5 752 läst · 70 svar
6k läst
70 svar
Nyproducerat säljer sämre än väntat
skulle jag få betala 2-3 tusen i månaden för garageplats så skulle jag också se mig om efter andra alternativ.D Drömtroll skrev:Det är ju faktiskt ett exempel på att kommunerna lättat på kostnadsdrivande krav. Det var inte länge sedan man krävde ganska många p-platser även för små lägenheter i nybyggnation, vilket vanligen belastar ekonomin i föreningen. Dels genom att de är outhyrda (gäller ffa platser i garage) och dels för att viss kostnad läggs på avgiften eftersom man oftast inte får full täckning genom p-avgiften.
Men du har rätt i sak. Jag vet bostadsföreningar som hyr ut sina p-platser till pendlare eller boende i bostadsföreningar i närheten som inte har fått någon plats. Eller att platsen har varit dyrare där.
Redigerat:
Ja här
https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-min-kommun-mer-nitisk-aen-andra.316321/
kan man ju ganska tydligt se en anledning till att det blir dyrt att bygga.
https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-min-kommun-mer-nitisk-aen-andra.316321/
kan man ju ganska tydligt se en anledning till att det blir dyrt att bygga.
Jo ganska onödigt att kosta på sig 7 miljarder+S surfarn skrev:Tunnelbanan ut till Nacka är inte onödig. Kommunerna Nacka och Värmdö har bestämt sig för, av oklar anledning, att växa. Trafikläget är redan idag minst sagt ansträngt och för att klara trafiken i framtiden måste en tunnelbana byggas.
Jag tror att anledningen till att nyproduktion är osäljbar är att man helt enkelt är osäker på värdet för dessa bostäder i framtiden. För några år sen var man garanterad en rejäl vinst om man köpte en lägenhet på ritning och sålde när den var klar. Men någon bostadsbrist för dessa människor var det inte tal om.
när det redan går kollektivtrafik ovan jord som lätt går att bygga ut mycket mycket billigare.
Så nej tunnelbanan är väldigt onödig dit.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 840 inlägg
Håller iofs med, men tycker att vi bör skylla på lagstiftaren istället. Tyvärr får det mig mer att fundera på hur länge lantbruksundantagen kommer att få finnas kvar snarare än att tro på en nära förestående allmän liberalisering av PBL.
Märks att du inte bor där .Det är helt enkelt så att det är fullt på vägarna. Bussarna kör fast. Kapaciteten är slutT Polos skrev:
Det bor drygt 140 000 i Nacka/Värmdö. Alla som jobbar i stan måste passera Slussen varje dag. När t-banan till Nacka blir klar så kommer det bli möjligt att infartsparkera i Nacka istället. Eller byta från buss eller cykel till t-bana vid Nacka forum. Det kommer avlasta Slussen något oerhört. Idag passerar 640 000 personer Slussen varje dag. Och 50 000 gångtrafikanter samt 30 000 bilar.S surfarn skrev:
Onödigt att bygga t-bana?
Kan lägga till att det är svårt att få företag att etablera sig i kontorslokaler i Nacka för att tunnelbana saknas. Detta spär ytterliggare på pendlandet för Nackaborna. Med tunnelbanan kommer arbetsplatser att skapas i centrala Nacka som gör att kommuninvånarna har möjlighet att jobba på hemmaplan. Jag skulle säga att tunnelbanan är 10 år sen istället för onödigJ jocke31 skrev:Det bor drygt 140 000 i Nacka/Värmdö. Alla som jobbar i stan måste passera Slussen varje dag. När t-banan till Nacka blir klar så kommer det bli möjligt att infartsparkera i Nacka istället. Eller byta från buss eller cykel till t-bana vid Nacka forum. Det kommer avlasta Slussen något oerhört. Idag passerar 640 000 personer Slussen varje dag. Och 50 000 gångtrafikanter samt 30 000 bilar.
Onödigt att bygga t-bana?![]()
En till detalj kring t-banan till Nacka är alla de 25 - 30 000 som bor i Hammarby Sjöstad och som idag har några olika alternativ att ta sig till stan på:
Med tvärbanan - som är smockfull och dessutom stannar vid den totalt överbelastade stationen Gullmarsplan. Dvs först åka ut från stan för att sedan åka in till stan…
Med buss 74 - som varje morgon hamnar i långa bilköer på gamla Skansbron för att till slut komma till Skanstull (och dessutom går rätt sällan)
Med buss 71 - Funkar dock endast för de som bor "längst bort" i Sjöstaden. En notoriskt opålitlig buss som dessutom går väldigt sällan. Den går till Katarinavägen och stannar under ombyggnaden flera hundra meter från Slussens T-bana.
Med färjan - men detta är i princip endast effektivt om man ska till Östra Södermalm.
Med t-banan så kommer alla som bor i Sjöstan att få en direktlinje som tar dem på 6-7 minuter till Kungsträdgården och knappt 10 min till Centralen.
Som bonus kommer t-banan även att serva även de 40 000 som, bor i Sofia (Östra Södermalm) och som idag är tvungna att passera antingen Skanstull, Slussen eller Medborgarplatsen för att komma in till city.
Med tvärbanan - som är smockfull och dessutom stannar vid den totalt överbelastade stationen Gullmarsplan. Dvs först åka ut från stan för att sedan åka in till stan…
Med buss 74 - som varje morgon hamnar i långa bilköer på gamla Skansbron för att till slut komma till Skanstull (och dessutom går rätt sällan)
Med buss 71 - Funkar dock endast för de som bor "längst bort" i Sjöstaden. En notoriskt opålitlig buss som dessutom går väldigt sällan. Den går till Katarinavägen och stannar under ombyggnaden flera hundra meter från Slussens T-bana.
Med färjan - men detta är i princip endast effektivt om man ska till Östra Södermalm.
Med t-banan så kommer alla som bor i Sjöstan att få en direktlinje som tar dem på 6-7 minuter till Kungsträdgården och knappt 10 min till Centralen.
Som bonus kommer t-banan även att serva även de 40 000 som, bor i Sofia (Östra Södermalm) och som idag är tvungna att passera antingen Skanstull, Slussen eller Medborgarplatsen för att komma in till city.
Ja det vore ytterst tråkigt och olyckligt om det går fel väg.Nötegårdsgubben skrev:
Jag kan väl tycka att lagstiftningen idag skulle kunna vara helt OK, men problemet blir att man i många kommuner tolkar lagar såsom att man ska ta till allt, maximalt, som försvårar för den enskilde, som lagen medger.
Att kommunerna inte fattar att lagen är det som medger att de i vissa speciella fall kan ingripa mot det allra sämsta.
Liknande trådar
-
Säljer 2st Corroventa CTR 300TT avfuktare. Kristianstad / Bromölla
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Här är veden billig och här säljer man ved till ockerpriser – jämförelse
Artikelkommentarer -
LK fördelare MED avstägningsventiler, sämre flöde?
Vatten & Avlopp -
Nyproducerat flyttklart hus, vad bör man tänka på?
Köpa & Sälja hus -
Vad säger vi om Solid Elements fönster som Bauhaus säljer?
Fönster & Dörrar