Hej!
Jag tänkte vattna i trädgården och upptäcker att vattenutkastaren läcker som ett såll.
Har läst i andra trådar men blir inte riktigt klok på denna.
Jag har testat att köra den med öppen slang och med vattningspistolen på med samma resultat. Det läcker mycket längst ner vid den lila plastdetaljen.
Jag tänkte vattna i trädgården och upptäcker att vattenutkastaren läcker som ett såll.
Har läst i andra trådar men blir inte riktigt klok på denna.
Jag har testat att köra den med öppen slang och med vattningspistolen på med samma resultat. Det läcker mycket längst ner vid den lila plastdetaljen.

Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 15 575 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 15 575 inlägg
Jag skulle tro att det är kranöverdelen som har gett upp då. Den ska ju tillåta att vatten rinner ut i stängt läge, men ej i öppet läge.
Men passa samtidigt på att kolla hur kulleden på spindeln mår. (Om jag inte minns helt galet så är det på 4290 spindeln är lite ledad) Den brukar också kunna slitas ut vid för hård avstängning.
Matnyttig info i Servicehandboken på sidan 120-124
http://www.e-magin.se/paper/f1gv6psr/popup/1#/paper/f1gv6psr/120
Men passa samtidigt på att kolla hur kulleden på spindeln mår. (Om jag inte minns helt galet så är det på 4290 spindeln är lite ledad) Den brukar också kunna slitas ut vid för hård avstängning.
http://www.e-magin.se/paper/f1gv6psr/popup/1#/paper/f1gv6psr/120
Krilleman skrev:
Jag skulle tro att det är kranöverdelen som har gett upp då. Den ska ju tillåta att vatten rinner ut i stängt läge, men ej i öppet läge.
Tusen tack!
Går den yttersta delen på kranöverdelen att ta isär ytterligare? Kan det vara där problemet sitter?
Som säkert framgår av bilden så är spindeln ledad. Den verkar inte vara trasig i kulleden vad jag kan se.
[länk]
Om det läcker när kranen är öppen så är det oftast o-ringen i kranöverdelen som är trött. Tror det är den här du ska ha: https://www.rskdatabasen.se/kategori/blandare/kar-duschblandare/reservdelartillbehor/8594543-10
Läcker det när kranen är stängd är det packningen i änden av spindeln som är paj eller så är spindeln böjd för att man dragit åt för hårt.
Kan du sätta fast spindeln i muttern och föra in allt samtidigt som du skruvar fast?
Läcker det när kranen är stängd är det packningen i änden av spindeln som är paj eller så är spindeln böjd för att man dragit åt för hårt.
Kan du sätta fast spindeln i muttern och föra in allt samtidigt som du skruvar fast?
T toolman77 skrev:Om det läcker när kranen är öppen så är det oftast o-ringen i kranöverdelen som är trött. Tror det är den här du ska ha: [länk]
T toolman77 skrev:Om det läcker när kranen är öppen så är det oftast o-ringen i kranöverdelen som är trött. Tror det är den här du ska ha: [länk]
Om jag förstår dig rätt så går det att sätta ihop kranöverdelen och spindel och skruva åt.
Det läcker inte när kranen är stängd. Men läcker rikligt ur dräneringsventilen när man skruvar på vattnet med nyckeln.
Nu har det löst sig. Läste i en annan tråd att man måste öppna upp kranen en bra bit. Så när jag skruvade ur nyckeln en bra bit så slutade det att läcka. Vrider man snabbt på nyckeln så hinner det inte läcka ut så mycket. Tack för hjälpen alla.
Nybliven husägare för första gången, upptäckte detta fenomen med vår vattenutkastare idag också. Blev smått orolig och googlade mig hit - se på fan, vrider man på ordentligt så slutar det precis som för mugatu att spruta hejvilt från utkastaren. Feature eller bug?