insjö (35 mtr fr tomtgräns på villaväg).
vilket hus vi ska bygga för budget på ca 2,5 mkr inkl markarbete men exkl tomt vet vi ännu inte.
Men jag har talat med Villa Varms vd Håkan flera ggr per tel. Han inger förtroende och har tålamod.
Affärsidén är renodlad och konceptet verkar hålla. Man bygger bara stomrest men hjälper till med färdigställandet gm nogranna ritningar från bygglov till el och vvs. Anbudsunderlag verkar också utförliga.
Man verkar inte lova mer än man kan hålla vilket är en god egenskap när man ska göra sitt livs affär.
Man har Sveriges bästa ytterväggar avseende isolering - 40 cm tjocka varav 34 cm är isolering. Man har bra golv också - ett "flytande" golv med rejäl isolering mellan betongplattan och golvet i vilket man fräst ur kanaler för golvvärme.
mvh
thulebog
Medlem
· Västra Götaland
· 70 inlägg
Fixare skrev:
Tjena Jonas,
*Vad hade du för kunskaper innan ditt bygge?
*Var du första-gångsbyggare?
*Är ritningarna enkla att följa för en första-gångsbyggare?
*Vad tyckte du vad det mest problematiska?
*Fungerade det med leveranserna av material?
*Finns det något negativt?
Flera frågor... flera svar...
Hej ByggareFred!
VV är nog ett bättre alt. då jag inte tror på krypgrund, iof billigare initialt men risk för fukt i torpagrund/krypgrund har väl alla läst om på forumet att det inte är bra. Sen måste man beakta VV grund idé, dom är de enda vad jag vet som tycker att golvvärme ovan är bra att ha med platonmatta och cellplast, hur bra blir det med när tjälen börjar att angripa grunden/plattan utvändigt. Dom säljer bara stommrest med det dom lev. alltså inga kök etc.. se hemsida. Börja med att räkna samma dessa saker som dom inte kan leverera för att få en så jämnlik kalkyl som möjligt. Dom har ingen säljrepresentation vilket är både bra och dåligt, inga provisar men heller ingen hjälp på nära håll då det ev. kommer att blåsa.
Lycka till!
VV är nog ett bättre alt. då jag inte tror på krypgrund, iof billigare initialt men risk för fukt i torpagrund/krypgrund har väl alla läst om på forumet att det inte är bra. Sen måste man beakta VV grund idé, dom är de enda vad jag vet som tycker att golvvärme ovan är bra att ha med platonmatta och cellplast, hur bra blir det med när tjälen börjar att angripa grunden/plattan utvändigt. Dom säljer bara stommrest med det dom lev. alltså inga kök etc.. se hemsida. Börja med att räkna samma dessa saker som dom inte kan leverera för att få en så jämnlik kalkyl som möjligt. Dom har ingen säljrepresentation vilket är både bra och dåligt, inga provisar men heller ingen hjälp på nära håll då det ev. kommer att blåsa.
Lycka till!
Hej på dig.
Mina kunskaper innan bygget är på hobbysnickar nivå, jag hade aldrig byggt hus innan.
Jag tycker att ritningarna var enkla, man fick med en blå mapp, i den så står det vad som skall göras och i vilken ordning de bör göras.
Det mest problematiska för vår del var att jag fick för mig att trilla ned från taket. Det är ingen bra ide
. I övrigt så har jag ett problem med att jag vill att allt ska gå fort. Ta ett djupt andetag och fundera en gång extra så att det blir rätt.
Leveranser o liknande funkade prickfritt, Håkan är en grymt bra kille att ha att göra med. Jag jobbar själv som säljare och han är verkligen en grymt bra säljare, lyssnar på kunden.
Jag har bara positiva kommentarer om Villa Varm.
Jonas
Mina kunskaper innan bygget är på hobbysnickar nivå, jag hade aldrig byggt hus innan.
Jag tycker att ritningarna var enkla, man fick med en blå mapp, i den så står det vad som skall göras och i vilken ordning de bör göras.
Det mest problematiska för vår del var att jag fick för mig att trilla ned från taket. Det är ingen bra ide
Leveranser o liknande funkade prickfritt, Håkan är en grymt bra kille att ha att göra med. Jag jobbar själv som säljare och han är verkligen en grymt bra säljare, lyssnar på kunden.
Jag har bara positiva kommentarer om Villa Varm.
Jonas
ByggareFred skrev:
Tjena moss
Du har fattat grejen. Villa Varm leverar huset och stomreser det åt dig, du måste tillhandahålla två man som hjälper till. Allt material till huset medföljer, dock ej el och vvs material. Vi valde dessutom bort köket, på Håkans inrådan.
De fixar alla ritningar och hjälper till med bygglovet.
Fördelen med att golvvärmen ligger på plattan istället för ingjuten i den, är att du får snabb justering av värmen, det blir också ett behagligt "gung" i golvet.
En av de saker som gjorde oss mest positiv till Håkan, Villa Varm var att han verkligen lyssnade. Vi ritade huset nästan helt själv men det var inga problem, de levererade huset precis som vi ville.
Jonas
Du har fattat grejen. Villa Varm leverar huset och stomreser det åt dig, du måste tillhandahålla två man som hjälper till. Allt material till huset medföljer, dock ej el och vvs material. Vi valde dessutom bort köket, på Håkans inrådan.
De fixar alla ritningar och hjälper till med bygglovet.
Fördelen med att golvvärmen ligger på plattan istället för ingjuten i den, är att du får snabb justering av värmen, det blir också ett behagligt "gung" i golvet.
En av de saker som gjorde oss mest positiv till Håkan, Villa Varm var att han verkligen lyssnade. Vi ritade huset nästan helt själv men det var inga problem, de levererade huset precis som vi ville.
Jonas
thulebog skrev:hej Jonas!
mvh
thulebog
Kök ingår inte. Inte heller vitvaror, kakel/klinker, uppvärmning (panna), grund, färdigställandeförsäkring eller byggfelsförsäkring. Allt enligt leveransbeskrivningen. I vårt fall hade även en mobilkran behövts och det ingår inte heller.Fixare skrev:
Vi var inne på VillaVarm ett tag och besökte t.o.m. ett VillaVarm-hus. Men när vi började räkna på det totala beloppet så blev det helt enkelt aldeles för dyrt.
Ber om ursäkt för att jag skrev att kök ingår. Men det gjorde det när vi köpte huset. Panna ingår inte men värmeväxlare ingår, och allt material till ventilation. När vårt hus kom så hade lastbilen en kran, det räckte för oss.
Villa Varm tillhör nog inte klassens billigaste hus, men med tanke på vilken isolering och därav den beräknat låga energiförbrukningen, och det faktum att du kan ändra på huset nästan hur du vill, gör att jag tycker det kan vara värt lite extra. Men allt hänger ju självklart ihop med vad man har råd med.
När det gäller kök o vitvaror så ingick det när vi skulle köpa huset, men Håkan avrådde oss att ta det, utan istället titta runt på egen hand. Som han sa, vi är expert på hus inte kök och vitvaror, där finns det andra som är bättre.
Jag kan dock säga att det är svårt att få en huslevernatör som är mer tillmötesgående än Håkan.
Villa Varm tillhör nog inte klassens billigaste hus, men med tanke på vilken isolering och därav den beräknat låga energiförbrukningen, och det faktum att du kan ändra på huset nästan hur du vill, gör att jag tycker det kan vara värt lite extra. Men allt hänger ju självklart ihop med vad man har råd med.
När det gäller kök o vitvaror så ingick det när vi skulle köpa huset, men Håkan avrådde oss att ta det, utan istället titta runt på egen hand. Som han sa, vi är expert på hus inte kök och vitvaror, där finns det andra som är bättre.
Jag kan dock säga att det är svårt att få en huslevernatör som är mer tillmötesgående än Håkan.
Stämmer säkert in på de flesta hustillverkare. Fördelen med att köpa köket via hustillverkaren brukar dock vara att de har bra rabatter och kan lämna ett bra pris. I vårt fall betalade vi 65% av listpriset om jag inte minns fel.Fixare skrev:
Men är inte ekonomin ett problem så är det bästa naturligtvis att kunna välja kök, vitvaror m.m. helt fritt utan att vara bunden till hustillverkarens märke.
Det är sant att de har rabatter, men oftast är det bara ett basic kök som ingår. Ska man lägga till så brukar det bli dyrt och dessutom så är man låst till den köksleverantören. Vi valde bort Ballingslöv som skulle vara med och valde ett IKEA, mindre än halva priset och lika fint. 
För oss var det inte så. Fick denna rabattsats även på kökstillvalen (utom på skivorna). Hade i stort sett inte tjänat något på att byta ut Ballingslöv mot IKEA.Fixare skrev:
Medlem
· västra götaland
· 34 inlägg
Ni som har byggt med Villa Varm, vad hamnar ni på för pris i slutändan? Nu menar jag utan markarbete, vatten, avlopp, försäkring, lagfart, nybyggnadskarta mm, men med grund, kök, kakel, klinkers, färg, tapeter, vvs, el mm.
Dvs vad blir det för pris för själva huset?
Dvs vad blir det för pris för själva huset?
Ja det skulle vara intressant att veta..JohanochCissi skrev:
Berätta gärna t.ex vilket kök som valts, kakel/klinkers pris (går ju köpa ett kök för en halv mille oxå)
Har en kompis vars hus brann förra helgen o nu funderar han på vad han ska välja för hus nu, Kravet är att huset ska vara energisnålt o ha 4 sovrum (2 vuxna 3 barn) med en storlek på ca 200-230 m2 i 2 plan el 1 3/4.. Försäkringsbolaget nämde summan 1,7 mille i ersättning men skulle återkomma med exakta summan runt nyår o dom skulle få välja fritt vilket hus dom ville ha.. Kompisen är byggare (murare) o han har 2 svågrar som är snickare så att köpa ett stomrest bör vara fördelaktigt för dom..
Det blir även jordvärme då han äger en stor åker i anslutning till huset med lerjord o att sambon varit med om 2 husbränder nu så dom vill inte ha nån eld i huset då 3 liv gått åt.. :'(
Är också inne på Villa Varm .. har suttit och kolla i massa kataloger nu varje kväll och snart snurrar allt i skallen på en!! 
Villa Varm verkar ju inte snåla på isoleringen, nått som man gillar skarpt, Men det känns ganska dyrt?
Jag har jämfört björklidenhus, dom är mycket billigare men där får man ju ingen kontakt med någon säljare för att få info var som egentligen ingår , gryt störande!!!!!
Ni som har byggt med Villa Varm, tog ni "nycklfärdigt hus" eller gjorde ni mycket själva ?
Vi har väl tänkt göra mycket själv , tapeter, kök, kakel och sån`t. Men själva hus-skalet vill vi att dom sköter, samt vvs, badrum, el och sån`t.. vad tror ni det går på i slutänden
Villa Varm verkar ju inte snåla på isoleringen, nått som man gillar skarpt, Men det känns ganska dyrt?
Jag har jämfört björklidenhus, dom är mycket billigare men där får man ju ingen kontakt med någon säljare för att få info var som egentligen ingår , gryt störande!!!!!
Ni som har byggt med Villa Varm, tog ni "nycklfärdigt hus" eller gjorde ni mycket själva ?
Vi har väl tänkt göra mycket själv , tapeter, kök, kakel och sån`t. Men själva hus-skalet vill vi att dom sköter, samt vvs, badrum, el och sån`t.. vad tror ni det går på i slutänden